Pagina 2 van 3

Re: 4 of 6 pk wat te doen

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2021, 20:59
door Bob Johnson
Goedenavond,
Placom 350 is dus GEEN waterverplaatser.
Uit jullie gewaardeerde reacties blijkt dat er verschillend over gedacht wordt. Blijft dus de vraag: Heeft het zin om te upgraden van huidige 4 pk naar 6 pk? Op basis van jullie input gaan we een besluit nemen.

Re: 4 of 6 pk wat te doen

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2021, 22:32
door Nope
Vaarbewijs halen
Vermogen der op en
Gassen op de Ijssel

Re: 4 of 6 pk wat te doen

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2021, 22:37
door Kwokko
Bob Johnson schreef:Heeft het zin om te upgraden van huidige 4 pk naar 6 pk?

Of het zin heeft om naar een 6 pk motor te gaan ,zal zeker zijn nut hebben.
Maar verwacht er geen schokkende resultaten van.
Je doelstelling was een rustiger motor,met minder lawaai.
Als achter de 6 pk ,dezelfde schroef hangt ,heb je hetzelfde lawaai ,alleen de motor heeft het is gemakkelijker.
Als je kijkt op internet ,dan worden ze aangeboden met een 9.9 motor.

Als ik hetzelfde besluit moest nemen ,deed ik het niet.
Ik ging voor iets meer,een verdubbeling van het aantal peekaas.
Vooral omdat je er meestal in zit met 2 of meer personen.

Ga jectoch naar 6 pk ,zou ik het eerst het uitproberen met een leenmotor.
Dan weet je ook of het in de praktijk klopt.

Re: 4 of 6 pk wat te doen

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2021, 23:14
door chaea
Bob Johnson schreef:Goedenavond,
Placom 350 is dus GEEN waterverplaatser.
Uit jullie gewaardeerde reacties blijkt dat er verschillend over gedacht wordt. Blijft dus de vraag: Heeft het zin om te upgraden van huidige 4 pk naar 6 pk? Op basis van jullie input gaan we een besluit nemen.


Ik schrijf al in mijn vorige reactie, een planerende romp zal alleen planeren mits hij over zijn boeggolf komt. Dus je zal meer pk moeten gebruiken. Dat hoeft niet te betekenen dat een 1 cilinder 6 pk dit zal lukken. Zolang hij tegen zijn eigen golf vaart blijft hij tegen het water op varen, vooral als je mensen aan boord hebt.

Een mooi voorbeeld is een rubberboot, licht en pijlsnel, vaak al met 4 pk met een jeugdig persoon. Zet je mij met 85 kilo in dezelfde boot druk ik de drijvers met een massa lucht het water in, de boot zal niet planeren, ik zal dan meer pk moeten hebben om mij daarover heen te trekken. Mijn ervaring is minimaal 6 pk 2 cilinder.

Re: 4 of 6 pk wat te doen

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2021, 19:55
door Bob Johnson
Nogmaals dank voor alle input, dit helpt zeker. Ben er alleen nog steeds niet helemaal uit. Het is ook 'kinderspel' vergeleken met de grotere motoren dat besef ik ook wel. Als ik het doe en we graven ons alleen maar dieper in het water in, zou dat wel zuur zijn.
Wat er dan weer wel voor pleit, is dat als het tegenvalt dat ik dan altijd nog een iets langere boot zou kunnen kopen zodat de (romp)snelheid alsnog wat hoger zou worden.

Re: 4 of 6 pk wat te doen

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2021, 21:47
door Oeverloos
Hey Bob,

De Placom 350 is te klein voor 3 volwassenen.
Leuk voor een begin, maar wordt elk jaar kleiner.
Kijk eens rond naar iets in de geest van een Ryds 465.
Met een 6 pk 2 cilinder.
Gaat net niet te hard
en je hebt ook ruimte voor de visserij.

Mvrg. Oeverloos

Re: 4 of 6 pk wat te doen

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2021, 22:15
door Bob Johnson
Hi Oeverloos, ik zit even te kijken maar dat is inderdaad een super mooi bootje! Heb wel vaarbewijs trouwens dus te hard valt wel mee. Boot ligt alleen onbewaakt in de gracht dus te mooi en te sterke motor moet niet hahaha. Maar zo'n Ryds met 6 pk is inderdaad mooi. En wat comfortabeler. En doordat hij meter langer is hogere rompsnelheid. Placom en Ryds gelijkwaardig in de zin van: Geen waterverplaatsers? Halfglijders?

Re: 4 of 6 pk wat te doen

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2021, 22:53
door Oeverloos
Je schrijft dat je de motor moet tillen.
Dan houdt het met 6 pk wel op.
Een Ryds 465 met 8 pk en 2 volwassenen komt in plané.
Ik heb dat zelf vastgesteld met een 8 pk Honda.
Maar dat ding is niet te tillen.
Ik heb ook deze boot gevaren met een 6 pk 2 cil 2 takt Evinrude uit 1982.
Was precies goed, dus vandaar.
Het waren allebei langstaarten.

Ik voer vroeger ook in een stadsgracht.
Met een 5 pk Apache Clinton.
Dat was in 1960.
Die brak tijdens het varen doormidden.
Metaalmoeheid.
Verder was er niks mis mee.

Mvrg. Oeverloos

Re: 4 of 6 pk wat te doen

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2021, 08:13
door broekie
Die brak tijdens het varen doormidden.
Metaalmoeheid.
Verder was er niks mis mee.


Als dat alles is :D

Re: 4 of 6 pk wat te doen

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2021, 00:25
door chaea
Apache Clinton, mij onbekend en uiteraard opgezocht, ik heb nog nooit een buitenboordmotor gezien die door metaalmoeheid doormidden is gebroken :lol:
Kennelijk was dit merk een heel vroege Chinees die met gebrek aan Alie Express de markt heeft gemist 8-) (grapje)
1960, toen stond ik nog lang niet in de lancering mbt het leven en leerde mijn vader net Aap Noot Mies.

Maar zulke info is wel leuk, oude verhalen met oude en soms vergeten merken. (rubriekje?)