LiFePo4 overdenkingen

communicatie en navigatie apparatuur

LiFePo4 overdenkingen

Berichtdoor Romkes » 21 Jun 2024, 15:01

Toe aan nieuwe accus, en dan komt ook de gedachte voor Lithium ijzer fosfaat voorbij.
De huidige situatie: 4 keer 200ah accus (nouja, staat een 180 tussen), een bank aan sb en een aan bakboord, die parralel op 24 volt staan geschakeld.
Stuurboord bank staat al een tijdje afgeschakeld, die ging niet zo lekker meer. Dat was ook de bank met de 180ah accu er tussen. :?
Ik zit te denken aan een 280ah, 24v LiFePo4 accu, dit geeft ruim 5 kwh capaciteit. Moet genoeg zijn, met mijn verbruik.
Maar ja, dan het systeem er omheen. Ik heb denk ik 3 keuzes:

-1. Een lood bank laten staan, als startaccu. Daar de dynamo('s?) op zetten. Eventueel DC-DC Lader naar lithium service accu
-2.De dynamo's vervangen door exemplaren die wel met lithium overweg kunnen (Duur!)
-3. De dynamo's helemaal afkoppelen, en de lithium bank als startaccu gebruiken.

Ik neig naar het laatste, ook omdat er nog een generatorsetje aan boord is (met kleine 12v lood startaccu, dat wel), dus de accu laden kan eigenlijk altijd.
Momenteel staat er ook nog een dynamo op een van de motoren, die 230 wissel levert. Die is momenteel niet op het boordnet aangesloten, want die werkt op een heel beperkt toerenbereik. Die vervangen door een permanente magneet generator met een groter toerenbereik is misschien qua kosten ook interessanter dan de dynamo's vervangen. Optie 1 is ook makkelijk, al ben ik bang dat deze accu's ook niet heel lang meer hebben.

Wat zijn hierover de meningen?
Romkes
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 18:55
ligplaats: Lemmer
info: Idle Hours, een oude Engelse reddingsboot uit 1926

Re: LiFePo4 overdenkingen

Berichtdoor jkb » 21 Jun 2024, 16:13

Wat primair bij me opkomt: 1. Voor de Lfp 4 accu heb je wellicht een andere acculader nodig. 2. Met één accubank en één Lfp4 accu loop je misschien risico dat de accu plots leeg is en je niet kunt starten. Bij een loodaccu zie je het makkelijker aankomen. De oplossing met lood om te starten en een DC-DC lader zou mijn voorkeur hebben.
jkb
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: LiFePo4 overdenkingen

Berichtdoor SimondeDanser » 21 Jun 2024, 16:35

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Dat is een persoonlijke keuze. Maar als je een beetje grotere motor/startmotor hebt dan vervalt je optie 3. Lifepo4 accus zijn geweldig. Maar ze kunnen over het algemeen niet als startaccu gebruikt worden. Dat is één van de weinige dingen, wellicht zelfs het enige, wat een loodaccu beter kan dan een lifepo4 accu.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 337
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LiFePo4 overdenkingen

Berichtdoor Yep » 21 Jun 2024, 21:04

Het zou kunnen zijn dat je aan de MG LFP24/280 denkt.

V.w.b. starten, een dergelijke LFP kan 420A aan.
Je startmotorstroom bepaalt dus of starten op LFP mogelijk is.
Maar ik zou gewoon 2 Optima Redtops plaatsen.

Verder heb je een BMS nodig of zit deze in de accu ingebouwd?
En er zal walstroom geladen moeten kunnen worden evenals omvormen naar 230V.
Is er een Multi of Quattro?

Dynamo's: Gewoon 2 simpele dynamo's (minimaal 24V 30A) plaatsen + 1 of 2 DC-DC converters.
Dan heb je een laadvermogen van ca. 750 of 1.500 watt.
Je LFP accu kun je dan in 4 tot 8 uur prima vullen.
Je kunt ook 1 dynamo reserveren voor de Redtops en de andere voor de DC-DC converter (750 watt).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3251
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: LiFePo4 overdenkingen

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jun 2024, 21:54

Snap het weer eens niet !
Elke moderne zonnecel regelaar, dynamo en acculader is de eindspanning van instelbaar ! ! !
Dus wanneer je zorgt, dat deze niet boven de 12.2 of 24.5 komt, worden de lifepo`s nooit 100% vol.
Welke spanning je het hoogste instelt blijft preferent, dus b.v. dynamo 12.2V, zonnepanelen 12.0V en de Lader 11.8V.
Het Laad programma hebben we ook niets meer mee te maken, alleen bulk en stop !
De startmotor van de Daf en de Boegschroef staan rechtstreeks op de 304Ah LFP buiten de BMS om.
Heb er al 3 zo varen, zonder enig probleem !
Dus niks meer dynomo`s of nog een setje red top`s !
Heb je een dynamo met een simpel Bosch regelaartje, dan is daar ook nog van alles aan de bedenken om de spanning te verlagen.
It`s that simple.
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2043
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: LiFePo4 overdenkingen

Berichtdoor aadbloem » 22 Jun 2024, 10:11

Eens met wolf1 alleen vind ik de genoemde laadspanningen aan de lage kant tenzij wolf1 hiermee de floatspanning bedoelt. De arbsorptiespanning mag best 14v zijn en wanneer er geen afschakel mechanisme is dan de absorptietijd zo kort mogelijk. Het bulk laden werkt dan naar die absorptie spanning toe waarna de lithium over het algemeen tegen de 100% zal zijn en daarom de korte absorptietijd. Een en ander experimenteel vast te stellen met behulp van de BMS app op je smartphone. Een BMS zeker ook aanleggen, een BMS zal ook de cellen balanceren, zorgen dat elke cel gelijk gehouden wordt.

Ik heb zelf een afschakelmechanisme ontwikkeld en dit schakelt de laders (dynamo, Multiplus en Solar) uit zodra de lithium de 14v èn 100% SOC geeft. SOC=State of charge
aadbloem
 
Berichten: 1143
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LiFePo4 overdenkingen

Berichtdoor SimondeDanser » 23 Jun 2024, 09:41

Bij de werkwijze die Wolf1 beschrijft beperk je jezelf natuurlijk wel tot het gebruik van losse cellen. Een drop-in accu komt hierbij nicht im Frage want dan kan je niet om de bms heen.
Overigens vind ik de aangehaalde laadspanningen ook wel erg aan de lage kant. Hoever krijg je zo'n accu daarmee geladen? Buiten dat vind ik het een beetje jammer als je een groot pluspunt van een lifepo4 (grote opslagcapaciteit) niet of nauwelijks benut.
Ik heb wel lifepo4 accu's aan boord, maar ik heb eigenlijk nooit overwogen (en me er dus ook nooit in verdiept) om ze ook als startbatterij te gebruiken. Met name omdat veel accufabrikanten stellen dat hun accu's niet geschikt zijn voor het starten van motoren. Waarom zou dit dan zijn?
Het is natuurlijk mooi dat het bij Wolf1 goed werkt. Maar, als het toch wel kan, waarom zou er dan niemand opstaan om deze mogelijkheid toch ook in zijn accu's aan te brengen? Het lijkt me een kleine moeite om 2 extra aansluitingen op een accu te maken speciaal voor een startmotor. Dat zou toch een extra verkoopargument kunnen zijn?
En tot hoe grote startmotor zou je kunnen gaan zonder gebruik van een bms? 4kw, 5kw, 6kw?
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 337
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LiFePo4 overdenkingen

Berichtdoor Arjen9 » 23 Jun 2024, 17:50

De benadering van Wolf is wel een interessante, om de grote vermogens buiten de BMS om af te nemen.

Dat fabrikanten dat niet doen zal er mee te maken hebben dat ze dan af moeten gaan op het gezond verstand van de gebruiker. Het gaat in de praktijk mis wanneer er langdurig gestart moet worden door bijvoorbeeld een motorstoring o.i.d.

Bij mij loopt alles over de BMS , het vermogen dat ik afneem is soms, kortstondig, het dubbele van dat wat de BMS officeel aan kan. De bms grijpt ook niet in, iets dat ik wel verwacht had. De cellen die ik gebruik kunnen het volgens specificatie wel aan.
Temperatuur van de bms stijgt niet waarneembaar, ook niet van het accupakket. Maar ik moet er bij vermelden dat het maar kortstondig gebruik is.
Arjen9
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: LiFePo4 overdenkingen

Berichtdoor Yep » 23 Jun 2024, 18:00

Arjen9 schreef:De benadering van Wolf is wel een interessante, om de grote vermogens buiten de BMS om af te nemen.

Dat fabrikanten dat niet doen zal er mee te maken hebben dat ze dan af moeten gaan op het gezond verstand van de gebruiker. Het gaat in de praktijk mis wanneer er langdurig gestart moet worden door bijvoorbeeld een motorstoring o.i.d.

Bij mij loopt alles over de BMS , het vermogen dat ik afneem is soms, kortstondig, het dubbele van dat wat de BMS officeel aan kan. De bms grijpt ook niet in, iets dat ik wel verwacht had. De cellen die ik gebruik kunnen het volgens specificatie wel aan.
Temperatuur van de bms stijgt niet waarneembaar, ook niet van het accupakket. Maar ik moet er bij vermelden dat het maar kortstondig gebruik is.


Het is van alle tijden dat we dingen anders menen te moeten doen dan fabrikanten.
Vaak gaat het dan ook mis, het is wachten op de eerste verhalen.

Het vermogen dat een BMS aankan is volgens een curve.
Voorbeeld op https://downloads.mgenergysystems.eu/ap ... a?inline=1.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3251
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: LiFePo4 overdenkingen

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jun 2024, 21:58

SimondeDanser schreef:Bij de werkwijze die Wolf1 beschrijft beperk je jezelf natuurlijk wel tot het gebruik van losse cellen. Een drop-in accu komt hierbij nicht im Frage want dan kan je niet om de bms heen.

Wat is nu weer een drop-in accu ?
Gebruik uiteraard losse cellen, want ik begrijp niet waarom ik een losse bak moet kopen als die losse cellen ook in mijn accubak passen, en dus net verlost was van die zware accu's !

Arjen9 schreef:Dat fabrikanten dat niet doen zal er mee te maken hebben dat ze dan af moeten gaan op het gezond verstand van de gebruiker. Het gaat in de praktijk mis wanneer er langdurig gestart moet worden door bijvoorbeeld een motorstoring o.i.d.

Bij mij loopt alles over de BMS , het vermogen dat ik afneem is soms, kortstondig, het dubbele van dat wat de BMS officeel aan kan. De bms grijpt ook niet in, iets dat ik wel verwacht had. De cellen die ik gebruik kunnen het volgens specificatie wel aan.
Temperatuur van de bms stijgt niet waarneembaar, ook niet van het accupakket. Maar ik moet er bij vermelden dat het maar kortstondig gebruik is.

Gezond verstand wordt inderdaad wel gevraagd, starten van een diesel met problemen gaan we niet op LFP accu's doen !
De 1 sec 350A om de DAF te starten zal de LFP accu niet leuk vinden, maar krijgt er niets van.
En voor de 400A van de proporsionaal geregelde boegschroef geld het zelfde voor, bij het meeste gebruik van de boegschroef kan de dynamo het bijhouden en worden de accu's dus helemaal niet belast.Moet wel eerlijk zijn, heb 1 set LFP accu's aan boord waar alles op draait, met 1 dynamo !
Maar wel voor nood een generator met een eigen lood accutje hetwelk constant door DC - DC ladertje geladen wordt vanuit het 24V boordnet.
De generator verzorgt uiteraard ook de groot 230V gebruikers.
Ook zou ik de installatie niet betrouwbaar vinden als deze niet voorzien was van een goed geprogrameerde BMV, deze laat horen en zien wanneer er iets niet goed gaat, maar laat ook zien dat ik met de de eerder opgegeven laadwaarden 80 % van de opgegeven capaciteit van de LFP's gebruik !
Is toch 30% meer als mijn eerdere loodaccu's.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2043
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten