AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

communicatie en navigatie apparatuur

AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor ErikHa » 14 Apr 2023, 22:39

Vandaag bij een kameraad een Raymarine 800 AIS aangesloten. Eerder al had hij de naam en MMSI laten programmeren bij de watersportwinkel. Het ding heeft een eigen nieuw gemonteerde antenne + kabel + GPS antenne. Spanning erop gezet, na een minuutje gaat ledje groen branden, alles lijkt in orde. Nu na +/-12 uur is het schip nog steeds niet zichtbaar op Vesselfinder en Marinetraffic.
- Ledje doet het netjes, oranje bij opstarten, groen in bedrijf en blauw via kill-switch.
- Beide antennes getest, hebben beide goede ontvangst op marifoon, sector Heerjansdam +/- 25km verderop hoorbaar.
- Marifoonantenne + AIS-antenne ohms doorgemeten, geen sluiting.
- Andere schepen in de haven wel zichtbaar op Vesselfinder, last received 5 minutes ago.
- De AIS 2 uurtjes getest met ene antenne, toen weggegaan en laten doordraaien op andere antenne (hoogte metertje of 12).
- Schip ligt aan walstroom, accuspanning zou goed moeten zijn.
- Op marifoon (tevens AIS receiver) is het eigen schip niet zichtbaar in de AIS lijst.
- Helaas geen buurman gevonden op de haven met een plotter

Wie geeft een zetje in de goede richting?

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor Yep » 15 Apr 2023, 11:13

Als je de laptop aansluit op de RM kun je ook het antennesignaal testen.
Ik meen me te herinneren dat de waarde bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de 1,0 zou moeten zijn.
Iets met staande golf of zo.

Btw: Raymaring AIS 800?
Deze ken ik niet.....
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor henkvd » 15 Apr 2023, 12:02

Of je zit te ver weg van een ontvanger van vesselfinder, kom je ook nooit in beeld.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor Het Sluizenfront » 15 Apr 2023, 12:34

henkvd schreef:Of je zit te ver weg van een ontvanger van vesselfinder, kom je ook nooit in beeld.

Dat denk ik ook dat het geval is. Een Ais-signaal uitzenden is 1, of dit ook op internet te zien is, is 2.
TS zijn signaal zal waarschijnlijk wel te zien zijn op andere schepen in de omgeving die een AIS-ontvanger hebben. Wil het AIS signaal ook zichtbaar zijn op internet, dan zal het moeten worden opgevangen door een walstation vanwaar het signaal uiteindelijk op internet terecht komt. Als je je te ver van zo'n walstation bevindt dan wordt jouw signaal niet opgevangen. Helaas is in Nederland de dekking met walstations nog niet compleet. Als je op bvb Vesselfinder gaat kijken zul je zien dat er geen schepen zitten op de Brabantse kanalen terwijl die er wel zeker zijn. Daar is de dekking dus slecht.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor ErikHa » 15 Apr 2023, 16:33

ErikHa schreef:- Andere schepen in de haven wel zichtbaar op Vesselfinder, last received 5 minutes ago.
- De AIS 2 uurtjes getest met ene antenne, toen weggegaan en laten doordraaien op andere antenne (hoogte metertje of 12).


Deze boot ligt bij Hellevoetsluis. In Brabant is de dekking inderdaad wel slecht, ik heb mezelf daar wel eens zien verdwijnen. Dacht dat de walstations van Vesselfinder en Marinetraffic bestaan uit goedwillende amateurs met een antenne, SDR stick en een Raspberry Pi.

Yep, hang me niet op aan een nummer he 8-) ProAIS2 gaan we er binnenkort op los laten, er zit een tabblad in waar allemaal groene vinkjes zouden moeten staan.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor Tonny » 15 Apr 2023, 19:22

Ik heb deze week ook mijn AIS Transponder aangesloten. Daarna even een beroepsschip, dat een paar km verderop langs kwam, opgeroepen op kanaal 10 en gevraagd of hij mij kon zien op zijn AIS. Inderdaad zichtbaar maar volgens hem met een afwijking want hij zag me naast het kanaal. Maar dat klopt dus exact want ik lig naast het kanaal op de kant ;)
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor aadbloem » 16 Apr 2023, 12:17

Met ProAIS2 kan je ook zien of je echt voldoende vermogen uitzendt. Je antenne kan wel prima zijn maar met (metalen) opstakels naast of bij de antenne of je marifoon antenne naast de AIS antenne kan je signaal behoorlijk verzwakken. In ProAIS2, tabblad Diagnostics moet je kijken naar de waarde van VSWR of SWR (Voltage Standing Wave Ratio, staande golf verhouding) Idealiter moet die 1:1 aangeven dan gaat 100% van de zendvermogen de deur uit. Veel transponders meten dit zelf ook en bij teveel terugstraling naar de zendereindtrap kan de zender defect raken en veel AIS transponders schakelen dan het zenden uit. Je hebt dan ook geen groene led, dus dat is nu niet aan de orde maar toch kan er vermogen verloren gaan waardoor de ontvangst minder is. Weet ook dat beroeps met 20 Watt met een A-class transponder en de recreatie meestal een B-class transponder heeft en 2 of maximaal 5 watt uitzenden. Een beetje terugstraling in je antenne geeft al snel veel verlies.

Reken inderdaad verder niet op Shipfinder, Marinetraffic en dergelijke want de dekking in vrijwel heel Nederland is belabberd voor B-Class transponders terwijl de beroeps met A-Class transponders meestal wel te zien zijn. Deze sites zijn leuk voor thuisblijvers maar absoluut niet voor navigatie. Er zijn Navigatiekaartprogramma verkopers die met die met deze sites schepen plotten via internet op je elektronische kaart maar maar er is geen enkele garantie dat je ALLE schepen ziet. Shipfinder, Marinetraffic en dergelijke draaien op vrijwilligers die een ontvanger thuis willen plaatsen. Het is leuk maar meer ook niet. In Belgie en Frankrijk is de dekking nog slechter. Als je wil kan je Marinetraffic ook aansturen met een App van Marietraffic op je telefoon, een App die periodiek via internet je positie meldt.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Apr 2023, 17:48

Tja, het is maar wat je wil.
Ik zou willen dat ik niet zichtbaar ben op dat soort sites, maar daar is voor zover ik weet niets aan te doen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor Yep » 16 Apr 2023, 18:51

Ik heb laatst begrepen dat 'men' er misschien wel iets aan wil doen.
De MMSI houder heeft tenslotte nimmer toestemming gegeven voor openbaring van zijn/haar gegevens.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor henkvd » 17 Apr 2023, 15:33

Yep schreef:Ik heb laatst begrepen dat 'men' er misschien wel iets aan wil doen.
De MMSI houder heeft tenslotte nimmer toestemming gegeven voor openbaring van zijn/haar gegevens.



Valt inmiddels onder de catogorie kansloos,

hier gaat niemand wat tegen doen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten