Pagina 1 van 1

Gillissen 10.50 OKAK

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2020, 09:34
door Lotte
Momenteel varen wij met een polyester Joda uit 1984. Omdat we met de boot op vakantie willen, willen we een grotere boot kopen. We zijn tegen een ontwerp van Gillissen ( Veha) aangelopen. Het is een vlet van 10.50 x 3,60 mtr met een nieuw groot RVS/teakhouten zwemplateau er achter. Interieur is prachtig ingetimmerd en ziet er uit als nieuw, mooie kap en 2 (slaap) hutten. 75 kgf boegschroef en een Ford lehman 80 pk met homokineet. Geen vuilwatertank, wel gas ( geen voorstander van) in een bun. Het is een prachtig schip. Op het gangboord bij de opstap ruimte bladdert de antislip verf wat en op de kajuit zit hier en daar een paar pitjes roest. Er zit vrij veel ( ongelakt ) teakhout aan, zoals het schuifdak, relingen enz. Besturing is een kabel.

Mijn vraag is of iemand van jullie ervaring heeft met zo'n samenstelling van 50 jaar oud en waar zou ik op moeten letten bij aankoop. Wij gaan iig laten keuren ( EMCI ) en proefvaren. Ik ben geen grote klusser, zodra het over schilderen en staal conserveren gaat. Onze huidige boot is 7.5 mtr, daar kan ik perfect mee manoeuvreren. De Gillissen is bijna 12 mtr. Bijna 5 mtr. langer.

Graag jullie mening, tips of adviezen

Vr. gr Lotte

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Gillissen 10.50 OKAK

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2020, 09:44
door Amersfow
Mooi schip zeg. Platform is wel beetje groot maar wel lekker. Er zijn mensen die zweren bij zo'n Ford (persoonlijk houd ik het alleen op japanse motoren). Kennis van me heeft een extra brede van deze gekocht; rond de 90 kEur. Wat is de vraagprijs van deze? Nadeel zou ik vinden niet zo fijn buiten sturen en de Ford motor.

Re: Gillissen 10.50 OKAK

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2020, 10:17
door quichot
Fraai scheepje!
Uit ervaring kan ik je verzekeren dat een groter schip niet lastiger te besturen is dan een kleintje. Sterker nog, ik durf, wéér uit ervaring :mrgreen: , zelfs te stellen dat het in voorkomende gevallen zelfs makkelijker wordt, bijvoorbeeld in sluizen.
Ik verzeker je dat je na een dagje varen helemaal gewend bent aan het formaat, en dat je ook die 12 meter precies in elke gewenste hoek duwt.
Huurboten zijn doorgaans 14,99 mtr en daar vaart ook jan en alleman mee weg. Niet dat dát nou altijd goed gaat, maar dat is weer een ander verhaal! :lol:

Re: Gillissen 10.50 OKAK

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2020, 18:10
door Mopolcamper
Niet overdrijven, de vlet is 3 m langer. Wat je bij het varen zult waarderen is het verschil in gewicht. Het verwaait daardoor veel minder en manoeuvres worden gemakkelijker. Waar je zeker mee moet rekenen is een forse verhoging van de kosten van onderhoud, zeker als jezelf niet zo handig bent. En keuren door een goede expert is altijd verstandig.

Re: Gillissen 10.50 OKAK

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2020, 19:20
door kajoe
hoe groter /langer hoe makkelijker het varen is, een klein bootje is net een tolletje ook bij overstuur(achteruit ) varen stuurt een lang schip makkelijker ,alleen de reactie tijd word langer en ja door slootjes kan je dan niet meer varen en dat is leuker dan op de snelwegen voor de grote vaart en is je bootje lager dan 2.50 meter dan word het nog aangenamer .
heb een klein beetje ervaring van bunkerbootjes van af 18 meter tot tankers van 110x11.45 en passagiers schepen tot 90 m oja en nu met 10.50 x 3.10 .

Re: Gillissen 10.50 OKAK

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2020, 04:25
door pascall
Wat hier al verkondigd wordt kan ik alleen beamen.
Daarbuiten wasTheo Gillissen een zeer gerespecteerde ontwerper, vooral de Scheepsbouwers uit Werkendam bouwde een hele reeks schepen uit zijn hand, en wel van een hoge kwaliteit!
Hier kan je veel plezier aan beleven, mits goed onderhouden is de leeftijd onbeperkt.

Mvg

Pascal.

Re: Gillissen 10.50 OKAK

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2020, 10:24
door Oeverloos
Het zou de moeite waard zijn om de originele bouwtekening van de hand van Theo Gillissen te verkrijgen. Dat zou zeker een meerwaarde hebben.
Zoals Pascal al schreef, Gillissen heeft de mooiste schepen op de Nederlandse waterwegen getekend.
Prachtige zachte lijnen, geniale verhoudingen en de Gillissen pet natuurlijk.

Mvrg.

Oeverloos (Theo Gillissen fan)

Re: Gillissen 10.50 OKAK

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2020, 15:04
door Lotte
Bedankt voor het meedenken.

Vr gr Lotte

Re: Gillissen 10.50 OKAK

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2020, 22:14
door Lotte
Oeverloos schreef:Het zou de moeite waard zijn om de originele bouwtekening van de hand van Theo Gillissen te verkrijgen. Dat zou zeker een meerwaarde hebben.
Zoals Pascal al schreef, Gillissen heeft de mooiste schepen op de Nederlandse waterwegen getekend.
Prachtige zachte lijnen, geniale verhoudingen en de Gillissen pet natuurlijk.


Inmiddels zijn we de trotse eigenaar geworden. Keuring was de moeite waard. Paar aandachtspunten die nu aangepakt worden. Accu’s vervangen en wat laswerk. Motor loopt mooi en rustig. Mijn Joda vloog makkelijk overal heen. Nu kun je gewoon het stuur loslaten, zonder dat je het riet in schiet. Interieur is mooi, rustig en professioneel ingetimmerd.

Op de 24 volt installatie hebben we 2 zonnepanelen aangesloten. (Dank Aquanaut voor de hulp, uitleg en de coulance).

Gebouwd bij Veha Groningen 1970? Geen tekeningen.

Lotte