LiFePo4 overdenkingen

communicatie en navigatie apparatuur

Re: LiFePo4 overdenkingen

Berichtdoor Yep » 29 Jul 2024, 18:29

Nee want:

- 10 - 90% SOC is ook geen drama
- 3000 tot weet ik hoeveel duizend keer (ont)laden betekent een bijna oneindig leven (behoudens degradatie a.g.v. tijd).

Enne, is prima te regelen.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor Davidos » 29 Jul 2024, 18:49

Dat is niet goedkoper, en wel veel zwaarder!

Mijn vorige accu was een Varta 240Ah van 65kg. Daarvoor een Victron AGM 220Ah (dacht ik) van ik meen ook iets van 70kg.

Effectief dus 110-120Ah. Wil ik 200Ah effectief dan zit het over de 100kg, je sleept je de tandjes!

Nu 23kg (meen ik) en goedkoper dan een Victron AGM 220Ah of twee Varta's van 240Ah, waarvan die Varta met 200 laadcycli tot 50% (volgens spec, ja slecht idd) dus echt geen 5 jaar mee kan. Zo bleek ook.

Spec van de LiFePo4 accu: Cycle Life: 4000 Cycles @ 100%DOD, 6000 Cycles @ 80%DOD, 15000 Cycles @ 60%DOD

Die laadegelaar (DC-DC ding van Victron) had ik al dus qua meerkosten in de installatie valt het alles mee.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos

ligplaats: Loosdrecht
info:

Berichtdoor Amersfow » 29 Jul 2024, 20:00

Ok, ik dacht dat zo'n lithium accu dik 1200 euro kostte.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 29 Jul 2024, 21:55

Bij mij aan boord 4 Lithium cellen van 308Ah a €'115 per stuk en een BMS a €90 en voor de laadapparatuur dynamo/multiplus/solar wat besturing gebouwd om het laden in de hand te houden. Zonder kostbare DC/DC tussenschakels. Komende winter 4 cellen parallel erbij om meer dan 2 regendagen te kunnen overbruggen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Davidos » 30 Jul 2024, 10:56

Ik heb geen losse cellen gekocht, maar een "kant en klaar" accu inclusief 200A BMS.

Zit geen Bluetooth in maar dat vind ik ook helemaal niet nodig, aangezien ik voldoende kan monitoren met de Victron spullen die ik al heb. En zo'n BMS werkt wel (balancing enzo).

De accu kost momenteel 470 euro, incl. verzenden (vanuit Duitsland). Voor de koop heb ik diverse reviews van deze accu's bekeken, inclusief een aantal teardowns. Ik heb er vertrouwen in dat de kwaliteit in orde is.

De tijd zal het leren :)

Link naar de 200Ah Redodo met 200A BMS
Davidos

info:

Berichtdoor Romkes » 31 Jul 2024, 10:32

Inmiddels 8 cellen 230ah en de Daly truck bms besteld,voor een 24v accu. Zit nog onder de 700 euro. Gaat daarmee 4 Varta 200ah 12v loodaccus vervangen
Romkes

ligplaats: Lemmer
info: Idle Hours, een oude Engelse reddingsboot uit 1926

Berichtdoor Davidos » 31 Jul 2024, 10:47

Ik denk dat de dagen van heel dure LiFePo4's wel geteld zijn.

Topkwaliteit prismatic cellen zijn inmiddels goed verkrijgbaar, ook gewoon in Nederland. Complete accu's met BMS en dergelijke cellen zijn er ook genoeg, en dan niet voor 1200 euro.
Davidos

info:

Berichtdoor Romkes » 05 Sep 2024, 22:05

Inmiddels het spul allemaal binnen, aan elkaar geknoopt, en in de machinekamer gezet:
- Het 'bedraden' van de bms was poepsimpel, wel overal even een oogje aan gekrompen
- Handleiding iewat onduidelijk, vooral chinees
- Cellen waren wat vertraagd, maar de uiteindelijke levering maakte een hoop goed. Netjes verpakt, kwaliteit lijkt goed.
- De stokoude lader/omvormer (victron phoenix) was met dipswitches en potmeters zo in te stellen dat deze de LiFePo4 kan laden

Toen de truckstart bms binnen kwam zat daar een blaadje in het chinees bij. Las iets van 4,5 kW. De telefoon de boel laten vertalen, en dat blijkt dus een beetje het maximum waar ze op rekenen met starten. Effe schrikken, want mijn startmotoren zijn 5,2 kW...
Nouja, een 150Ah bms, maar kortstondig moet die veel meer aan kunnen, tot 30 seconden lang. Gelukkig starten mijn motoren meerstal veul sneller dan dat, en is vooral de aanloopstroom wat hoog. Had hier en daar ook al nieuwe startkabels tussen gehangen, de oude waren hier en daar niet helemaal jofel. Met overal kabelogen tussen is het ook goed aan te sluiten op de bus/schakelaar(stel oude engelse vage dingen, moet er nog eens mooie busbars tussen zetten met een aparte schakelaar, om het te fatsoeneren) De rest van de verbruikers leken de accu wat minder te belastten bij een grote stroom, dus dan toch meer eens even de knop indrukken. Nou, dat was eigenlijk geen probleem. Zonder een fluitje pijn kwam de boel tot leven. De loodaccu's gaven nog wel een discoshow. Ook niet meer de beste natuurlijk, er zat nog wel wat leven in, maar niet veel. Ook werd er niet heel veel prik uit de LFP batterij getrokken.

Zo, nu alles weer vast zit en werkt kan het echte experiment beginnen, haha
Romkes

ligplaats: Lemmer
info: Idle Hours, een oude Engelse reddingsboot uit 1926

Berichtdoor aadbloem » 05 Sep 2024, 22:23

Amersfow schreef:Lees ook voor lithium batterijen dat die eigenlijk altijd tussen de 20-80% vol moeten blijven. Boven de 80 laden geeft 10x meer slijtage aan die dingen dan tot 80%. Dat lijkt me lastig te regelen.

Ik kan met mijn LifePo4 installatie die 20-80% instellen als het moet, als dat beter is. Mijn serviceset van vier cellen van 308Ah draait dit seizoen voor het eerst in de praktijk en momenteel schakelt de laadapparatuur (dynamo, solar en multiplus) uit bij een SoC van exact 100% en het laagste dit seizoen was 60% dus nog voldoende speelruimte.

@Amersfow waar heb jij die 20-80% gezien/gelezen? Graag een linkje, ik ben benieuwd ik kan het inregelen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Amersfow » 06 Sep 2024, 13:14

Die 20-80% is de eerste hit op google. Er is ook verschil tussen lithium ion en Lithium ijzer, elk link zegt weer iets anders. Wellicht maar kijken op het infoblad van de accu, wat daarvoor het beste is. Ik ben nog van de oude stempel. Gewone dynamo, gewone loodaccu en vervangen als die stuk is na een jaar of 8. Heb er 1 van 120 amp in de opslag staan, voor als er 1 sneuvelt en snel vervangen moet worden.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica