Ik heb een probleem met mijn marifoon (denk ik). Pasgeleden een (gebruikte) Shipmate RS8300 marifoon geplaatst in mijn boot. De marifoon is aangepast aan de VDES kanalenbezetting.
Ik heb gebruik gemaakt van een kant en klare coax kabel (3 meter lang) met fme connectoren er al aan vast. Dus niet zelf geprutst met aangesoldeerde connectoren. Ook een Glomex glasfiber marifoonantenne van 90 cm. Ik lag pas in Lauwersoog. Daar kon ik het marifoon weerbericht van zeeverkeerspost op kanaal 5 heel slecht ontvangen. Nauwelijks hoorbaar. Ook een marifoontest geprobeerd met de post Schiermonnikoog, maar geen reactie. Geen idee of zij mij wel ontvingen maar ik alleen hun niet of dat ook mijn bericht daar zelfs niet aankwam. Ik heb begrepen dat een vaste marifoon op open water een afstand van 30 mijl moet kunnen overbruggen? De afstand Lauwersoog Schiermonnikoog schat ik op 6 a 7 mijl hemelsbreed. Op kanaal 10 staat bij mij de vermelding 1W in het display. Klopt dat voor een vaste marifoon? Dacht dat dat 25W hoort te zijn? Maar het lijkt erop dat mijn marifoon installatie niet goed functioneert. Hebben jullie tips voor mij waar ik het eventueel moet zoeken?