Toe aan nieuwe accus, en dan komt ook de gedachte voor Lithium ijzer fosfaat voorbij.
De huidige situatie: 4 keer 200ah accus (nouja, staat een 180 tussen), een bank aan sb en een aan bakboord, die parralel op 24 volt staan geschakeld.
Stuurboord bank staat al een tijdje afgeschakeld, die ging niet zo lekker meer. Dat was ook de bank met de 180ah accu er tussen.
Ik zit te denken aan een 280ah, 24v LiFePo4 accu, dit geeft ruim 5 kwh capaciteit. Moet genoeg zijn, met mijn verbruik.
Maar ja, dan het systeem er omheen. Ik heb denk ik 3 keuzes:
-1. Een lood bank laten staan, als startaccu. Daar de dynamo('s?) op zetten. Eventueel DC-DC Lader naar lithium service accu
-2.De dynamo's vervangen door exemplaren die wel met lithium overweg kunnen (Duur!)
-3. De dynamo's helemaal afkoppelen, en de lithium bank als startaccu gebruiken.
Ik neig naar het laatste, ook omdat er nog een generatorsetje aan boord is (met kleine 12v lood startaccu, dat wel), dus de accu laden kan eigenlijk altijd.
Momenteel staat er ook nog een dynamo op een van de motoren, die 230 wissel levert. Die is momenteel niet op het boordnet aangesloten, want die werkt op een heel beperkt toerenbereik. Die vervangen door een permanente magneet generator met een groter toerenbereik is misschien qua kosten ook interessanter dan de dynamo's vervangen. Optie 1 is ook makkelijk, al ben ik bang dat deze accu's ook niet heel lang meer hebben.
Wat zijn hierover de meningen?