Pagina 8 van 12

Re: Rusland

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2020, 16:34
door pascall
En weer verder met de dagtank.

Omdat er twee brandstofleidingen door het waterdicht machinekamerschot gaan lopen moeten deze doorvoeren ook waterdicht zijn.
Hier voor een 18mm rvs bout genomen en een moer.
De moer doormidden gezaagd, anders is er geen draad genoeg voor 2x moer,ring en pakking.
De bout doorgeboord met 5mm en de kop er afgezaagd.
Aan beide einde een tulle gedraaid voor 8mm slang.
Het geheel kan nu door het schot gestoken worden en aangedraaid, zo ontstaat er een degelijke en 100% waterdicht doorvoer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog de slangtule draaien voor in de rvs dagtank, deze worden in de tank gelast.
Ik heb hier voor gekozen in plaats van het lassen van lassokken, omdat het 5 extra verbindingen schild die kunnen lekken.

Wordt vervolgt,

Mvg,

Pascal.

Re: Rusland

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2020, 18:06
door pascall
Weer een stapje verder met de dagtank.

Omdat de water aftapleiding van de hoofdtank nu gebruikt gaat worden voor de toevoer van de dagtank moet er een nieuwe gemaakt worden.
Omdat dit niet mogelijk is in de dagtank komt deze tussen de dagtank en de motor.
Uit de dagtank, op de bodem, vertrekt een 13 mm leiding naar het filter, hier in een schotje gelast zodat de diesel een om weggetje moet maken, en eventuele verontreiniging kan bezinken, voorts gaat de leiding verder in 8 mm.

Tevens is de schotdoorvoer klaar voor inbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeeldingafbeedlingen

Nog ff tegen de lappenschijf gehouden, het oog mag ook wat :D

Afbeelding

Afbeelding

Nog 5 slangpilaren te gaan voor de dagtank zelf.

Mvg,

Pascal.

Re: Rusland

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2020, 06:59
door pascall
We hebben niet stilgezeten de laatste tijd, na een lange periode van voorbereidingen gisteren de bekritiseerde dagtank gemonteerd.
Deze zit achter de salonbank, door de koelkast te verwijderen kon deze er ingeschoven worden, paste op de millimeter :D
De tank, 77 liter groot, is voorzien van een schuine zijde, dit was nodig om de 4 RvS ontluchtingsleidingen , die achter de salonbank lopen, te kunnen passeren.
Deze RvS leidingen zijn alle gelast dus konden deze niet verplaatst worden, anders had de tank een stuk groter geweest.
Leidingen zijn door het waterdichte schot gevoerd en aangesloten, tussen de aanvoer is een driewegkraan geplaatst zodat met een kraan terug op de hoofdtank gedraaid kan worden, mocht bijvoorbeeld de dieselpomp die de dagtank vult weigeren.
Wat rest is het plaatsen van het dieselpompje (lange levertijd) en de retourleiding koppelen.
Het pompje wordt aangestuurd met een puls/tijdrelais, door op een knop te drukken pomp deze in 8 minuten 80 liter in de dagtank, de overtollige diesel loopt weer terug in de hoofdtank.
Het gaat in eersteninstantie (handmatig) maar zit te overwegen om bij ieder keer dat de motor gestart wordt de pomp aanslaat, zodat de tank altijd vol is.
Een niveauschakelaar is ook nog een optie, toch handmatig gaat voorlopig de voorkeur naar uit omdat je dan zeker weet dat de tank gevuld wordt.

de schotdoorvoer;

Afbeelding

Dw driewegkraan voor de keuze, hoofdtank, dagtank.

Afbeelding

Op de retourleiding na alles gemonteerd in de vetput, ook de (waterzak), baat het niet schaad het niet, heeft hier zijn plaatsje gevonden;

Afbeelding

Het tankje;

Afbeelding

Fundatie gemaakt van hout voor de tank, dit was nodig omdat onder de tank het leidingtrace loopt;

Afbeelding

Fundatie op zijn plaats;

Afbeelding

Tank er in frommelen, nu nog doorschuiven zodat hij volledig achter de salonbank zit

Afbeelding

Aansluiten;

Afbeelding

Peilslang geplaatst, deze wordt nog vervangen voor een heldere dieseloliebestendige slang, maar was nier voorradig.

Afbeeldingfoto s delen

En alles weer terug monteren;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het peilglas zit in de stuurhut/salon, dus altijd makkelijk te controleren;

Afbeelding

Nu nog het wachten op het bestelde pompje.
Het te doen lijstje is op enkele kleinigheden afgewerkt, wat rest is de knoop doorhakken!

Wat uiteindelijke het besluit is geworden is hopelijk hier terug te zien in de vorm van een vakantieverslag, het bootje is er in ieder geval klaar voor!

Wordt vervolgd.

Mvg,

Pascal.

Re: Rusland

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2020, 08:32
door broekie
Keurig werk weer.
De vrije ruimte word nuttig gebruikt. :D

Re: Rusland

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2020, 14:28
door Oeverloos
Wow, wat een indrukwekkend installatiewerk Pascal!
Grote waardering dat je dit met ons deelt.
En slim dat je ook nog kunt schakelen tussen de tanks.

Mvrg.

Oeverloos

Re: Rusland

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2020, 16:49
door jkos
Pascal,

Ik zou wel kiezen voor een automaat om te vullen en een niveau alarm.
Uit mijn jeugd kan ik mij herinneren dat ik dagelijks de dagtank mocht (moest) bijvullen met een slagpompje.
Op latere schepen hadden wij wel een dagtank, maar daar had je geen erg in omdat het bijvullen automatisch gebeurde.

Re: Rusland

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2020, 17:28
door pascall
Bedankt voor de complimenten en feedback.

Het was een beste klus, ruimte was zeer beperkt, lastig te bereiken en weegt nog behoorlijk ook.
Automatiseren is zeker nog een optie, de schakelkast is daar wel al in voorzien.

Mvg,

Pascal.

Re: Rusland

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2020, 19:05
door stefan
Wat heb je dat weer prachtig gemaakt!

Re: Rusland

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2020, 07:53
door pascall
stefan schreef:Wat heb je dat weer prachtig gemaakt!


Dank je wel Srefan!

Mvg,

Pascal.

Re: Rusland

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2020, 08:01
door pascall
Voor de liefhebbers,

Afbeelding

Mvg,

Pascal.