Placom 410 ?

Placom 410 ?

Berichtdoor Marinde42 » 06 Apr 2021, 16:48

]Hallo
Mijn naam is marinde. En ik ben sinds een week de trotse bezitter van een placom bootje.
Het type heb ik geen idee van en toevallig dat een passerende fietser zij dat ik een leuk 'oudje' had een placom. Een top bootje zei hij met een goede spiegel. Jullie lezen het al, ik ben een leek. En ik wil graag wat in informatie over dit bootje. Er zit bijv b lkak voor j de punt een draai schijf wel met schroeven vast gemaakt. Geen idee waarvoor dit is. Iets om in de bodem te komen ofzo?
Zou iemand mij iets kunnen vertellen over dit soort bootjes en evt nuttige tips. Een dubbele bodem zit er in.. en er gaat 5pk achter.
Ik heb er nog niet mee gevaren alleen zogoed als schoongemaakt. Deze lag nl op de bodem :o
Ik heb geen idee hoe ik hier een foto kan toevoegen. Wie kan mij helpen of iets vertellen.
Marinde42
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 06 Apr 2021, 16:05
ligplaats: Zaanstad
info: Placom

Re: Placom 410 ?

Berichtdoor broekerhaven » 06 Apr 2021, 17:16

Hallo,
Als deze op de bodem heeft gelegen zit de dubbele bodem waarschijnlijk vol met water.
De bodem is oorspronkelijk gevuld met een soort kurk .
Het beste kun je dan in de spiegel een gat boren en een "drain plug" erin maken.
De boot rechtop zetten en voorlopig laten uitlekken.
Ook de spiegel zal hoogst waarschijnlijk de nodige aandacht nodig hebben.
Fotos zouden wel makkelijker zijn om iets met duidelijkheid te kunnen zeggen.
Verder zijn het leuke bootjes , heb er meerdere gehad in verschillende uitvoeringen.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Placom 410 ?

Berichtdoor chaea » 07 Apr 2021, 04:49

Ik kan zonder foto niet zien of het daadwerkelijk een Placom is, een naam is snel gegeven is mijn ervaring.
Een Placom 410 is in de meeste gevallen de aanduiding voor het model met kleine kajuit.
Ook heb je modellen met massief houten spiegel welke niet is ingelamineerd, dit betreft open modellen en zijn uit mijn hoofd iets langer.
Een typeaanduiding mbt cijfers is meestal niks anders dan de lengte van de boot, dus 410 is 4 meter 10.

Die draaischijf is een inspection cap, vaak toegepast door eigenaren zelf. Maar bijv Jeanneau Cap heeft ze standaard.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Waar vaar jij mee ?

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten