Beginners motorboot

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor Bjorn » 07 Sep 2019, 17:00

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen!

Na deze informatie en wat rondkijken denk ik dat een (deels met kap te openen) diesel boot, met voor- en achter kajuit en minimaal 8m lang het uitgangspunt wordt.
En idd, een beetje ruimte met 4 personen is ook wel lekker..

gr. Björn
Bjorn
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Sep 2019, 19:43
ligplaats:
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor Bjorn » 07 Sep 2019, 17:05

Blacktoppie schreef:Doerak.. mooie bootjes met veel ruimte maar meerder ervaringen gehoord dat op groter(oa veerse meer)water de vlakke neus er voor zorgt dat de boot nogal stuitert over de golven.

Anyway zeer veel te koop en het is natuurlijk vooral je eigen smaak en handigheid/ bereidheid tot opknappen die meespeelt in de kosten. hier goede ervaringen(ook op groter water) met 2 volwassenen en 2 kinderen met een curtevenne 830ak. Wij slapen zelf in de punt en de 2 kids achterin op een eigen bedje in een afsluitbare ruimte. Achterin zijn ruime bedden. Eventueel kan de tafel(bij ons een rondzit) nog naar beneden voor een twijfelaartje.

Zie onderschrift voor een fotoje.

M.v.g.


oh, een curtevenne 830ak, dat komt inderdaad erg in de richting..
Bjorn
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Sep 2019, 19:43
ligplaats:
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor Solita » 08 Sep 2019, 15:08

pascall schreef:Nog een aanvulling, ik zie dat je vaargebied Veersemeer wordt.
Houd er rekening mee dat je meer onderhoud hebt aan een stalen schip omdat het zoutwater is!


Als je je schip goed onderhoud behoef je op zout water niks niet meer te doen als op zoet water ook regenwater roest op kaal ijzer iets meer spoelen als je op zout water heb gevaren
Solita
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 27 Apr 2019, 15:48
ligplaats: Vld
info: Vlet 12.00 meter

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor pascall » 08 Sep 2019, 17:45

Precies zoals je het zegt , als je je schip goed onderhoud.
En nu kost het goed onderhouden op zout nu eenmaal meer energie/tijd dan op zoetwater.
Inderdaad regenwater laat staal roesten, alleen gaat dat met zoutwater tien keer zo snel.
Een kaal plekje op de scheepshuid op zoetwater gebeurd relatief weinig mee, laat je dat versloffen op zoutwater is het binnen korte tijd geen plekje meer, maar....
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor pascall » 08 Sep 2019, 17:52

En dan nog dit, iedere twee jaar kan je schip uit het water voor een knip en scheer beurd, op zoet kan dat makkelijk na een jaar of 7 a 8.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor Marie Christina » 08 Sep 2019, 18:57

En als je net als ik elk jaar even op zout water vaart als je de kans krijgt kunnen er nog wel een paar jaartjes bij.
Betere antifouling dan zout water is er niet. :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor Bjorn » 09 Sep 2019, 14:26

Kan iemand mij overigens uitleggen wat de nadelen zijn van een inboord benzine motor? Ik dit puur het feit dat er zich benzine dampen kunnen ophopen in de motorruimte bij eventuele brandstoflekkage? (met alle gevolgen van dien..) Of zijn er meer / andere nadelen?
Bjorn
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Sep 2019, 19:43
ligplaats:
info:

Re: Beginners motorboot

Berichtdoor bas » 09 Sep 2019, 14:35

Je verbruik is hoger en de prijs per liter ook en het is waardeloos te verkrijgen aan het water dus veel sjouwen met jerrycans. Dat zijn voor mij de voornaamste nadelen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Vorige

Terug naar Waar vaar jij mee ?

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast