Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor quichot » 29 Jun 2017, 16:28

ad gevers schreef:Wij willen ditmaal via de Willemsroute naar Maastricht,
Dat we in Bocholt een Vignet moeten kopen wist ik,
Doch weet iemand te vertellen of een ICP verplicht is?
Lijkt me nog al een gedoe.
BVD, Ad.


Ik weet niet of je al op reis bent, maar ik heb nooit een ICP gehad. Dat hele ICP is (of was indertijd) vooral een verdienmodel van de ANWB. Die fietsclub beweerde glashard dat je zonder ICP België of Frankrijk niet inkwam. Onzin kan ik je garanderen.
Wat ik wél aan boord had was een door mijzelf getikt A4'tje met daarop duidelijk: naam schip, maten schip (l x br x diepgang), thuishaven, tonnage, naam eigenaar, adres eigenaar. (Dat had ik er ook in het Frans op geschreven) Dit a4'tje schoof ik onder het loketraampje door waarop ik altijd zonder enig probleem -na betaling uiteraard- m'n vignet kreeg. Ook voor Frankrijk was dat A4'tje toereikend om te mogen betalen. :D
Inmiddels heb ik een klein dossier aan scheepspapieren ivm keuringseisen schepen > 20 mtr, maar ook die blijven in de tas als ik een vignet koop. Niet meer nodig, want ik sta inmiddels in hun computer (ordinateur).
Het Waalse gewest vraagt sowieso niks. Kost ook niks. Vroeger kostte dat 35 BEF voor jachten, maar toen kwamen de autoriteiten er achter dat de administratieve afhandeling + briefje + oponthoud beroepsvaart aanzienlijk méér kostte.
Goeie reis!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Devarendebloemist » 20 Apr 2025, 19:20

Graag zou ik willen weten hoe het werkt om de sluizen op het traject Namen-Dinant te nemen. Moet je hiervoor betalen en hoe of zijn deze gratis? Alle info is welkom.
Devarendebloemist
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 14 Apr 2025, 14:08
ligplaats: Stranthorst
info: Klein bootje

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor aadbloem » 20 Apr 2025, 19:41

Devarendebloemist schreef:Graag zou ik willen weten hoe het werkt om de sluizen op het traject Namen-Dinant te nemen. Moet je hiervoor betalen en hoe of zijn deze gratis? Alle info is welkom.

In Wallonie zijn er geen kosten voor de doorvaart en sluizen. In Belgie is een marifoon verplicht en melden aan de suizen is bijna verplicht te noemen, niet gemeld is vaak niet gezien. Dus melden met scheepsnaam en opvaart of afvaart en u wordt ongetwijfeld geschut.
aadbloem
 
Berichten: 1340
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 12:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Devarendebloemist » 20 Apr 2025, 19:59

Ik ga varen met een pontonbootje van 5,5 meter. Stel dat ik achter een andere boot aan de sluis in vaar mag dat?
Sorry voor mijn vragen, het is voomij helemaal nieuw en ik spreek ook nog eens geen Frans. Komend jaar ben ik diverse keren op de Maas met mijn vlot/bootje een sluis nemen zou fantastisch meer vismogelijkheden geven.
Devarendebloemist
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 14 Apr 2025, 14:08
ligplaats: Stranthorst
info: Klein bootje

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor aadbloem » 20 Apr 2025, 20:56

Devarendebloemist schreef:Ik ga varen met een pontonbootje van 5,5 meter. Stel dat ik achter een andere boot aan de sluis in vaar mag dat?
Sorry voor mijn vragen, het is voor mij helemaal nieuw en ik spreek ook nog eens geen Frans. Komend jaar ben ik diverse keren op de Maas met mijn vlot/bootje een sluis nemen zou fantastisch meer vismogelijkheden geven.

Ja als er meerdere boten de sluis in gaan mag je meevaren zolang het groene licht brandt. Ook wanneer je je niet gemeld hebt.
aadbloem
 
Berichten: 1340
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 12:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Devarendebloemist » 20 Apr 2025, 21:23

Oké bedankt, hier kan ik wat mee. We gaan het beleven.
Devarendebloemist
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 14 Apr 2025, 14:08
ligplaats: Stranthorst
info: Klein bootje

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor Devarendebloemist » 21 Apr 2025, 17:42

Is het nog gebruikelijk om de sluiswachter een fooitje te geven of blijft die tegenwoordig binnen achter zijn bediening?
Devarendebloemist
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 14 Apr 2025, 14:08
ligplaats: Stranthorst
info: Klein bootje

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor MarcoM » 21 Apr 2025, 17:58

Kleingeld in je zak houden
Blijft ie de krant lezen niet
Zakt er een klomp aan een touw dan wel

?
MarcoM
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 24 Mrt 2020, 18:18
ligplaats:
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor kajoe » 22 Apr 2025, 08:35

vroeger alweer toen dus ,gaven we altijd wat fooi hier in ons land op rijks sluizen was het verboden zelfs maar elders deden we het vaak wel meestal wat geld mar oms ook sigaren of drank .
in belgie en Frankrijk was het normaal dat er franken over de muur gingen hielp altijd vaak hielpen ze je dan wat sneller door de sluizen ze belden het aan elkaar door toen werd iedere sluis nog met de hand bediend .
koste je een klein vermogen als je van Amsterdam naar lion moest ..
nu geef je vrijwel geen fooi meer maar de laatste reis door frankrijk dus wel je werd vlot geholpen en die gasten gingen dan ook vele sluizen met je mee om de rotzooi op te ruimen die voor de deuren lagen zo ging het heel wat vlotter dan vrijwel bij iedere sluis de VNF te moeten bellen maar ach die paar tientjes konden er wel af in de vakantie en aangezien wij nooit in een jachthaven liggen kan het zeker .
maar hier in ons land geef ik dus zowiezo geen fooi bij bruggen en sluizen hooguit een pilsje of zo .ambtenaren die bedienen mogen beslist geen fooi aan nemen .
kajoe
 
Berichten: 1669
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 09:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor aadbloem » 22 Apr 2025, 10:41

Devarendebloemist schreef:Is het nog gebruikelijk om de sluiswachter een fooitje te geven of blijft die tegenwoordig binnen achter zijn bediening?

In Belgie zitten de sluiswachters hoog en droog in een bedienpost op de sluis. Die hebben geen klompje en kijken nauwelijks om naar de schippers.
aadbloem
 
Berichten: 1340
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 12:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers