Goedkope AIS transponder

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Goedkope AIS transponder

Berichtdoor aadbloem » 01 Aug 2024, 12:46

Wolf1 schreef:Vaar onder CvO en ben aan herkeuring toe !
Als je iets weet, zonder display en zo simpel (goedkoop) mogelijk !
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]
Wat wil je hebben zonder display? AIS transponder? Het class B model met SOTDMA van Em-Trak is vrij laag in prijs.
Belangstellende vraag: blijft dat CVO voor altijd verplicht voor jouw schip? Ik zou verwachten gezien het veranderde, nu recreatieve, gebruik dat je dat niet hoeft te continueren?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor bas » 01 Aug 2024, 18:35

Dit vind ik ook wel een interessante. Op basis van wat CvO? Onder de 20 meter maar boven de 100m3?

In dat soort gevallen is de discussie toch wel AIS A of geen AIS? Dan kom je voor een keuring toch sowieso niet weg met een klasse B? En als ze er niet over beginnen kun je je huidige apparaat toch lekker blijven gebruiken?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Wolf1 » 02 Aug 2024, 08:53

bas schreef:Dit vind ik ook wel een interessante. Op basis van wat CvO? Onder de 20 meter maar boven de 100m3?
In dat soort gevallen is de discussie toch wel AIS A of geen AIS? Dan kom je voor een keuring toch sowieso niet weg met een klasse B?
En als ze er niet over beginnen kun je je huidige apparaat toch lekker blijven gebruiken?

Bas, het zit iets anders in elkaar, het is niet het 20m of 100³ verhaal, maar als je in Nederland iets anders met je bootje doet als plezier varen ben je CvO plichtig ! Zo ook de door jou gebouwde scouting boot als jij daarmee andere schepen wilt slepen, gaat het CvO bepalen hoe groot en hoe.
Weet niet of voor scouting schepen hier uitzonderingen voor bedacht zijn.
Ik had al jaren AIS, tot ik problemen kreeg met het naar huis brengen van jachten, de oplosing was dus CvO laten keuren de toenmalige keurmeester heeft de B-AIS door de vingers gezien, (werkt ook prima) weet niet of dat nu weer gaat lukken ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 02 Aug 2024, 09:15

Er zijn schepen van net iets meer dan 20 ingekort om de CvO eis niet meer te hebben ;-). Het schijnt dat een oud schip onmogelijk CvO goedgekeurd te krijgen is. Op mijn scheepswerf hebben ze er van 1 0,5m afgehaald. Je ziet er niets van, alleen de kop is iets stomper. Hebben alles met 6mm staal gemaakt. Als de bolling van een plaat daar fout gaat op de engelse wals (kromming naar 2 kanten) klop je dat niet even recht, dan moet het helemaal over.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 02 Aug 2024, 12:04

Bas, het zit iets anders in elkaar, het is niet het 20m of 100³ verhaal, maar als je in Nederland iets anders met je bootje doet als plezier varen ben je CvO plichtig ! Zo ook de door jou gebouwde scouting boot als jij daarmee andere schepen wilt slepen, gaat het CvO bepalen hoe groot en hoe.
Weet niet of voor scouting schepen hier uitzonderingen voor bedacht zijn.
Ik had al jaren AIS, tot ik problemen kreeg met het naar huis brengen van jachten, de oplosing was dus CvO laten keuren de toenmalige keurmeester heeft de B-AIS door de vingers gezien, (werkt ook prima) weet niet of dat nu weer gaat lukken ?

Aha. Tja, slepen met een plezierbootje....daar kunnen we een compleet nieuw forum mee vullen. Maar alles wat voor scouting vaart heeft geen CvO (mits ze onder de maat blijven uiteraard) en dat is door een wetswijziging ook niet meer nodig zolang je sleep onder de 20 meter blijft. Dat is in principe voor iedereen zo, scouting o.i.d. heeft nergens meer ontheffingen of vrijstellingen voor, dat is allemaal komen te vervallen bij de invoering van de binnenvaartwet.
Alles wat er rondvaart met een CvO plicht vaart onder CvO pleziervaart, dus niet als passagiersschip of sleepboot.
De rest van de materie blijft een grijs gebied waar ze bij IL&T ook geen antwoord op weten. Voorlopig kan of wil nog niemand het antwoord geven of we nu een pleziervaartuig of (kleine) sleepboot zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Berichtdoor Amersfow » 02 Aug 2024, 12:15

Vroegah kwam een sleep scouting voorbij met een lengte van 100 meter ofzo. Tegenwoordig misschien 3 Beenhakker stalen bootjes (met de emmer als een rem aan de laatste). Kinderen hebben het drukker met TikTok tegenwoordig.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 02 Aug 2024, 14:35

Misschien toch eens wat meer uit het raam kijken dan in plaats van op de plotter. (water)scouting is nog nooit zo groot geweest. Probleem is ook niet zozeer de leden/kinderen maar meer de mensen die de handel moeten organiseren, onderhouden, besturen, etc.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Berichtdoor pascall » 03 Aug 2024, 06:01

Dan rijst bij mij de vraag, waneer is een groot vaarbewijs nodig tijdens slepen of duwen?

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 03 Aug 2024, 08:56

Dan rijst bij mij de vraag, wanneer is een groot vaarbewijs nodig tijdens slepen of duwen?

Als je sleep langer dan 20 meter is. Pas dan mag je ook dagmerken/verlichting voeren en ben je certificaatplichtig en een groot schip in de regelementen. Een "echte" sleepboot zeg maar met alle voor- en nadelen die daar bij horen.

De hamvraag in deze materie is meer of je nu een klein vaarbewijs nodig hebt als je korter bent. tussen de 15 en 20 meter in ieder geval wel, onder de 15 meter zijn de geleerden er het er niet over eens.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Berichtdoor Wolf1 » 03 Aug 2024, 09:25

Heb de status van "drijvend werktuig", mag daarmee alles verplaatsen tot een lengte van 20m, voer geen dagtekens/verlichting voor een sleepboot, heb ook geen voordelen van de sleepboot en mag met een klein vaarbewijs, zo zonder enig probleem varen !
Ben wel CvO plichtig (dan moet je gasfles reduceer anders gemonteerd worden) en hierin zijn mijn statis en beperkingen ook opgenomen.
Alle ambtenaren aan boord hebben me tot nu toe een goede reis gewenst.
Gr. Wolf1 leuk hé
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica