arnespar schreef:goede middag ik wil 2 zonnepanelen op mijn dak leggen zodat ik minder afhankelijk ben van walspanning nou zit ik met het volgende probleem tijdens het varen laad ik mijn start accu en leef accu op via dynamo en een diodebrug
en heb een omvormer/lader de de 220v levert. Waar en hoe moet ik de panelen aansluiten en kan de diode brug blijven zitten of moet ik twee systemen maken met een schakeling tussen zonnepaneel en omvormer
Je kan de Solar lader niet op de ingang van de diodebrug aansluiten om beide accu's te laden. Sluit de Solar lader direct aan op de leef accu. Wil je beide accu's laden dan kan je beter een andere accuscheider toepassen. Een Victron Cyrix bijvoorbeeld. Ben je gelijk ook af van het spanningsverlies van de diodes. Je hoeft geen schakeling te maken tussen zonnepaneel en omvormer, ik neem dat de omvormer ook rechtstreeks op de leef accu zit. De omvormer is misschien ook lader? Dat kan prima tegelijk. De lader (Solar of Omvormer/lader) met de hoogste spanning wint gewoon