De eerste proefvaart met de nieuwe uitlaat is achter de rug.
Resultaat; de tegendruk is beduidend minder, het toerental ligt 55 toeren hoger als voorheen, wat tevens resulteert in een hogere topsnelheid van max 16,6 km/h, meewind, tegenwind 15,8 km/h.
Ik zet er bewust meewind (5 beaufort) bij want dat heeft invloed op de snelheid en vooral op de geluidmeting.
De geluidmeting gemeten vanuit de stuurstoel bedraagt 54,7 db.
ik ben de meetgegevens kwijt van de meting met de oude uitlaat dus ik heb geen vergelijking, lekker handig!
Als ik op het gehoor afgaat dan zit er geen verschil in met de vorige configuratie maar de kapitein had een ander mening, die vind dat er een zwaardere brom in zit, snap ik dan weer niets van want normaal hoort ze niet zo goed!
Wel is de zware brom zo goed als verdwenen als de motor door en door op temperatuur is.
Een punt is bereikt, het verminderen van de tegendruk, de wens voor het verlagen van het geluid is niet gehaald daarom wil ik het volgende nog proberen, het plaatsen van een uitlaatgasmixer.
Een uurtje aan het rommelen geweest met wat afval en hoppa, baat het niet schaad het niet, dan is het voor de vuilnisbak.
Nu het ding nog aanbrengen en weer gaan meten, al heeft het meten niet veel zin omdat de weersomstandigheden niet het zelfde zullen zijn., zal meer op het gehoor aankomen.
Wel weer benieuwd naar het resultaat, ook wat voor invloed het geeft op de tegendruk/toerental.
Ik heb de maximale tegendruk van de motor opgevraagd bij de fabrikant maar nog geen antwoord op gehad, als ik die gegevens heb weten we waar we over praten.
Wordt vervolgt.
Mvg,
Pascal.