dieselmotor wil niet uit.

communicatie en navigatie apparatuur

Re: dieselmotor wil niet uit.

Berichtdoor aadbloem » 20 Mrt 2023, 11:42

rekked schreef:Het gekke is, dat als ik het controle lampje los draai de motor meteen uit gaat

Dat geeft al een indicatie, het relais voor de solenoid blijft dus actief via het controle lampje.....
Is dit relais ooit vervangen door een andere type relais? Een relais dat gevoeliger is en weinig stroom (door het lampje) nodig heeft om actief te blijven?
Geldt ook voor het lampje, lampje ooit vervangen? Zit er een diode in het circuit van het lampje, een diode die in volle sluiting staat?
aadbloem
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: dieselmotor wil niet uit.

Berichtdoor rekked » 20 Mrt 2023, 11:55

Ik zal het proberen uit te leggen.
De solenoid heeft altijd stroom nodig.
Dus er zijn 3 grote relais, 1 voor start, 1 voor gloei, 1 voor solenoid.

Nu is het probleem dat als ik hem op gloei zet de solenoid stroom moet hebben, als ik hem dan start moet de solenoid ook stroom hebben dus daar heb ik 2 kleine relais voor.

Dus de 2de solenoid relais op de tekening heb ik er in de praktijk al af gehaald.
rekked
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 20 Mrt 2023, 00:06
ligplaats:
info:

Re: dieselmotor wil niet uit.

Berichtdoor rekked » 20 Mrt 2023, 12:13

aadbloem schreef:
Dat geeft al een indicatie, het relais voor de solenoid blijft dus actief via het controle lampje.....
Is dit relais ooit vervangen door een andere type relais? Een relais dat gevoeliger is en weinig stroom (door het lampje) nodig heeft om actief te blijven?
Geldt ook voor het lampje, lampje ooit vervangen? Zit er een diode in het circuit van het lampje, een diode die in volle sluiting staat?


Vanaf de D+ van de dynamo gaat er 1 draad naar het controlelampje, daar zit niets tussen. Het lampje is een gloeilamp 12 volt, 4 watt.
De relais van de solenoid is een 12v 200A. TS 200-12
rekked
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 20 Mrt 2023, 00:06
ligplaats:
info:

Re: dieselmotor wil niet uit.

Berichtdoor aquanaut » 20 Mrt 2023, 12:36

Je dynamo houdt het stop solenoid aangetrokken (iig het relais wat het stop solenoid bedient)
Plaats een diode(of controleer zoals Aad al aangeeft of deze aanwezig is) in de draad van contactslot naar het dynamo controle lampje met de kathode aan de zijde van het lampje.
Nu kan er geen spanning retour naar het contactslot en valt het solenoid af zodra je 15 spanningsloos maakt.
Dat relais, neem daar een "gewoon" Hella of Bosch relais voor, dat relais wat je beschrijft .... is dat een solid state relais of een "gewoon" relais met een spoel?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: dieselmotor wil niet uit.

Berichtdoor rekked » 20 Mrt 2023, 13:06

Het is een Bosch spoel relais
rekked
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 20 Mrt 2023, 00:06
ligplaats:
info:

Re: dieselmotor wil niet uit.

Berichtdoor aadbloem » 20 Mrt 2023, 13:11

Zoals aquanaut adviseert een diode plaatsen. Ter info en voorbeeld een (mijn) motorschema waarin voor hetzelfde doel diodes verwerkt zijn. Het is dus zeer gebruikelijk om dat op deze manier te doen, zie diode D10 en -> correctie beter voorbeeld: D4 (dank Aquanaut)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door aadbloem op 20 Mrt 2023, 14:55, in totaal 3 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: dieselmotor wil niet uit.

Berichtdoor aquanaut » 20 Mrt 2023, 13:29

Let wel op dat bij dit Vetus schema het stop relais een andere functie heeft als bij TS' installatie!!
Bij de Vetus schema's zit het relais er als verbreker tussen.
In TS zijn opstelling moet het stop relais (wat eigenlijk een "run relais" is) gedurende bedrijf aangetrokken blijven om het ETR solenoid te bekrachtigen.
Bij het Vetus schema is het stop relais in rust bij draaiende motor, dit relais heeft alleen een functie indien er meerdere dashboards worden gebruikt.
Je kunt dan namelijk vanaf een niet actief dashboard een stop commando geven door de sleutel linksom te draaien.
Alleen in dat geval bedien je het "stoprelais" wat de spanning vanaf het actieve dashboard naar het ETR solenoid onderbreekt en de motor laat afslaan.
Deze functie is er gekomen en wellicht inmiddels in de CE verplichting opgenomen na een tragisch ongeluk waarin iemand bekneld raakte en men tevergeefs de motor trachtte te stoppen vanaf een niet actief dashboard.

De werking van de diode(s) is wel gelijk, deze voorkomen dat er spanning vanaf het laadcircuit terugkeert naar de geschakelde plus op het contactslot om zo de boel geactiveerd te houden.
Aad geeft aan D10 maar die zit voor TS zijn installatie eigenlijk aan de verkeerde kant van het laadcontrolelampje, D4 vertegenwoordigd een beter vergelijk.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: dieselmotor wil niet uit.

Berichtdoor aadbloem » 20 Mrt 2023, 14:36

Aquanaut, dank voor je aanvulling en verduidelijking, top!
Uiteraard mee eens D4 ipv D10 en verder was het slechts ter indicatie van diodegebruik. Het stoppen werkt inderdaad iets anders. De brandstofklep is overigens ook wel van het "run" principe maar kan zonodig onderbroken worden door het stoprelais. Op het actieve dashbord is gewoon het contactslot de aansturing èn stop functie.
Compliment trouwens dat je dit meteen herkent als een Vetus schema.
:D
aadbloem
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: dieselmotor wil niet uit.

Berichtdoor Navigo » 20 Mrt 2023, 16:54

HH,

Wat nu als je no 50 van je startslot eens gaat gebruiken als signaal mbt startmotor.
Je kunt dan 15 gebruiken voor je solenoid, mocht tijdens starten de spanning van contact no 15 wegvallen dan kun je no 17 gebruiken als overneem contact voor op het moment dat je start.

Zoek de eenvoud op, maak een nieuw schema, beginnend twee relais.
1 startrelais en 1 relais om voor te gloeien.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: dieselmotor wil niet uit.

Berichtdoor rekked » 20 Mrt 2023, 17:52

Bedankt allemaal voor de reacties, hier kan ik even verder mee.

Kan ik als diode ook een 12volt led gebruiken of zeg ik nu iets doms :-D
rekked
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 20 Mrt 2023, 00:06
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten