henkvd schreef:steek de USB serial converter in je pc, nu moeten we kijken welke compoort er bij komt.
- als je de USB serial converter plaatst moet er een driver geinstaleerd worden om de converter te laten werken als compoort.
- ervan uitgaande dat dat allemaal goed verloopt gaan we kijken wat de converter aan compoort nummer aan maakt
Henk, dank voor de tips. Helaas is dit niet gelukt. Ik vermoed dat de driver software niet geschikt is voor W10 en W11 (deze laatste weigert de install, W10 is wat dommer).
De complete verloopkabel die bij de Em-Trak A200 is aangeschaft levert wel een resultaat zoals je beschrijft een com3 echter het werkt niet. Ik vermoed dat deze converter een FTDI chipset interface is. De door Em-Trak geleverde USB driver volgens handleiding op CD maar door ons gedownload voegt niks toe. De installatie van de driver moet in drie stappen:
1. Installeer de driver, 2. Verbreek de verbinding door de USB eruit te halen, 3. Toets OK, waarna de installatie meldt: Doe de USB weer in de laptop.
Dit veranderd niets, het installatieprogramma reageert weer terug naar stap 2 verbreek de verbinding.
Een andere optie WiFi TCP server (aanwezig in de transponder) naar keuze client of server waarbij we voor server kiezen omdat er geen WiFi netwerk aan boord is. We krijgen dit ook niet aan de praat. We loggen in met de Laptop op de transponder WiFi en we verbinden Navigo met het ip-nummer van de transponder en geven de vooraf ingestelde TCP poort op in navigo.
Geen resultaat helaas, en de TCP (socket)server in de transponder ziet geen connectie op de ingestelde TCP poort.
Wat is hier het gebrek, Navigo of de W10 laptop of de transponder.....
Ik had door omstandigheden helaas mijn Laptop met OpenCPN niet mee. Volgende keer beter. Mijn OpenCPN werkt ook draadloos op een (losse) TCP socket-server die NMEA data krijgt uit mijn transponder.
De voorlopige conclusie is: Drivers ongeschikt voor W10 en W11
Koppelen van Navigo-laptop op socket server TCP niveau, nog testen met mijn OpenCPN laptop
Misschien nieuwe optie 3: Drie draadjes van vanuit RS485 multikabel van de transponder met een USB-RS485 dongle proberen om de data over te brengen.
De USB-RS485 dongle is een CH340 chipset en W10 en W11 kennen dat default.
Dit wordt vervolgd.....