bilgepomp aansluiten op cerbo gx

communicatie en navigatie apparatuur

bilgepomp aansluiten op cerbo gx

Berichtdoor Wu Wei » 02 Jul 2025, 10:33

Beste watersporter,
Ik heb waarschijnlijk zo'n eenvoudige vraag dat ik geen antwoord krijg van Victron.
Aansluiten van Whale bilgepomp 1100 smart (ingebouwde vlotter) op digitale input van cerbo gx + accu + handmatige schakelaar. Via Victron portal (dit werkt) wil ik dan een melding krijgen dat de pomp in werking is.
pomp 5A bij 12v

Rechtstreeks aansluiten wordt ontraden dus via een relais. Welke is dan nodig? specificaties

Als ik besluit om een aparte vlotter te nemen is dat volgens mij ook mogelijk, dan dubbel relais en op twee punten aansluiten op cerbo gx neem ik aan.

Het mooiste is als iemand een aansluitschema heeft waarbij pomp, vlotter, accu, relais en cerbo gx in staan vermeld. Dit mis ik een giga informatie van Victron. Veel wordt genoemd en uitgelegd maar het aansluiten op digitale inputs niet.
Wu Wei

ligplaats: Spakenburg
info: Agder950
150pk

Re: bilgepomp aansluiten op cerbo gx

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jul 2025, 14:48

Een 12V Bosch wisselrelaitje, parallel aan je lenspomp produceert een on en een off signaal voor de digitale ingang van je Cerbo, je VRM portaal laat zien of de pomp draait !
Lijkt me heel simpel, maar zal er wel niets van snappen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jul 2025, 09:46

Kan nog veel simpeler ook met een klokpomp met ingebouwde vlotter,
Draai een x aantal windingen met vereiste draad dikte om een reedcontactje en plaats dit in de voeding lijn van de pomp.
15 van het contactslot naar het reedcontact en van het reedcontact naar de digitaal i - O van de Cerbo.
Onder intergraties vind je zelfs "lenspomp".
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 03 Jul 2025, 11:17

Wu Wei schreef:Als ik besluit om een aparte vlotter te nemen is dat volgens mij ook mogelijk, dan dubbel relais en op twee punten aansluiten op cerbo gx neem ik aan.

Twee vlotters, dubbel relais? Hoe ingewikkeld wil je het maken.....
Voor je 12V pomp gewoon het eerste advies van hr Wolf1 uitvoeren.
Raadpleeg ook Cerbo documentatie hfst 17.1. Configuration en dan onder andere bij: bilge pomp en bilge alarm.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Calidris » 19 Jul 2025, 19:48

Wolf1 schreef:Kan nog veel simpeler ook met een klokpomp met ingebouwde vlotter,
Draai een x aantal windingen met vereiste draad dikte om een reedcontactje en plaats dit in de voeding lijn van de pomp.
15 van het contactslot naar het reedcontact en van het reedcontact naar de digitaal i - O van de Cerbo.
Onder intergraties vind je zelfs "lenspomp".
Gr. Wolf1

Je 1e oplossing is simpeler.

Bij 2e oplossing moet je wel vermelden dat je slechts één ader om het reedcontact moet wikkelen, niet beiden.
Maar dat is een jaren 60-70 oplossing en gedoe met een uiterst kwetsbaar reed contactje in een vochtige omgeving.
Niet doen.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor Wolf1 » 19 Jul 2025, 23:56

Calidris schreef:Bij 2e oplossing moet je wel vermelden dat je slechts één ader om het reedcontact moet wikkelen, niet beiden.
Maar dat is een jaren 60-70 oplossing en gedoe met een uiterst kwetsbaar reed contactje in een vochtige omgeving.
Niet doen.

Geweldige bijdrage. Geloof niet dat ergens vermeld stond 2 draden om het rietcontact te wikkelen !
Commentaar is prima, maar wel eerst lezen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 20 Jul 2025, 07:55

Wolf1 schreef:Geweldige bijdrage. Geloof niet dat ergens vermeld stond 2 draden om het rietcontact te wikkelen !
Gr. Wolf1

Wat voor schoenmaat heb jij eigenlijk??
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Berichtdoor Calidris » 20 Jul 2025, 07:56

Wolf1 schreef:Geweldige bijdrage. Geloof niet dat ergens vermeld stond 2 draden om het rietcontact te wikkelen !
Gr. Wolf1

Wat voor jou van zelfsprekend is, is het voor een ander niet. Enig inlevingsvermogen kan helpen.
Einstein:

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jul 2025, 08:43

[quote=Strandloper] Maar dat is een jaren 60-70 oplossing en gedoe met een uiterst kwetsbaar reed contactje in een vochtige omgeving.

Afbeelding
Denk, dat de herkomst van het relais nog eeuwen ouder is, en de waterdichtheid nog veel minder als bovenstaande afbeelding !
Het is van glas, maar met een winding en een krimpkousje voldoet het prima, werkt zelfs onder water !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 20 Jul 2025, 09:26

Succes hé!
Einstein:

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Volgende

Terug naar Elektronica