AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

communicatie en navigatie apparatuur

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Mei 2023, 14:41

henkvd schreef:Vorige keer al eens na gekeken, jouw vaartuig duikt iedere keer op in Amsterdam en iedere keer is de bron dezelfde uploader( receiver) die de boel verstoord ( verstierd)

Klopt, bijna altijd lig ik in Amsterdam, hoewel ik een week of wat geleden ook voor Stavoren heb gelegen (wat ook al weer even geleden is).
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Mei 2023, 15:12

aadbloem schreef:Je vindt het mmsi niet eens terug.

Dat zegt niet zo veel, dat ligt er maar net aan hoe de zaak gecodeerd is; uiteindelijk gaan er alleen nullen en enen over de lijn resp. door de lucht.
Voor een cijfer volstaat een half byte (4 bits).
Wat hier als letter verschijnt, kan ook de weergave zijn van 8 individuele discrete waarden.

De getoonde inhoud van dit soort berichten is vaak geen representatieve weergave van de werkelijkheid :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor henkvd » 05 Mei 2023, 15:27

druk over maken, het heeft geen zin.

Enige wat een beetje zou helpen en feitelijk gewenst is dat de info niet langer dan 24h zichtbaar is en geen onnodig databases er aanhangen, dat is leuk voor de site, als ff één keer wat langs flist om alle gegevens er aan te hangen, normaal moet je meer berichten oppikken om bv de scheepsnaam er aan te knopen, nu doen ze het direct van uit het mmsi.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Mei 2023, 10:17

Klopt, maak me er ook verder niet druk om.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor quichot » 10 Mei 2023, 13:24

Ik heb de AIS vorige week een dagje aangehad, en nu is de Jonge Willem weer terug in Zwanenburg. Bij identieke mmsi-nummers pikt Vesselfinder kennelijk het recentst uitgezonden nummer op.
Terugkomend op clandestien marifoongebruik en mmsi: moet je, naast ATIS, voor volledige integratie met AIS, bij installatie nieuwe marifoon niet ook het mmsi-nummer ingeven?
Ik vraag dat om twee redenen: 1. Ik weet te weinig van de techniek achter een en ander, en 2. Ik heb ooit een nieuwe marifoon helpen installeren, en daarbij moesten we volgens de bijgaande instructies zowel ATIS als mmsi ingeven.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor kajoe » 10 Mei 2023, 15:29

volgens mij mag je als je een binnenvaart marifoon hebt alleen je atis nummer programmeren .
dat mmsi nummer is voor als je ook op zee vaart ,zo heb ik het begrepen mijn nieuwste aan de laatste regeltjes voldane marifoon dus zuiver rijn en binnenvaart mocht ik dat nummer niet invoeren .
maar ja het is voor sommigen een ding om te doen om toch dat nummer er in te zetten we wachten maar af hoe het gaat lopen allemaal .
het is jammer dat men van telecom geen brief of mail krijgt waar het duidelijk instaat je betaald er tenslotte best voor .
dat was vroeger ook zo toen een tijdje weer niet betalen en later wel weer ,maar toen deden ze er nog wat voor er kwam een man kijken of je de zaak goed aangesloten had plus antenne meten alles door en bij goedkeuring kreeg je dan na2 of drie vragen van hem wat je wist van de bediening don kreeg je je machtiging en bediening papiertje en was je volleerd bedienaar ,waar van we er 4 hebben die je later mocht inruilen voor een plastic kaartje .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor henkvd » 10 Mei 2023, 20:00

Dat is nu wat anders, voor mmsi in heb je een Marcom B papiertje nodig, heeft met jouw vaartuig nul noodzaak, zie je niet de woelige baren opgaan ( zee) waar je DSC pas mag gebruiken.
Wordt allen zeurderig als toestel door gebrek aan mogelijkheden begint te mekkeren dat er geen mmsi is ingevoerd.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Mei 2023, 10:39

MMSI staat los van Marcom B

Voor alleen MMSI heb je geen Marcom B nodig, want dat zou inhouden dat je voor AIS Marcom B nodig hebt.
Voor het gebruik van een DSC marifoon (niet echt zinnig op de binnenwateren) heb je inderdaad, wel Marcom B nodig en (als je alle functies wilt gebruiken) ook MMSI.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Mei 2023, 10:50

kajoe schreef:volgens mij mag je als je een binnenvaart marifoon hebt alleen je atis nummer programmeren .
dat mmsi nummer is voor als je ook op zee vaart ,zo heb ik het begrepen mijn nieuwste aan de laatste regeltjes voldane marifoon dus zuiver rijn en binnenvaart mocht ik dat nummer niet invoeren .

ATIS en MMSI zijn 2 verschillende dingen, hoewel ze op vergelijkbare manier gecodeerd worden.

Bij een 'Binnenvaart' marifoon kun je maar één code invoeren: je ATIS code. Bij een DSC (meestal combi) ATIS én MMSI
ATIS (2 Letters, 4 cijfers) is toch wel wat anders als een MMSI (9 cijfers), hoewel ze op de zelfde manier gecodeerd worden.
In theorie kun je je MMSI als ATIS invoeren (en andersom) maar dan ben je wel in overtreding, want dan zendt je een verkeerde ID uit.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: AIS niet zichtbaar op Vesselfinder

Berichtdoor henkvd » 11 Mei 2023, 19:25

R.C.Grootveld schreef:
Bij een 'Binnenvaart' marifoon kun je maar één code invoeren: je ATIS code. Bij een DSC (meestal combi) ATIS én MMSI
ATIS (2 Letters, 4 cijfers) is toch wel wat anders als een MMSI (9 cijfers), hoewel ze op de zelfde manier gecodeerd worden.
In theorie kun je je MMSI als ATIS invoeren (en andersom) maar dan ben je wel in overtreding, want dan zendt je een verkeerde ID uit.


Dat is de domste fout die Agentschap Telecom gemaakt heeft, hadden ze veel beter anders op kunnen lossen dan een oerwoud aan nummers er tegen aan te gooien, maar ja daar zal wel niet over nagedacht zijn.
ATIS, zie je papiertje kan ook met cijfers ingevoerd worden, maar net wat voor merk je hebt, de uitkomst is het zelfde
PA1234 is gelijk aan (9)244011234 , maar net wel formaat je nodig hebt, 9 of 10 karakters invoeren, per merk verschillend.

ooit hadden ze daar ook een mmsi uit kunnen genereren, 244 011 234 9 cijfers, ooit liepen ze daar niemand mee in de weg, nu gaat dat niet meer lukken te veel gestrooid met mmsi nummers.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten