Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor heuvels » 31 Aug 2025, 15:10

Devarendebloemist schreef:Inmiddels heb ik een fantastische zomer op de Maas gehad en ben ik een paar keer de sluis doorgegaan, gaat prima.
Het enigste wat ik nog niet snap zijn de openingstijden.
Als ik Google kom ik op een pdf bestand waarin staat zomers tot 19.30 open. Maar ik heb toch wel her idee dat het rond 18.00 wel klaar is.
Wat dat betreft vind ik een brug wel duidelijker met dubbel rood.

Als je zo maar googelt kom je gemakkelijk op oude informatie terecht.
Je zou hier kunnen kijken
https://vaarweginformatie.nl/frp/main/#/home
Of een recente versie van de wateralmanak 2 aan boord hebben, boordevol nuttige info.
https://www.anwb.nl/webwinkel/p/104791/ ... eel-2-2025

En wat betreft die rode lichten, die zijn aan een sluis niet anders als bij een brug!
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1616
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 16:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Amersfow » 31 Aug 2025, 16:18

Anwb almanak 2 cease to exist. Alleen nog de Wateratlas (3 delen; Noord / midden / Zuid). Ik dacht dat het niet zo handig was, gewoon papier, erg groot. Maar in de praktijk is het een goede vervanging van de kaarten en almanak.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2685
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Devarendebloemist » 31 Aug 2025, 20:56

Voor 2 /3 sluizen ga ik verder niets aanschaffen.
Ik zie s'nachts toch echt enkel rood en geen dubbel rood.
Iemand ervaring op de Maas in de Belgische Ardennen?
Devarendebloemist
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 14 Apr 2025, 14:08
ligplaats: Stranthorst
info: Klein bootje

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor heuvels » 31 Aug 2025, 21:54

Op grote vaarwegen zijn bruggen en sluizen vaak 24/7 bediend. Behalve soms in weekenden.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1616
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 16:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor quichot » 01 Sep 2025, 09:45

Devarendebloemist schreef:Iemand ervaring op de Maas in de Belgische Ardennen?


https://www.binnenvaartkennis.nl/wp-con ... llonie.pdf

Boven Namen tot de Franse grens: van maandag tot zaterdag van 6:00 tot 18:30
Bemand (dus niet op afstand). Worden vlot bediend. Nooit problemen gehad.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor kajoe » 01 Sep 2025, 10:47

ik vind het altijd wel moeilijk om te zeggen of iets te doen is ,iedereen heeft andere vaar tijden en snelheden in zijn programma
soms in Frankrijk wel getroffen dat mensen zeiden dat ze het wel gehad hadden na een paar sluizen per dag tja moe stres en dergelijke en dan nog dat ze nergens mooi of in een jachthaven konden liggen .
mij /ons interesseerden ons niet voor jachthavens we liggen liever op de vlakte ergens of voor of na een sluis tja van vroeger over gehouden ,soms als het kon even een stop voor brood of naar de supermarkt .
en zijn nu gelukkig vrij veel steigertjes gelegd vrije aanleg ook zijn er veel mogelijkheden aan los /laad wallen waar je kan vastknopen els je maar niet in de weg ligt en anders tja aan de boom of een paar pennen .
kajoe
 
Berichten: 1669
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 09:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Amersfow » 01 Sep 2025, 10:52

Dit jaar is het dramatisch rustig overal. Altijd plaats. De jachtenvloot heeft ws nog minder bewogen dan vorige jaren. Terwijl het weer geweldig was. Aflopende zaak.

(100+ bruggen en sluizen lijkt me doodvermoeiend en geen vakantie ervaring, naar België of Frankrijk is niet mijn ding. Als ik in het buitenland wil varen dan huur ik wel iets, of ga nog eens een weekender voor achter de auto aanschaffen. Ik ga woensdag met een paar kinderen naar Dieppe, 5 uur sturen en lekker in het bubbelbad of zwembad glijden, makkelijker :D ).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2685
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor kajoe » 01 Sep 2025, 11:17

ach wat 100 sluizen pas na een dikke drie honderd word het interessant .
ik zal ze wel een keer tellen op onze laatste reizen maar ja word boeken na pluizen .
helaas moet ik zeggen dat het voor ons minder interessant geworden is ,dat komt omdat er langs de kanalen en rivieren veel te veel begroeiing is gekomen dus veel minder uitzicht .
varen door boom wallen is niet leuk maar ja herinneringen aan vroeger ?? dus ja .
helaas dat nu voor de recreant maar gedraaid word van 09.00 tot 17.00 uur dat de ondieptes op vele kanaaltjes is toegenomen en dan de onderwater begroeiing .
velen gaan nog voor de romantiek waar men het over heeft helaas gaan wij volgend jaar weer door frankrijk ,,canaal de briarre en via canal du centre de saone oid terug .
stug volhouden dus .
afgelopen week nog even het canaal brest /nantes is bekeken helaas niet bevaarbaar meer zoals zoveel kanaaltjes .
die napoleon heeft heel wat goeds gedaan voor veel landen wat betreft kanalen bouwen .
kajoe
 
Berichten: 1669
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 09:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Wolf1 » 01 Sep 2025, 13:25

kajoe schreef:helaas dat nu voor de recreant maar gedraaid word van 09.00 tot 17.00 uur dat de ondieptes op vele kanaaltjes is toegenomen en dan de onderwater begroeiing .
velen gaan nog voor de romantiek waar men het over heeft helaas gaan wij volgend jaar weer door frankrijk ,,canaal de briarre en via canal du centre de saone oid terug .
stug volhouden dus .

De vaartijd is tot 18.00 maar tegenwoordig bijna alles met telecommande 19.00 uur !
Dat helaas rondje zal je wel heel vroeg in het voorjaar moeten doen, in het seizoen wordt het water gebruikt voor de toeristen aan de spaarbekkens en niet voor 1 1/2 paardenkop met een bootje uit Nederland.
En dat heel vroeg in het voorjaar, zal dan wel met een schip met droge uitlaat moeten zijn, want alles is dicht gegroeid.
Wat die Fransen, in de toekomst voor ogen hebben, kan ik niet begrijpen ze blijven automatiseren, terwijl ik een week rond kan varen en dan 2 tot 3 varende bootjes tegenkom.
Dat doodvermoeiende van al die sluisjes is klinkklare onzin, kom mijn stoel niet uit en kan het helemaal alleen !
En kom je tot een plekje van hier lijkt het me wel leuk, dan kan je rustig gaan liggen niemand heeft daar problemen mee. (het is geen Duitsland)
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2879
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Devarendebloemist » 01 Sep 2025, 22:06

quichot schreef:
https://www.binnenvaartkennis.nl/wp-con ... llonie.pdf

Boven Namen tot de Franse grens: van maandag tot zaterdag van 6:00 tot 18:30
Bemand (dus niet op afstand). Worden vlot bediend. Nooit problemen gehad.


Dit bedoelde ik met het enigste wat ik online kon vinden.
Daar staat dus zomers tot 19.30. Maar het laatste wat ik gezien heb was 18.30 wat jij schrijft.
Devarendebloemist
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 14 Apr 2025, 14:08
ligplaats: Stranthorst
info: Klein bootje

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers