door Romkes » 05 Sep 2024, 22:05
Inmiddels het spul allemaal binnen, aan elkaar geknoopt, en in de machinekamer gezet:
- Het 'bedraden' van de bms was poepsimpel, wel overal even een oogje aan gekrompen
- Handleiding iewat onduidelijk, vooral chinees
- Cellen waren wat vertraagd, maar de uiteindelijke levering maakte een hoop goed. Netjes verpakt, kwaliteit lijkt goed.
- De stokoude lader/omvormer (victron phoenix) was met dipswitches en potmeters zo in te stellen dat deze de LiFePo4 kan laden
Toen de truckstart bms binnen kwam zat daar een blaadje in het chinees bij. Las iets van 4,5 kW. De telefoon de boel laten vertalen, en dat blijkt dus een beetje het maximum waar ze op rekenen met starten. Effe schrikken, want mijn startmotoren zijn 5,2 kW...
Nouja, een 150Ah bms, maar kortstondig moet die veel meer aan kunnen, tot 30 seconden lang. Gelukkig starten mijn motoren meerstal veul sneller dan dat, en is vooral de aanloopstroom wat hoog. Had hier en daar ook al nieuwe startkabels tussen gehangen, de oude waren hier en daar niet helemaal jofel. Met overal kabelogen tussen is het ook goed aan te sluiten op de bus/schakelaar(stel oude engelse vage dingen, moet er nog eens mooie busbars tussen zetten met een aparte schakelaar, om het te fatsoeneren) De rest van de verbruikers leken de accu wat minder te belastten bij een grote stroom, dus dan toch meer eens even de knop indrukken. Nou, dat was eigenlijk geen probleem. Zonder een fluitje pijn kwam de boel tot leven. De loodaccu's gaven nog wel een discoshow. Ook niet meer de beste natuurlijk, er zat nog wel wat leven in, maar niet veel. Ook werd er niet heel veel prik uit de LFP batterij getrokken.
Zo, nu alles weer vast zit en werkt kan het echte experiment beginnen, haha