Marifoon herprogrammeren?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon herprogrammeren?

Berichtdoor kajoe » 27 Dec 2023, 12:26

iedereen mag denken en doen wat hij wil met zijn marifoon en wat hij aan kanalen enz er in wil/mag hebben.
helaas heb ik altijd als beroeps gevaren dus aan de regeltjes houden daarom geen geknoei er mee en dus gewoon doen wat de overheid voorschrijft .
daarom heb ik het gewoon in orde laten maken puur om bij de tijd te blijven en ev geen gezeur te hebben mocht er iets fout gaan .
heb nu een jaar met de nieuwe instellingen gevaren en zowaar alles bleek te werken .
je kan ook gewoon even agentschap telecom bellen en na vragen.
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon herprogrammeren?

Berichtdoor Wolf1 » 27 Dec 2023, 20:02

Kijk, het anrwoord stond al op onze eigen site !
henkvd schreef:VDES wat houd het in voor de verandering:
Geen paniek het enige wat echt veranderd is kanaal 27 en 28, ipv duplex wordt deze simplex , lage kant van het kanaal en daarom wordt deze hernoemt naar ( geen idee wel dwaas dit verzonnen heeft , het kanaal wordt 1027, 4 cijfers kunnen oudere toestellen niet weer geven, geen paniek, 27 en 28 is voldoende) de andere kant van het oude kanaal wordt 2027 en die mogen we toch niet gebruiken voor communicatie, 27 in beeld is dan meer dan voldoende, idem voor 28
Verder geen probleem we mogen de volgende kanalen niet meer gebruiken 24, 25, 26, 84, 85 en 86, heb je niets te zoeken als er toch niemand meer antwoord.

Henk bedankt !
En, iedreen met een Sailer 144, kan je dus zelf !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Marifoon herprogrammeren?

Berichtdoor Navigo » 27 Dec 2023, 23:17

HH,

Ook de uitlezing van bijvoorbeeld alleen 27 is uitstel van executie.
Uiteindelijk moet in 2028 iedere set een 4 cijferige digitale uitlezing hebben.

Uiteindelijk verliezen vele kwalitatief en goede bruikbare sets hun type goedkeuring.
De eerder genoemde kanalen 24 etc mogen in zijn geheel niet meer aanwezig en te gebruiken zijn.

Iedereen wordt helaas gewoonweg gedwongen tot aanschaf van nieuw.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Marifoon herprogrammeren?

Berichtdoor henkvd » 28 Dec 2023, 21:21

Navigo schreef:HH,

Ook de uitlezing van bijvoorbeeld alleen 27 is uitstel van executie.
Uiteindelijk moet in 2028 iedere set een 4 cijferige digitale uitlezing hebben.

Uiteindelijk verliezen vele kwalitatief en goede bruikbare sets hun type goedkeuring.
De eerder genoemde kanalen 24 etc mogen in zijn geheel niet meer aanwezig en te gebruiken zijn.

Iedereen wordt helaas gewoonweg gedwongen tot aanschaf van nieuw.

Navigo



Mee eens, maar welke dwaas dit verzonnen heeft ?????????????
Want die 4 cijfers:
- zo nutteloos, zijn ze echt de weg mee kwijt, is helemaal nergens voor nodig, krijg je ook je bek niet uit.

Want is er mis als je de kanalen 27 en 28 straks niet meer duplex zijn en we ze straks 1027 en 1028 moeten noemen, terwijl 27 en 28 ( geprogrmeerd naar simplex lage kant van het kanaal ) toch echt het zelfde is.
Om de schijf aan te passen moet je soms ook de boor gebruiken om de bulten uit de schijf weg te boren, maar het kan allemaal wel.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon herprogrammeren?

Berichtdoor quichot » 29 Dec 2023, 11:56

Ik ga niet knoeien met mijn rt 144. Ik wacht het rustig af. Zolang de gangbare kanalen het nog doen vind ik het best.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon herprogrammeren?

Berichtdoor Patrick55 » 30 Dec 2023, 16:00

Dag.

Omdat hier in onze thuishaven Portus Gand Gent ook de wildste verhalen de ronde deden zelf maar even met het BIPT gebeld herover.

Men was nogal duidelijk.
Vanaf 1januari 2024:
Een eerste controle wellicht nog wat begrip, sterk afhankelijk van de controleur.
Een tweede controle en niet in orde: In beslagname van de marifoon met bijbehorende boete.

Jaarlijks worden wij gecontroleerd op het water of in een jachthaven. Hier in België drie diensten die los van elkaar controleren, los van het BIPT die op pad zal gaan. De ene organisatie al wat met meer begrip dan de andere.

Mvg
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Marifoon herprogrammeren?

Berichtdoor Wolf1 » 31 Dec 2023, 12:12

Patrick55 schreef:Dag.

Omdat hier in onze thuishaven Portus Gand Gent ook de wildste verhalen de ronde deden zelf maar even met het BIPT gebeld herover.

Men was nogal duidelijk.
Vanaf 1januari 2024:
Een eerste controle wellicht nog wat begrip, sterk afhankelijk van de controleur.
Een tweede controle en niet in orde: In beslagname van de marifoon met bijbehorende boete.

Jaarlijks worden wij gecontroleerd op het water of in een jachthaven. Hier in België drie diensten die los van elkaar controleren, los van het BIPT die op pad zal gaan. De ene organisatie al wat met meer begrip dan de andere.

Mvg
Patrick

Patrick, je vertelt dat de BIPT duidelijk was, zou leuk geweest zijn, als jij dat nu ook was !
In mijn opinie voldoe ik aan alle eisen, als ik 2 gaatjes in mijn RT144 schijf boor, dan werken alle analoge kanalen zoals men wil, heb alleen geen digitale kanalen (VDES).
Wat mis ik nu ? En zou ik hiermee nu, niet meer naar België mogen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Marifoon herprogrammeren?

Berichtdoor aadbloem » 31 Dec 2023, 15:51

Wolf1 schreef:
Wat mis ik nu ? En zou ik hiermee nu, niet meer naar België mogen ?
Gr. Wolf1

Ik vaar elk jaar in Belgie en heb al vaak controles meegemaakt maar altijd slechts papieren controle, belgische uniformen die al mijn papieren overpennen op allerlei formulieren en dan zeggen: Alles in orde fijne vakantie nog. Enne Wolf: Het BIPT is niet bevoegd voor vaartuigen die niet onder belgische vlag varen. Kortom, wanneer je papieren in orde zijn dan dan kunne ge verder varen. Boren maar die gaatjes :lol:
:D
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon herprogrammeren?

Berichtdoor Patrick55 » 31 Dec 2023, 16:34

Dag Aadbloem.

Heb ik het mis dat elk schip varende in België moet voldoen aan de Belgische wetgeving, dus ook de BIPT regelgeving. Moeten buitenlanders(tussen haakjes) in Antwerpen dan geen AIS hebben om door de haven te mogen? Wij, Vlamingen althans wel. Hoe krom die regel ook is.

mvg
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Marifoon herprogrammeren?

Berichtdoor aadbloem » 31 Dec 2023, 16:44

Patrick55 schreef:Dag Aadbloem.
Heb ik het mis dat elk schip varende in België moet voldoen aan de Belgische wetgeving, dus ook de BIPT regelgeving. Moeten buitenlanders(tussen haakjes) in Antwerpen dan geen AIS hebben om door de haven te mogen? Wij, Vlamingen althans wel. Hoe krom die regel ook is.
mvg
Patrick

Patrick, het hangt er dus sterk vanaf wie de eisen stelt, de wet of de waterwegbeheerder en jawel ALLE schepen moeten AIS voeren in de antwerpse zeehaven, nederlandse ook. Deze eis wordt gesteld door de beheerder van de Zeehaven en dus niet door de wet. BIPT houdt zich bezig met de wettelijke verplichtingen omtrent in belgie geregistreerde vaartuigen. De Zeehaven AIS verplichting geldt overigens niet voor het Albertkanaal tot en met de Royersluis en alles daaronder zoals Willemdok, dat is gemeentelijk havengebied. Wil je zonder AIS vanuit of naar Nederland dan kan je de zeehaven ontwijken door via de Westerschelde of Albertkanaal je route te zoeken.

En jouw vraag dat elk schip varende in België moet voldoen aan de Belgische wetgeving is een beetje juist maar..... Een nederlands schip moet voldoen aan de nederlandse wetgeving en daar komen dan weer wat EU afspraken om de hoek kijken waarin afgesproken is dat er zoveel overeenkomsten in wetgeving zijn dat andere landen doorgaans toe zullen staan dat wanneer je aan de wetgeving van je land voldoet dat dat dan in een ander land geaccepteerd wordt ook wanneer er kleine verschillen zijn. Een tijdje was het voor Belgische vaartuigen verplicht twee marifoons te hebben. Er werd geaccepteerd dat niet-belgische vaartuigen slechts een enkele marifoon hebben. Voor de zeeschelde schijnt ook nog wat speciale regelgeving te zijn heb ik wel eens gelezen hier maar nog niets van gemerkt. Ik heb al vaak de Schelde gevaren van of naar Gent, Willebroek en Lier en meerdere papier controles op de zeeschelde meegemaakt maar alles in orde...
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten