Opweg naar Mölle

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 04 Jan 2015, 14:54

Hallo jack,

Lastige vraag, het ligt er ook aan waar je vaart op de Oostzee, en wat je onder de Oostzee verstaat.
Het gebied west van Fune, de Kleine Belt, kan je enigszins vergelijken in omvang met het IJsselmeer, ook de afstand van haven naar haven.
De golfslag kan ook hier behoorlijk zijn, al zal deze minderstijl zijn als de beroerde golven op het IJsselmeer.
Overigens kan je vanaf Kiel met een westenwind onder de hoge wal naar Sonderborg varen wat in Denemarken ligt, hier begint een interessant en relatief beschut vaargebied, zie het kaartje.
Op de Oostzee kan het natuurlijk behoorlijk spoken want het is een enorme plas water, de ramp met de Estonia zegt genoeg, als ik dit reisje neem, is het onaangenaamste stukje water op het IJsselmeer geweest, en dat is niet de eerste keer!

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2135
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Simon de Danser » 04 Jan 2015, 19:44

Hallo Jack,

Ik sluit me aan bij Pascal. Het grote verschil met de noordzee is dat je geen eb en vloed hebt. Er is om sommige plaatsen soms wel wat stroom,
maar dat komt door op- of afwaaiing van het water. Maar dat is niet te vergelijken met de stromingen in de Noordzee.
Daardoor heb je ook niet de situaties van stroom tegen wind. En je hoeft niet voor dag en dauw je bed uit om een tij te kunnen
halen of om nog net een haven in of uit te kunnen.
Hierdoor is de Oostzee wel gemakkelijker te bevaren dan de Noordzee, maar spoken kan het er zeker ook.
Als je wat grotere oversteken gaat maken moet je zeker het weer ook hier goed in de gaten houden.

Ik ben eens mensen tegen gekomen die woonden in Kiel. Hun zoon woonde in Brunsbuttel. Ze kwamen achter mij aan gevaren door het Kieler
Kanaal om hun zoon te gaan bezoeken. Op mijn vraag of ze ook door de sluis heen gingen de Elbe op antwoordden zij verschrikt dat er daar
achter die sluis eb en vloed is. En daar gingen zij toch echt niet aan beginnen. Ze bleven wel in de Oostzee.
M.a.w. als je gewend bent in de Noordzee te varen is de Oostzee heel goed te doen. Andersom wordt het iets lastiger.

Mvg

Felix
Simon de Danser
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 02 Jan 2015, 22:41
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 04 Jan 2015, 20:03

Ook ik sluit mij weer aan bij Felix, bedankt voor de correcte toelichting!
Hier een zeer goede internet site http://www.dmi.dk/en/hav/ voor weerbrichten in de Oostzee.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2135
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 05 Jan 2015, 19:59

Beste mensen,

Vanaf nu gaan we het wat rustiger aan doen, wij zeggen altijd tegen elkaar, zodra we op het kielerkanaal zijn begint onze eigenlijke vakantie, zo heeft ieder zijn ding.
Om 10.20uur verlaten we het knusse haventje van Strynø en zetten koers naar het eiland Ærø waar we om 12.25uur afmeren in de jachthaven van Ærøskøbing, Ærøskøbing is een schitterend stadje om te bezichtigen een echte aanrader, moet je gezien hebben!
In het hoogseizoen moet je er als de kippen bij zijn wil je hier een plaatsje vinden, en wat betaal je nu voor een nachtje in zo’n haven? 130,-DK dat is circa 18,-euro. Dit is voor Nederlandse binnenhaven begrippen aan de stevige prijs, vergelijk je het met de Nederlandse zeehavens is het een vergelijkbare prijs.


Afbeelding
Zicht op Ærøskøbing,

Afbeelding
De veerboot van Ærøskøbing,

Wordt vervolgd.
pascall
 
Berichten: 2135
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Simon de Danser » 06 Jan 2015, 23:07

Leuk idee zo, die veerboot. Net of je er doorheen kijkt.
Ideen hebben die Denen wel.

Mvg

Felix
Simon de Danser
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 02 Jan 2015, 22:41
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor Popeye » 06 Jan 2015, 23:18

pascall schreef:In het hoogseizoen moet je er als de kippen bij zijn wil je hier een plaatsje vinden,


Alleen bij de gedachte aan overnachten in volle havens krijg ik al uitslag. :roll:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 07 Jan 2015, 17:06

Simon de Danser schreef:Leuk idee zo, die veerboot. Net of je er doorheen kijkt.
Ideen hebben die Denen wel.

Mvg

Felix
Klop Feliks, die Deene hangen met kunst en aan elkaar, zo is in het kleinste dorpje altijd wel een atelier te vinden. .

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2135
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 07 Jan 2015, 17:09

Popeye schreef:
pascall schreef:In het hoogseizoen moet je er als de kippen bij zijn wil je hier een plaatsje vinden,


Alleen bij de gedachte aan overnachten in volle havens krijg ik al uitslag. :roll:

Groet, Jack.

Geen probleem Jack, recht tegenover dit schitterende stadje kan je heel beschut ankeren, en als dat niet helpt, daar zijn ook pilletjes voor! :D
pascall
 
Berichten: 2135
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 07 Jan 2015, 18:09

Hoi hoi,

De volgende dag varen we 2 uurtjes, en meren af op het eilandje Skarø By, ook weer zo’n rustig eilandje met een knus haventje.

Afbeelding
Het haventje van Skarø By.

Afbeelding

Afbeelding
Het knusse dorpje op arø By.


Een dag verder zetten we koers naar Avernakø, wat maar een uurtje varen is, daar gaat het anker in de Deens bodem. Het voordeel van iedere dag een uurtje of meer varen is dat de accu’s op pijl blijven, en de boiler, zonder aan het wal infuus te moeten.

Afbeelding

Afbeelding
Ons bootje in de verte vooranker.

Weer een dag verder richten we het kompas op Fåborg, anderhalf uur varen, om kwart voor acht meren we af in een box.
Fåborg g is ook weer een heel leuk en mooi stadje wat je ook absoluut niet mag missen, markant is de okergele kerk die pas is gerenoveerd, een ritje met een oude trein door het Deenslandschap is ook mogelijk, kortom, daar is van alles te doen.
In Fåborg huist ook nog een marinewerf en komen er met regelmaat zeeschepen de haven binnen lopen, iets wat je hier niet gauw verwacht, ook de bruine vloot is hier goed vertegenwoordigd, zowel van Deens, als Nederlandse zijde.
Verder ga ik hier niet meer tekst aan spenderen, een foto zegt meer dan duizend woorden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fåborg

Afbeelding

Word vervolgd,

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2135
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 10 Jan 2015, 08:41

Beste mensen,

De volgende morgen halen we om 8.30uur onze paarden van stal na eerst een stevige ochtendwandeling te hebben gemaakt.
Zij galopperen er lustig op los om, en 3.00uur later leggen we aan in Svendborg.
Svendborg ligt aan de Svendborgsund , dit water word steeds smaller naar gelang je de stad nadert en maakt na de stad twee haakse bochten.
Aan de noordzijde van het water ligt het eiland Fune, zuid het eiland Tåsinge, tussen deze eilanden staat vaak, afhankelijk van de wind kracht en richting, een stevige stroom, toch kan je hier prachtig ankeren even buiten de vaargeul, met een boeiend uitzicht op zowel het land als het water.
Hier aan de waterkant wonen de goed bedeelde mensen, dat is dan ook te zien aan de vele schitterende villas die hier aan de oever staan.
In Svendborg kan je goed liggen, hoewel het ook hier erg druk kan zijn.
De Deens kijken niet zo nauw, je moet er dan ook niet van staan kijken als bijvoorbeeld een medewatersporter zijn achter anker laat vallen en met het voorschip tussen jou en je buurman in parkeerd, ook al lig je in een box.
Zo is er voor iedereen wel een plaatsje, de Deene zijn hier heel bedreven in.
Het centrum van de stad is op circa 10 minuten lopen van de jachthaven, hier is van alles te zien en ook in de haven, die gevormt word door een eiland, is veel te zien, oud en nieuw, beroeps en pleziervaart hokt hier bij elkaar.
In de haven ontmoeten we een Nederlands echtpaar met een nieuw gebouwde houtenzeilkotter, met onze liefde voor mooie schepen zitten we al snel bij deze mensen in de kuip met een glas koud bier, in de avond doen we het bij ons aan boord nog eens ligt over tot in de late uurtjes, dit maakt het varen zo leuk!

Afbeelding

Afbeelding
Svendborg.

Ondanks dat het laat is geworden, gaan we de volgende dag weer vroeg op pad (4.15uur), tenminste de schipper, mijn wederhelft blijf nog een paar uurtjes knorren.
De weerberichten zien er goed uit om naar Vordingborg te varen, deze tocht van negen uur en vijftien minuten over behoorlijk ruimwater doen wij liever in goede weeromstandigheden.
Het word een prachtig reisje met tempraturen boven de 25 graden, op deze tocht kruis je ook de noord-zuid scheepvaartroute, hier is het even oppassen voor de grote jongens.
Midden in deze grote plaswater liggen twee eilandjes met jachthaventjes, een perfecte uitwijk plaats mocht het weer omslaan, wij varen er tussendoor en net na de middag meren we af is Vordingbord.

Afbeelding
Opweg naar Vordingborg.

Afbeelding

Word vervolgd.
Laatst gewijzigd door pascall op 10 Jan 2015, 15:43, in totaal 2 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2135
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten