Goedkope AIS transponder

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Goedkope AIS transponder

Berichtdoor bas » 29 Jul 2024, 20:47

Ja natuurlijk maakt dat wel uit.
VHF = live data , radar = live data, "echte"AIS = live data.
Ik zend iets , en jij ontvangt iets, of andersom. Niks geen servers of andere partijen die er tussen zitten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Amersfow » 29 Jul 2024, 21:00

Eg wel. Alles wat bij jou endpoint komt gaat door tig routers, firewalls, certificate checkers, database servers, load balancers, (onderzee) kabels, webdispastchers. En dat geeft allemaal latency. Alleen wat je met je eigen ogen kunt zien loopt alleen met de snelheid van het licht achter. De rest veel meer. En mijn bedrijfje met 2700 winkels moet het doen met monitoring data die zo'n 15 minuten achterloopt. Is sturen door in de achteruitkijkspiegel te kijken.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 29 Jul 2024, 21:07

Renegade schreef:Als je het zo precies wilt stellen,dan is alles waar je zelf bij aanwezig bent , dus zelf fysiek met je eigen ogen gezien te hebben, live data ,en de rest niet. Als je het expliciet wilt stellen,dan is alle info via andere kanalen ook geen live data ,maakt niet uit welk info kanaal.

Geheel mee eens dus definiëren we het anders: Alleen AIS en RADAR en VHF is real-time data!

Data voor navigatie-progjes die via internet binnenkomt is nooit real-time data want het loopt via kleine ontvangertjes in den lande vervolgens naar servers die het eerst opslaan en dan naar een ander formaat vertalen passend voor het navigatie-progje waarna je het in het beeld ziet. Dit systeem is afhankelijk van mensen, vrijwel altijd liefhebber/amateurs, die aan het water wonen een antenne op dak willen zetten, een ontvangertje met tcp/ip interface naar het internet en het doorgeeft aan MarineTraffic/Vesselfinder en andere servers die door makers van het navigatie-progje worden ge-exploiteerd. Je begrijpt dat de latency zo hoog wordt dat het bijna geen life-data meer is....
Nadeel van die hobby-ontvangertjes is dat de dekking in Brabant, Belgie en Noord Frankrijk vrijwel nul is.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 29 Jul 2024, 21:19

Amersfow schreef:Alleen wat je met je eigen ogen kunt zien loopt alleen met de snelheid van het licht achter.

Er zit al verschil in tijd tussen bv Het Journaal op tv of op en tablet.
Zelfs met 2 tablets die tegenover elkaar staan,kan er een tijdsverschil van 10 a 15 seconden in zitten.
Dat loopt nooit synchroon.
Amersfow schreef:En mijn bedrijfje met 2700 winkels moet het doen met monitoring data die zo'n 15 minuten achterloopt.

Dat jij nog tijd overhoudt zeg ,om hier dagelijks postings te plaatsen ,en ook nog 2700 shops moet sturen.
En dat ook nog al rijdend in de achteruitkijkspiegel.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor aadbloem » 29 Jul 2024, 21:31

Renegade schreef:Er zit al verschil in tijd tussen bv Het Journaal op tv of op en tablet.
Dat loopt nooit synchroon.

Deze vertraging noemt men latency, dit is het gevolg van allerlei tussenliggende apparatuur. Vooral met tcp/ip treedt dit op, hoe meer schakels des te meer vertraging. Met real-time data bijvoorbeeld van AIS zender naar AIS ontvanger is er nooit sprake van latency.
Renegade schreef:Zelfs met 2 tablets die tegenover elkaar staan,kan er een tijdsverschil van 10 a 15 seconden in zitten.

15 seconden?? Overdrijven is ook een vak..... :D
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 30 Jul 2024, 10:22

Yep schreef:Maar ik zal het allemaal wel weer niet begrijpen :-) :-) :-).

Dat doe je ook niet !
Yep schreef:Als de rotzooi escaleert, dan valt het doel van AIS deels in duigen.
Vrachtschippers zouden er dan bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om B-transponders hen niet meer te laten waarschuwen of te laten projecteren op hun plotters.
De horror.

Allemaal onzin, Vrachtschepen vallen onder het CvO en zijn daarmee A plichtig !
bas schreef:Daar kan ik nou met mijn verstand niet bij dat dat als zijnde AIS / navigatie app in de markt gezet mag worden, dan hoeven ze zich ook niet meer druk te maken over Chinese meuk zonder typegoedkeur m.i.

Helemaal mee eens, maar we weten nog steeds niet hoe goed de omgebouwde RS-109M als AIS werkt, misschien voorziet de handige Wassenaar het ding wel van een SOTDMA protocol, jullie maken het me wel moeilijk maar ik blijf optimist !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 30 Jul 2024, 11:11

Allemaal onzin, Vrachtschepen vallen onder het CvO en zijn daarmee A plichtig !

Ja dus? En dergelijk protocol zit er nu ook al op min of meer.
maar we weten nog steeds niet hoe goed de omgebouwde RS-109M als AIS werkt, misschien voorziet de handige Wassenaar het ding wel van een SOTDMA protocol, jullie maken het me wel moeilijk maar ik blijf optimist

Rondje Google en je weet genoeg. Bekijk de advertentie goed en zie dat het niet klopt. Alle verkoopsites worden op zo ongeveer hetzelfde moment de advertentie geplaatst en antwoorden op vragen komen in steenkolen Nederlands zo uit ChatGPT / Google translate.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor henkvd » 30 Jul 2024, 13:27

Feit is dit is een baken, dat mag zo,waar hij voor bedoelt is.
Maar zoals hier (mis)/(ge) -bruikt wordt, is creatief, maar zeker niet de bedoeling, ding doet niet mee in de tijdslots en brult naar zijn zin z'n berichtje de lucht in. probleem is er zit geen ontvanger in en kan je niet als AIS dienen op een vaartuig om mee te doen in het tijdslot verhaal.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Katwijk
info:

Berichtdoor Wolf1 » 31 Jul 2024, 09:37

6 kantjes verder en een hoop moeilijke woorden bijgeleerd, geef ik me gewonnen !
Snap alleen nog geen barst van de het samen gaan van rialtime en timeslots, het één is een tegenstelling van het ander.
Een B transponder die moet wachten op een timeslot kan nooit rialtime op mijn scherm zichtaar zijn !
Een uitleg van dat time slot zou ook wel leuk zijn, Rotterdam 500 AISen die gecoordineerd rialtime zonder latency uitzenden, hoe is het allemaal mogelijk ?
En al die mensen die met een telefoon met AIS denken te varen, dragen dus ook bepaald niet bij aan de veiligheid !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 31 Jul 2024, 12:18

Class A is makkelijk, die spreken met elkaar af wie een berichtje de lucht in mag slingeren,
Class B moest maar afwachten of er ergens een plekje vrij komt, vandaar dat Class B nu overstapt op een ander protocol SOTDMA zodat ze ook net als Class A
afspreekt wie wanneer wat verstuurd.

Met de unit uit hier getoond, geen ontvanger dus kan geen tijdslot bepalen en gooit zijn bericht eruit wanneer het hem zelf uitkomt.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica