Sinds kort voor huishoudelijk spul over op een LiFePo4 van 12V 200Ah. We verbruiken met "zwaar gebruik" 80Ah per etmaal (compressor koelkast en een berg ventilatoren

). Het 420Wp zonnepaneel sloft dat met het huidige weer in de ochtend makkelijk vol.
Om de dynamo heel te houden begrens ik de laadstroom uit de dynamo richting LiFePo4 op 30A (50A dynamo). Zo'n LiFePo4 accu blijft namelijk tot die vol zit gewoon zoveel laadstroom pakken als je aan weet te bieden. Zonder begrenzing gaat een eenvoudige dynamo dat niet leuk vinden. Voordeel van zo'n laadstroombegrenzer is dat ik de maximale laadspanning ook nog in kan stellen. En die zet ik gerust wat lager, LiFePo4 vindt het "niet leuk" om langdurig 100% geladen te blijven.
De boegschroef en startmotor hebben elk hun eigen 12V 105Ah onderhoudsvrije loodaccu. Die loodaccu's hebben een levensduur laten zien van dik 10 jaar.
Alle accu's hangen achter een FET brug (en de LiFePo4 dus nog met daarbij die laadstroombegrenzer). Werkt als een zonnetje.
Ik weet nu al dat ik van de LiFePo4 veel vrolijker ga worden dan van de (even dure) Victron AGM 240Ah accu die ik hiervoor had (en ja die had ook al een losse laadregelaar). Om te beginnen heb ik op deze accu al 5 jaar garantie..... ik mag dieper ontladen, en LiFePo4 kan veel meer cycles dan andere typen accu.
Alleen in de kou laden moet je niet doen, maar als het zo koud is vaar ik toch niet.