Goedkope AIS transponder

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Goedkope AIS transponder

Berichtdoor Calidris » 13 Dec 2025, 23:15

gewoonmich schreef:Dat klopt inderdaad.

Maar is het dan slecht?

De specificaties lijken overeen te komen met die van bekende merken. Waarschijnlijk is dit product niet gekeurd, maar aangezien wij geen AIS-plicht hebben, is dat voor ons niet van belang.
Overigens lijkt deze wel CE te hebben.

Ik heb wel een CE certificaat gezien.

Maar dat van je AIS plicht heeft weinig met certificeringen te maken. Het gaat juist om het zendgedeelte wat soms grote ellende kan veroorzaken voor de overige scheepvaart. Dus links of rechtsom, de zender moet altijd van goede kwaliteit zijn, ook van jachten.
Enkele jaren terug heeft Agentschap telecom iets van 140-500 AIS toestellen opgespoord die niet goed waren. Puur door de uitzendingen te monitoren.
https://youtube.com/shorts/P1ktSYR6U4M

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Dirty Herrie Lister CS 1/6

Berichtdoor gewoonmich » 14 Dec 2025, 08:58

Calidris schreef:Enkele jaren terug heeft Agentschap telecom iets van 140-500 AIS toestellen opgespoord die niet goed waren. Puur door de uitzendingen te monitoren.

Wil niet zeggen dat deze slecht is.

Ben misschien eigenwijs, maar ga de gok toch wagen. Prijs verschil met de gerenommeerde merken is groot, ondanks dat ik lees dat deze een ingebouwde splitter hebben.
Zelfs wanneer ik een goede AIS splitter toevoeg zoals bijvoorbeeld de Quark-Elec A015-TX Active VHF Splitter, scheelt het nog een paar honderd euro.

Ben er namelijk nog niet over uit of ik een 2de antenne wil gaan plaatsen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Dec 2025, 10:16

gewoonmich schreef:Ben er namelijk nog niet over uit of ik een 2de antenne wil gaan plaatsen.

Als jacht bevinden we ons al in een notoire positie t.o.v. de beroepsvaart, door die reden altijd een tweede antenne, als je niet direct antwoord komt er geen tweede oproep !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 14 Dec 2025, 10:48

Calidris schreef:Chinees hé

En daar is het weer, het trauma van velen dat chinees per definitie goedkope troep is :o
Misschien beter wanneer het uit Taiwan komt? Denk aan Nexperia, we maken hier in Nederland wafers en sturen die naar China om geavanceerde chips van te maken. Miljoenen auto's rijden met deze chips. Chinees hè. China is in staat om hoge kwaliteit te leveren maar het stigma "Chinees hè" komen ze maar moeilijk vanaf. Uiteraard wordt er ook rommel gemaakt maar ook dat is niet uniek voor China, overal wordt soms goedkope rommel gemaakt. Kortom test en beoordeel het product deskundig voordat je meteen begint te roepen Chinees hè. Met zo'n KS200+ AIS transponder hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat Stsjing Ping Ping je positie elke 30 seconden gaat bijhouden want met klasse B 5 watt SOTDMA kom je niet verder dan het volgende vrachtschip op 15km afstand. Nou weet ik niet of er veel spionageschepen in Nederland rondvaren maar de info lijkt me weinig interessant. Dus Calidris beoordeel het product eerst eens echt of vraag RDI hierover en stop met dat Chinees hé. Enig idee waar al die LifePo4 batterijen vandaan komen? Import uit China. In Europa hebben we bijna geen "maak" industrie meer en die paar die er wel zijn importeren halffabricaten uit Azië. In Nederland bijvoorbeeld zijn we allemaal consultant en adviseur en is er een ernstig tekort aan vakmensen.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 14 Dec 2025, 12:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor gewoonmich » 14 Dec 2025, 11:40

Wolf1 schreef:Als jacht bevinden we ons al in een notoire positie t.o.v. de beroepsvaart, door die reden altijd een tweede antenne, als je niet direct antwoord komt er geen tweede oproep !

Die A015-TX Active splitter geeft voorrang op marifoon zenden las ik.

@aadbloem: Zo denk ik er ook over. We gaan het zien. Breng van de zomer nog wel verslag uit.
Laatst gewijzigd door gewoonmich op 14 Dec 2025, 11:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Berichtdoor helenakruiser » 14 Dec 2025, 11:41

Kan dit alleen maar beamen , heb de boegschroef aansturing proportioneel laten maken met hoofdzakelijk producten uit China . Tot op heden tevreden mee , 3 jaar of zo .
Niks mis mee . Heb zelfs op aandringen van vrouwlief een noodradio laten komen met weet ik hoeveel banden , kan er ook mooi berichten mee afluisteren van marifoonkanalen , Chinees spul dat prima werkt

vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Berichtdoor heuvels » 14 Dec 2025, 11:49

We hebben dit al eerder meegemaakt. In mijn jonge jaren maakten we kennis met Japanse import, meestal goedkope imitatie van slechte kwaliteit. Tien jaar later was het al net zo goed als westerse makelij. En later zelfs beter. En de Chinezen volgen dezelfde weg. Ze kunnen nog steeds goedkope rotzooi maken maar dat is omdat het westen daarom vraagt... Maar hitech spul maken ze tegenwoordig ook, en goedkoper. Maar het blijft een beetje een gok om zomaar iets uit China te bestellen wat je niet kent en waar weinig info over is. En een AIS is geen gadget maar een serieus ding waar je op moet kunnen vertrouwen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor aadbloem » 14 Dec 2025, 12:20

heuvels schreef:Maar het blijft een beetje een gok om zomaar iets uit China te bestellen wat je niet kent en waar weinig info over is. En een AIS is geen gadget maar een serieus ding waar je op moet kunnen vertrouwen.

Info kan je vinden bij ONWA producten op https://www.onwamarine.com Het lijkt me niet zomaar een AliExpress gadget. Ik heb geen idee of de CE die ze voeren Conformité Européenne betekent of China Export. Misschien de RDI eens vragen? De laagste prijs kwam ik wel tegen op AliExpress. Let op dat je wel een type KS-200A+ aanschaft en vergeet niet een GPS uit te zoeken op AliExpress, er zit geen ingebouwde GPS antenne in. Het meest goedkope GPS dingetje van Ali met een SMA Conector heb je nodig. Kost iets van €5,- De KS200B+ zie ik voor €280. Ik heb zelf al heel lang een Em-Trak B100 maar misschien is het nu tijd om op SOTDMA over te gaan met deze KS200 :D
Er is zelfs een nederlandse dealer voor de ONWA Transponder https://seadeal.nl/products/ks-200a
Laatst gewijzigd door aadbloem op 14 Dec 2025, 13:21, in totaal 6 keer gewijzigd.
aadbloem

info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Dec 2025, 12:40

Wolf1 schreef:Als jacht bevinden we ons al in een notoire positie t.o.v. de beroepsvaart, door die reden altijd een tweede antenne, als je niet direct antwoord komt er geen tweede oproep !

gewoonmich schreef: Die A015-TX Active splitter geeft voorrang op marifoon zenden las ik..

Kan vele voorbeelden geven waaruit de continue noodzaak, van real time van beide informatie kanalen een must is !
Met de aanschaf van een B-transponder heb je, op dit gebied al een achterstand.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 14 Dec 2025, 12:45

gewoonmich schreef: Die A015-TX Active splitter geeft voorrang op marifoon zenden las ik..

Het gaat niet om voorrang bij zenden maar het gaat erom dat Wolf1 bedoelt (denk ik) dat wanneer je aan het luisteren bent naar een belangrijke mededeling van bijvoorbeeld de verkeerspost dat je dan onderbroken wordt door de transponder die zonodig even moet zenden. Gewoon twee antennes, doen!
aadbloem

info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica