Bas, het zit iets anders in elkaar, het is niet het 20m of 100³ verhaal, maar als je in Nederland iets anders met je bootje doet als plezier varen ben je CvO plichtig ! Zo ook de door jou gebouwde scouting boot als jij daarmee andere schepen wilt slepen, gaat het CvO bepalen hoe groot en hoe.
Weet niet of voor scouting schepen hier uitzonderingen voor bedacht zijn.
Ik had al jaren AIS, tot ik problemen kreeg met het naar huis brengen van jachten, de oplosing was dus CvO laten keuren de toenmalige keurmeester heeft de B-AIS door de vingers gezien, (werkt ook prima) weet niet of dat nu weer gaat lukken ?
Aha. Tja, slepen met een plezierbootje....daar kunnen we een compleet nieuw forum mee vullen. Maar alles wat voor scouting vaart heeft geen CvO (mits ze onder de maat blijven uiteraard) en dat is door een wetswijziging ook niet meer nodig zolang je sleep onder de 20 meter blijft. Dat is in principe voor iedereen zo, scouting o.i.d. heeft nergens meer ontheffingen of vrijstellingen voor, dat is allemaal komen te vervallen bij de invoering van de binnenvaartwet.
Alles wat er rondvaart met een CvO plicht vaart onder CvO pleziervaart, dus niet als passagiersschip of sleepboot.
De rest van de materie blijft een grijs gebied waar ze bij IL&T ook geen antwoord op weten. Voorlopig kan of wil nog niemand het antwoord geven of we nu een pleziervaartuig of (kleine) sleepboot zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.