Goedkope AIS transponder

communicatie en navigatie apparatuur

Goedkope AIS transponder

Berichtdoor Hooveld960 » 26 Jul 2024, 14:05

Op facebook marketplace wordt dit aangeboden.
Is dit wat? Of is het niks?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Re: Goedkope AIS transponder

Berichtdoor Amersfow » 26 Jul 2024, 14:53

Kan me niet voorstellen dat je met een zelfgemaakt ding 10 mijl mag zenden...
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 26 Jul 2024, 16:39

Vind het maar een vaag verhaal. Zelf je lengte- en breedtegraad in programmeren?
Is ook geen transponder maar meer een AIS noodbaken lijkt het wel, een transmitter dus. Ik neem tenminste aan dat het enkel om dat oranje ding op de foto's gaat?

Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor henkvd » 26 Jul 2024, 17:07

Niet goed gekeurd.

Dan heb je er uiteindelijk niets aan.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Katwijk
info:

Berichtdoor Hooveld960 » 26 Jul 2024, 17:09

Daarom ook mijn twijfels en in deze groep om raad gevraagd.
Heb het ding ook gevonden op internet:

https://www.fruugo.nl/10nm-5w-marine-ai ... gIyT_D_BwE

Uit de omschrijving bij dit apparaat kan ik niet zelf niet opmaken want dit nou voor apparaat is.

De aanbieder op facebook marketplace zegt min of meer dat hij een eigen ais nummer, wat dus het mmsi nummer moet zijn, erin kan programmeren.
En dat je dan zichtbaar bent op marinetraffic.
Zou dat kunnen kloppen?

@Bas: wat is het verschil tussen een transponder en een transmitter?

@henkvd: een transponder moet dus een goedkeuring hebben? Kan dus ook niet zomaar een ais transponder op aliexpress bestellen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor bas » 26 Jul 2024, 17:28

@Bas: wat is het verschil tussen een transponder en een transmitter?

Een transmitter zend enkel, een transponder ontvangt ook. Zodat je, in geval van AIS de data van andere schepen ook kunt gebruiken om bijvoorbeeld in je kaartplotter te projecteren.
Het wordt aangeboden als een transponder (zenden & ontvangen dus), maar als ik het apparaat zo zie geloof ik daar weinig van en ook in de verder beschrijving wordt met geen woord gerept over het ontvangen van gegevens.

een transponder moet dus een goedkeuring hebben? Kan dus ook niet zomaar een ais transponder op aliexpress bestellen?
Ja, het is een zend installatie, net als marifoon, waarvoor een typegoedkeur vereist is. Meestal niet het geval bij Ali spul en gok dat de aanbieder van dit ding dat ook niet heeft. Sterker nog, wss niet eens een CE keur.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Berichtdoor henkvd » 26 Jul 2024, 17:49

Dit is een SART transponder, die misbruikt is als ais.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Jul 2024, 18:04

bas schreef:een transponder moet dus een goedkeuring hebben? Kan dus ook niet zomaar een ais transponder op aliexpress bestellen?

Ja, het is een zend installatie, net als marifoon, waarvoor een typegoedkeur vereist is. Meestal niet het geval bij Ali spul en gok dat de aanbieder van dit ding dat ook niet heeft. Sterker nog, wss niet eens een CE keur.

Ik ben ook de mening toegedaan dat een transponder een goedkeuring moet hebben. Maar ik ken iemand die heeft een transponder van Ali. En die functioneert gewoon. En er is niemand die op een goedkeuring controleert (ik zou ook niet weten hoe). Dus dat kan een aardig dilemma opleveren als je naar de prijsverschillen kijkt tussen Ali en goedgekeurde exemplaren. Ik vermoed dan ook dat er inmiddels veel Ali exemplaren aan boord van jachten geinstalleerd zullen zijn.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 26 Jul 2024, 18:37

Ali verkoopt met Chinese Export vergunning, chinenese CE keuring, die keuring kan zo in de prullenmand.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor bas » 26 Jul 2024, 20:51

Ik ben ook de mening toegedaan dat een transponder een goedkeuring moet hebben. Maar ik ken iemand die heeft een transponder van Ali. En die functioneert gewoon. En er is niemand die op een goedkeuring controleert (ik zou ook niet weten hoe). Dus dat kan een aardig dilemma opleveren als je naar de prijsverschillen kijkt tussen Ali en goedgekeurde exemplaren. Ik vermoed dan ook dat er inmiddels veel Ali exemplaren aan boord van jachten geinstalleerd zullen zijn

Dat denk ik ook wel ja, en ik geloof ook best dat ze wel werken in de meeste gevallen. Al is de typegoedkeur er volgens mij meer voor dat het bij een ander, of op een ander apparaat geen storingen e.d. oplevert, niet zozeer of het apparaat zelf functioneert. Maar pakkans is klein. Wat ik ook niet snap is dat alle CVO plichtige schepen een inbouwverklaring voor dat ding moeten hebben, maar de niet plichtige schepen kunnen naar hartenlust kroonstenen tot ze een ons wegen.

Dit is een SART transponder, die misbruikt is als ais.

Dan zou het niet te zien zijn op marine traffic zoals de advertentie beweerd. Vind het meer een XL PLB.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Volgende

Terug naar Elektronica