nmea2000 en ais plaatsen in de boot.

communicatie en navigatie apparatuur

nmea2000 en ais plaatsen in de boot.

Berichtdoor aatv » 30 Jul 2025, 12:16

Hoi allemaal,

zoals de meeste geïnteresseerden inmiddels wel gelezen hebben ga ik een ais plaatsen op de boot. inmiddels heb ik alle
benodigde onderdelen in huis en is de ais aangemeld bij de RDI. ik ga hier een volledig verslag plaatsen over de installatie
van het nmea2000 systeem met ais, tablets, antennes, sailserver alsmede het instellen van de hele boel. tevens maak ik
een uitbreiding aan mijn dashboard waarin ik alles [tablets, marifoon, extra speaker ed] netjes ga inbouwen. hou dit draadje
dus in de gaten indien jezelf ook zoiets dergelijks van plan bent dan hoef je het wiel niet nog eens uit te vinden!

hier vast een foto van alle onderdelen in kwestie. em-trak 953 transponder, quark a32 nmea2000 wifi/bluetooth converter,
gps en marifoon antennes de sailserver de nmea2000 onderdelen en twee tablets, een nieuwe voor de waterkaarten een oudere
maar zo goed als nieuwe voor weerbericht, handige apps pdf s van bpr, bootverzekering, marifoon handboek en andere handige
zaken.

greetzz aat

Afbeelding
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Re: nmea2000 en ais plaatsen in de boot.

Berichtdoor Pieterse » 30 Jul 2025, 15:13

Dat is een prachtig pakket Aat. Succes met inbouwen, ik volg het, zoals al jouw projecten, met belangstelling.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Calidris » 30 Jul 2025, 19:49

Een hoop armen en benenwinkel
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor aadbloem » 30 Jul 2025, 20:59

Prachtig spulletje Aat hiermee kan je met een gerust hart elke zomer een paar rondjes Rotterdam, oude Maas, Dordrecht etc draaien, een gebied met duizenden ais meldingen.

Maar waarom quark a32 nmea2000? De em-trak 953 heeft zelf WiFi ten behoeve van tablets smartphones laptops!
Als ik zo bekijk heb je die quark a32 totaal niet nodig.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor aatv » 31 Jul 2025, 04:32

aardbloem, de b953 heeft geen wifi en bluetooth vandaar de quark die overigens meer kan en
doet dan alleen wifi. losse componenten gekocht op advies alhier verkregen met het idee gaat
er iets kapot je of wil je iets vernieuwen of aanpassen je niet alles hoeft te vervangen. ook de
sailserver is eigenlijk een leuk maar overbodig speeltje maar tja hij zat in het pakket. enige voor
mij bruikbare ervan is de ankerwatch funktie die er in zit. hele spul is een set deal van smartmarine
die 500 euro goedkoper is dan wanneer je alles los koopt. voor de set, antennes en wat klein spul
was ik ongeveer 1200 euro kwijt, genoeg geld ja maar als je erin verdiept is het best een net prijsje
en flinke schade aan je boot of erger kost meer daar de beroeps mannen veelal schijt hebben aan
kleine bootjes maar ook niet zomaar ff uitwijken. misschien is alles een beetje overbodig op een
klein bootje [8mtr] maar veiligheid, zien en gezien worden, vind ik wel belangrijk ondanks dat nieuwe
speeltjes natuurlijk wel altijd leuk zijn.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor aatv » 31 Jul 2025, 07:22

voor de meedenkers nog ff een vraagje,

je kunt de ais natuurlijk aanlaten staan als je in de haven ligt of als je vaart op de maasplassen waar je hem
ook niet echt nodig hebt maar je kunt er ook een schakelaar tussen zetten zodat de boel gewoon uitstaat.
maar dan staat alles ook uit.

nu had ik de gedachte om het hele gebeuren aan te sluiten middels een 220-12v omvormertje zoals bijvoorbeeld
haba levert. heeft zelfs een ingebouwde omschakelautomaat! kan ik hem gewoon aanlaten, zonder dat het mijn
accu leegzuigt en walstroom betaal ik een zeer redelijk vast bedrag voor ongeacht het verbruik.
zou het wat zijn zo n ding iemand ervaring mee? te krijgen in 25 en 75W.

haba omvormertje https://www.dewitschijndel.nl/haba-tran ... gJ0-PD_BwE

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor Pieterse » 31 Jul 2025, 08:19

Ik zet hem altijd uit in de haven. Ik zou niet weten wat het voordeel is om hem aan te laten staan.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Amersfow » 31 Jul 2025, 11:24

Dat is een transformator. Klassiek AC spoel met 2 windingen en een gelijkrichter. Misschien geeft die geen vlakke DC. Ik zou het spul lekker allemaal uitzetten als je van boord gaat.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 31 Jul 2025, 11:43

ok duidelijk bedankt jongens.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor Calidris » 31 Jul 2025, 21:55

Amersfow schreef:Dat is een transformator. Klassiek AC spoel met 2 windingen en een gelijkrichter. Misschien geeft die geen vlakke DC. Ik zou het spul lekker allemaal uitzetten als je van boord gaat.

Inderdaad, ik zou het niet vertrouwen. Vaag spul!
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Volgende

Terug naar Elektronica