Marifoon probleem?

communicatie en navigatie apparatuur

Marifoon probleem?

Berichtdoor Hooveld960 » 08 Jun 2024, 18:32

Ik heb een probleem met mijn marifoon (denk ik). Pasgeleden een (gebruikte) Shipmate RS8300 marifoon geplaatst in mijn boot. De marifoon is aangepast aan de VDES kanalenbezetting.
Ik heb gebruik gemaakt van een kant en klare coax kabel (3 meter lang) met fme connectoren er al aan vast. Dus niet zelf geprutst met aangesoldeerde connectoren. Ook een Glomex glasfiber marifoonantenne van 90 cm. Ik lag pas in Lauwersoog. Daar kon ik het marifoon weerbericht van zeeverkeerspost op kanaal 5 heel slecht ontvangen. Nauwelijks hoorbaar. Ook een marifoontest geprobeerd met de post Schiermonnikoog, maar geen reactie. Geen idee of zij mij wel ontvingen maar ik alleen hun niet of dat ook mijn bericht daar zelfs niet aankwam. Ik heb begrepen dat een vaste marifoon op open water een afstand van 30 mijl moet kunnen overbruggen? De afstand Lauwersoog Schiermonnikoog schat ik op 6 a 7 mijl hemelsbreed. Op kanaal 10 staat bij mij de vermelding 1W in het display. Klopt dat voor een vaste marifoon? Dacht dat dat 25W hoort te zijn? Maar het lijkt erop dat mijn marifoon installatie niet goed functioneert. Hebben jullie tips voor mij waar ik het eventueel moet zoeken?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 803
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Jutrijp
info:

Re: Marifoon probleem?

Berichtdoor Mopolcamper » 08 Jun 2024, 20:32

Als je in haven Noordergat lag: er is daar een hoge dijk, waardoor je horizontale signaal wordt geblokkeerd en de ontvangst dito. Probeer hetzelfde eens van grotere afstand waarschijnlijk dan wel contact. Zenden op 1 watt is verplicht.
Mopolcamper
 
Berichten: 591
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Marifoon probleem?

Berichtdoor pascall » 09 Jun 2024, 06:21

Zenden is verplicht op 1 watt op de daar voor aangestelde kanalen, bv kanaal 10, 77, 1 watt . Kanalen 18, 20, 22, ...... 25 watt.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2141
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Marifoon probleem?

Berichtdoor Hooveld960 » 09 Jun 2024, 12:43

Mijn haven is Jutrijp (Friesland). Hoe ver zou het bereik ongeveer kunnen (of moeten) zijn met een vaste marifoon vanaf Jutrijp?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 803
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Jutrijp
info:

Re: Marifoon probleem?

Berichtdoor kajoe » 09 Jun 2024, 13:47

over het algemeen zegt men rond 12/14 kilometer maar hang mij daar niet aan op .
25 wat ontvingen wij in friesland schepen van uit zeeland .met de nieuwe marifoon nieuwste k.anaalbezetting weet ik het niet nooit uitgeprobeerd wel de handset icom en die komt over de 8 klm
kajoe
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon probleem?

Berichtdoor Renegade » 09 Jun 2024, 15:00

Hooveld960 schreef:Mijn haven is Jutrijp (Friesland). Hoe ver zou het bereik ongeveer kunnen (of moeten) zijn met een vaste marifoon vanaf Jutrijp?

Vergeet dat "moeten" zowiezo maar ,want er zijn veel te veel factoren die kunnen bijdragen tot het inkorten van je bereik.
Ik weet niet of je weet hoe 27mc Citizen band werkt.
Totaal geen vergelijk.
Marifoon gaat direct ,en als daar objecten tussen staan die je "pleziertje" kunnen frustreren,dan heb je slecht bereik of ontvangst.
Enigste waar je eventueel invloed op kunt uitoefenen, is een zeilbootmast kopen van 10 meter ,en daar je antenne bovenop zetten.
Maar of dat n optie is? :lol:
Maar onderin achter een dijk(je) is het meer gebakken lucht wat je hoord. :mrgreen:

Lees het volgende artikel maar eens.
https://www.iwab.nu/m-002.html

by the way, de tijd dat je met een President Johnson II met 240 kanalen met AM/USB/LSB met een "brandertje" erachter van 40Watt en 2 Shakespeare antennes, Montgomery in West Virginia kon bereken,daar kun je met een marifoon alleen maar van dromen. :mrgreen: :mrgreen:
Renegade
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Marifoon probleem?

Berichtdoor helenakruiser » 10 Jun 2024, 16:06

Waarom ga je niet even langs bij Oost in Akkrum . Zij kunnen je in 2 minuten vertellen of de marifoon doet wat ie moet doen .

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 232
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Marifoon probleem?

Berichtdoor kajoe » 10 Jun 2024, 16:27

tebuwil harlingen zelf ook meerdere keren geweest .
of rimare sneek aan de houke sloot .
kajoe
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon probleem?

Berichtdoor Hooveld960 » 11 Jun 2024, 08:41

@helenakruiser: jachtwerf Oost in Akkrum?

@kajoe: tebuwil (technisch bureau wilkeshuis) heeft mijn marifoon voorzien van de nieuwe vdes kanalenbezetting en ook gelijk nieuwe krulsnoeren aan de handsets gezet.
Ik heb hem inderdaad als eerste het probleem uitgelegd en gevraagd wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar het enige antwoord wat ik kreeg was dat kanaal 1 een 25 watt kanaal is en overige kanalen 1 watt.
Helaas gaf hij mij, ondanks dat ik dat vroeg, geen tips om te onderzoeken waar mijn probleem aan kon liggen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 803
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Jutrijp
info:

Re: Marifoon probleem?

Berichtdoor Mopolcamper » 11 Jun 2024, 10:20

Naast Rimare aan de Houkesloot in Sneek heb je ook nog Blanken Maritiem Service BMS. Tussen die 2 bedrijven is een haventje, waarin overwegend tjalken.
Mopolcamper
 
Berichten: 591
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten