zonnepaneel aansluiten

communicatie en navigatie apparatuur

zonnepaneel aansluiten

Berichtdoor arnespar » 25 Jan 2025, 15:33

goede middag ik wil 2 zonnepanelen op mijn dak leggen zodat ik minder afhankelijk ben van walspanning nou zit ik met het volgende probleem tijdens het varen laad ik mijn start accu en leef accu op via dynamo en een diodebrug
en heb een omvormer/lader de de 220v levert. Waar en hoe moet ik de panelen aansluiten en kan de diode brug blijven zitten of moet ik twee systemen maken met een schakeling tussen zonnepaneel en omvormer
arnespar

ligplaats: arnhem
info:

Re: zonnepaneel aansluiten

Berichtdoor Amersfow » 25 Jan 2025, 16:06

Ik zou de panelen gewoon rechtstreeks op de verbuiksaccu aansluiten. Daar heb je ze het hardste nodig. Permanent aansluiten. Als je geen diodebrug zou hebben maar een cyrix relais zou die ook de startaccu kunnen gaan laden. Voller dan vol worden de accus toch niet.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 25 Jan 2025, 16:23

In serie is de dag langer, parallel heeft veel minder last van schaduw !
Je kunt je panelen gewoon rechtstreeks op je licht batterij aansluiten, door te spelen met de eindspanning van de lader, de dynamo en de zonneregelaar kun je preferentie volgorde instellen (houd hierin wel rekening met het spanningsverlies van je diode scheider).
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pieterse » 25 Jan 2025, 17:46

Ik lees niets over een mppt regelaar tussen de panelen en de accu.
Ik neem aan dat die er wel tussen komt?
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor heuvels » 25 Jan 2025, 23:24

Pieterse schreef:Ik lees niets over een mppt regelaar tussen de panelen en de accu.
Ik neem aan dat die er wel tussen komt?
Uiteraard...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 26 Jan 2025, 12:00

Pieterse schreef:Ik lees niets over een mppt regelaar tussen de panelen en de accu.

Is niet verplicht ,het mag ook een PWM laadregelaar zijn.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor aadbloem » 26 Jan 2025, 21:51

arnespar schreef:goede middag ik wil 2 zonnepanelen op mijn dak leggen zodat ik minder afhankelijk ben van walspanning nou zit ik met het volgende probleem tijdens het varen laad ik mijn start accu en leef accu op via dynamo en een diodebrug
en heb een omvormer/lader de de 220v levert. Waar en hoe moet ik de panelen aansluiten en kan de diode brug blijven zitten of moet ik twee systemen maken met een schakeling tussen zonnepaneel en omvormer

Je kan de Solar lader niet op de ingang van de diodebrug aansluiten om beide accu's te laden. Sluit de Solar lader direct aan op de leef accu. Wil je beide accu's laden dan kan je beter een andere accuscheider toepassen. Een Victron Cyrix bijvoorbeeld. Ben je gelijk ook af van het spanningsverlies van de diodes. Je hoeft geen schakeling te maken tussen zonnepaneel en omvormer, ik neem dat de omvormer ook rechtstreeks op de leef accu zit. De omvormer is misschien ook lader? Dat kan prima tegelijk. De lader (Solar of Omvormer/lader) met de hoogste spanning wint gewoon :D
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Terug naar Elektronica