LiFePo4 overdenkingen

communicatie en navigatie apparatuur

Re: LiFePo4 overdenkingen

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Jun 2024, 07:45

Wolf1 schreef:Wat is nu weer een drop-in accu ?
Gebruik uiteraard losse cellen, want ik begrijp niet waarom ik een losse bak moet kopen als die losse cellen ook in mijn accubak passen, en dus net verlost was van die zware accu's !

Een drop-in accu is een geheel complete, kant en klare accu. Kabels erop en je kan hem gebruiken.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 24 Jun 2024, 10:15

Klopt, Google op 'Wat is een drop-in accu' en het antwoord komt direct naar boven :-).
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor Romkes » 24 Jun 2024, 12:37

het zullen prismatische cellen gaan worden met een bms
Romkes

ligplaats: Lemmer
info: Idle Hours, een oude Engelse reddingsboot uit 1926

Berichtdoor Wolf1 » 24 Jun 2024, 12:41

Yep schreef:Klopt, Google op 'Wat is een drop-in accu' en het antwoord komt direct naar boven :-).

Een soort "starthulp" maar daar niet voor is te gebruiken !
Bij mij aan boord, ben ik blij dat de accu's op zijn plaats staan, komen ze ook hun leven lang niet meer vanaf.
En mee geleverde kabels, wat een pracht, knip je die dan op lengte ?
Zie wel vele met een "drop in" vrouw aan boord knopen ze de halsband van op lengte !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor benw » 24 Jun 2024, 14:47

zelf zou ik gaan voor:

kleine loodaccu behouden en de dynamo voor de start motor.

een LiFePo4 (48v?) accu voor verbruik met zonnepaneel en lader + een lader voor walstroom + aansluiting generator

dan als backup een dc naar dc lader met schakelaar ertussen om de lood accu op te kunnen laden vanuit de LiFePo4 voor als deze onverhoopt leeg raakt.
benw

ligplaats: Winsum/Schiedam
info: platbodem met om636 en bw 6 keerkoppeling

Berichtdoor Wolf1 » 24 Jun 2024, 21:48

benw schreef:zelf zou ik gaan voor:

kleine loodaccu behouden en de dynamo voor de start motor.

een LiFePo4 (48v?) accu voor verbruik met zonnepaneel en lader + een lader voor walstroom + aansluiting generator

dan als backup een dc naar dc lader met schakelaar ertussen om de lood accu op te kunnen laden vanuit de LiFePo4 voor als deze onverhoopt leeg raakt.

Ben, kan je niet helemaal volgen, de hoofdmotor dynamo gaat alleen gebruikt worden voor het laden van een kleine lood accu.
Dan gaan we een 48V LFP set laden met een zonnepaneel, of als de zon uit is, met een lader gevoed door de walstroom, snoer niet lang genoug de generator ?
Kan je ook uitleggen waarom je de LFP set niet wil laden met dr hoofdmotor Dynamo ?
En waarvoor die schakelaar in het loodaccu systeem is ?
Ik stel de hoofdmotor generator preverent aan de zonnepanelen omdat ik hiermee verzekerd ben van een maximale laadstroom en niet afhankelijk ben van het weer !
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Romkes » 26 Jun 2024, 19:29

https://www.dalybms.com/car-starting-bm ... g-product/

Hoewel ik wisselende verhalen over Daly bms'en hoor, is deze toch wel interessant.
Dan is het alleen nog zaak wat met de dynamo's te gaan doen.
Romkes

ligplaats: Lemmer
info: Idle Hours, een oude Engelse reddingsboot uit 1926

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Jun 2024, 21:14

Romkes schreef:https://www.dalybms.com/car-starting-bms-lfp-3s12v-lto-10s-100a150a-can-truck-boar-parking-product/

Hoewel ik wisselende verhalen over Daly bms'en hoor, is deze toch wel interessant.
Dan is het alleen nog zaak wat met de dynamo's te gaan doen.

Dat is zeker interessant. Tot 2000 amp moet ruim voldoende zijn voor de gemiddelde boot in dit forum. :D
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Davidos » 29 Jul 2024, 15:07

Sinds kort voor huishoudelijk spul over op een LiFePo4 van 12V 200Ah. We verbruiken met "zwaar gebruik" 80Ah per etmaal (compressor koelkast en een berg ventilatoren :) ). Het 420Wp zonnepaneel sloft dat met het huidige weer in de ochtend makkelijk vol.

Om de dynamo heel te houden begrens ik de laadstroom uit de dynamo richting LiFePo4 op 30A (50A dynamo). Zo'n LiFePo4 accu blijft namelijk tot die vol zit gewoon zoveel laadstroom pakken als je aan weet te bieden. Zonder begrenzing gaat een eenvoudige dynamo dat niet leuk vinden. Voordeel van zo'n laadstroombegrenzer is dat ik de maximale laadspanning ook nog in kan stellen. En die zet ik gerust wat lager, LiFePo4 vindt het "niet leuk" om langdurig 100% geladen te blijven.

De boegschroef en startmotor hebben elk hun eigen 12V 105Ah onderhoudsvrije loodaccu. Die loodaccu's hebben een levensduur laten zien van dik 10 jaar.

Alle accu's hangen achter een FET brug (en de LiFePo4 dus nog met daarbij die laadstroombegrenzer). Werkt als een zonnetje.

Ik weet nu al dat ik van de LiFePo4 veel vrolijker ga worden dan van de (even dure) Victron AGM 240Ah accu die ik hiervoor had (en ja die had ook al een losse laadregelaar). Om te beginnen heb ik op deze accu al 5 jaar garantie..... ik mag dieper ontladen, en LiFePo4 kan veel meer cycles dan andere typen accu.

Alleen in de kou laden moet je niet doen, maar als het zo koud is vaar ik toch niet.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos

ligplaats: Loosdrecht
info:

Berichtdoor Amersfow » 29 Jul 2024, 17:52

Als je nu eens 2x200 amp loodaccus had neergezet, was je dan niet goedkoper en eenvoudiger klaar geweest? En dan had je ook netto 200 ampère gehad. Enige wat je dan zou moeten regelen is dat de accu s stoppen op 50% ontlading. Lees ook voor lithium batterijen dat die eigenlijk altijd tussen de 20-80% vol moeten blijven. Boven de 80 laden geeft 10x meer slijtage aan die dingen dan tot 80%. Dat lijkt me lastig te regelen.

Een accu die 5 jaar of korter mee gaat is wel heel slecht behandeld.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica