Pagina 4 van 4

Re: Den helder <> Texel

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2020, 17:11
door Gruttepier
Vooral veel leesvoer waarin niemand er vanuit kan gaan dat het correcte informatie betreft, tenminste als ik de twisten naar elkaar mag geloven.

Denk daarom niet dat het nu echt meerwaarde was mbt het onderwerp of de toekomst :lol:

Re: Den helder <> Texel

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2020, 18:52
door broekie
Meningen verschillen. Ik heb een kennissen kring die deze discussies wel actief voeren. Maar die kopen ook schepen van deze categorie.

Re: Den helder <> Texel

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2020, 19:12
door Gruttepier
Geen mening maar een constatering!

Re: Den helder <> Texel

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2020, 20:29
door pascall
Nog een aandachtspuntje, de waddenhavens zijn open sins 15 mei maar zeer beperkt!
Bijvoorbeeld Terschelling, max 50 ligplaatsen en een dag van te voren bellen of er plaats gaat zijn.

Mvg,

Pascal.

Re: Den helder <> Texel

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2020, 20:54
door broekie
Ik denk dat het wel een meerwaarde heeft.
De vraagstelling en antwoorden betroffen de vraag of je met een vaartuig dat officieel geschikt is voor bepaalde wateren kan varen op water dat eigenlijk een andere scheeps bouw categorie is.
Daarbij wordt de vraag gesteld of de CE aanduiding voor schepen wel zin heeft en je daar iets van af kan leiden.

Zelf denk ik dat het grove indelingen zijn en de details bepalen of een schip geschikt is voor de categorie waarin het is ingedeeld.
Dus de grote lijn bepaald iets wat betreft CE soort. Niet de details zoals de staat van onderhoud en de bemanning de uiteindelijke uitrusting/apparatuur enz.
Een schip met grote ramen is minder geschikt voor op zee. Om maar een voorbeeld van een grote lijn te geven.

Deze hele materie dwingt fabrikanten om over zaken na te denken.
De Seagull BB motor met vrij draaiend onbeschermd vliegwiel is in deze tijd niet meer mogelijk om in de markt te zetten.
Onder invloed van concurrentie en eisen worden producten beter. Of rijden we liever allemaal in een Trabant. Tenslotte goed genoeg om te rijden toch.
Lassen we de bootjes gewoon in elkaar? of stellen we eisen aan laswerk en controleren we dat als voorwaarde.

De bewustwording is in deze discussie belangrijk voor de TS om een beslissing te nemen om met zijn sloep iets te doen waar hij in eerste instantie niet voor gemaakt is.
Natuurlijk kan het wat hij wil, maar realiseer je wel een paar zaken. De zaken die bepalen of je wel of niet in de problemen kan komen.

Dan is een stukje achtergrond waarop de gehele techniek is gebaseerd, het normenstelsel, niet onbelangrijk.

Re: Den helder <> Texel

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2020, 21:35
door Marie Christina
Zit ook weer wat in.