4G Internet

communicatie en navigatie apparatuur

Re: 4G Internet

Berichtdoor bas » 17 Feb 2023, 12:14

Ik zit verder niet zo in die materie maar wat ik van internet begrijp is dat het RVabbonnement maandelijks opzegbaar is.wat ik verder weet is dat het hier binnen een half uurtje draaiend was met de geleverde antenne. Er moet alleen nog wat komen om het aan het bestaande netwerk te kunnen koppelen zodat het ook via de WiFi hotspots door de rest van de boot gaat werken. Alleen nogmaals, vraag me niet naar die details want wat er dan precies nog tussen moet heb ik geen verstand van.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: 4G Internet

Berichtdoor Tonny » 18 Feb 2023, 13:20

Dit vond ik op het internet:
De schotel is onderdeel van het Starlink for RV-abonnement. Dit abonnement kost 105 euro per maand en de verbindingen hebben een lagere prioriteit dan andere Starlink-abonnementen. Dit betekent dat tijdens piekmomenten de internetsnelheden van het For RV-abonnement lager kunnen liggen dan de snelheden van andere abonnees.

SpaceX levert de nieuwe schotel vanaf december. Op dit moment is de schotel alleen in de VS te bestellen, waar deze omgerekend 2506 euro kost. Met btw zou dit 3033 euro zijn. De reguliere For RV-schotel, die dus alleen stilstaand te gebruiken is, kost daar 599 dollar. In Europa kost deze 480 euro.


Een speciale antenne voor niet stilstaand gebruik van over de EUR 3.000,- en een duurder abonnement (het gewone abonnement kust inmiddels nog maar EUR 85,-/mnd) Dat is dus ook een heel dure oplossing. Wat ik ook gevonden heb is dat de antennes redelijk warm worden, zelfs zo warm dat in de winter de sneeuw smelt, dat gaat dus veel stroom verbruiken lijkt mij. Ook werkt het blijkbaar niet als je bijvoorbeeld onder bomen ligt, dat is op zee geen probleem maar op de Belgische en Franse kanalen zeker wel.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: 4G Internet

Berichtdoor Wolf1 » 18 Feb 2023, 17:30

Zit de hele zomer in België en Frankrijk en kan bijna altijd wel met m'n schoteltje uit de voeten en die ene keer dat er iets in de weg zit, hebben we altijd de Chromebox nog !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: 4G Internet

Berichtdoor bas » 19 Feb 2023, 16:21

Ik zou na moeten kijken welke antenne wij nu precies hebben. Ik zou zweren het goedkoopste instapmodel maar begin nu toch te twijfelen.
Vrij zicht van de antenne is wel een must idd maar voor wat takjes e.d. zou ik me niet te druk maken. Alles wat via een satelliet werkt doet het ook in het bos, zolang je maar niet pal naast een dikke eik gaat staan.
Je uitdaging zit in je dataverbruik. Onbeperkt is in de praktijk gelimiteerd aan 5Gb per dag en daar ga je het niet mee redden als ik het zo lees. Wil je meer dan gaat de kassa rinkelen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: 4G Internet

Berichtdoor Tonny » 20 Feb 2023, 17:50

bas schreef:Je uitdaging zit in je dataverbruik. Onbeperkt is in de praktijk gelimiteerd aan 5Gb per dag en daar ga je het niet mee redden als ik het zo lees. Wil je meer dan gaat de kassa rinkelen.


5Gb is 2,1/2 uur TV kijken zonder verder verbruik door radio luisteren, navigatie info ophalen, web surfen, etc. Niet geschikt dus. Met een maandbudget van zo'n 150-200 Gb komen we wel uit omdat we nu eenmaal niet iedere dag TV kijken, maar als het per dag afgerekend wordt ben je natuurlijk snel uitgekeken........
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: 4G Internet

Berichtdoor bas » 20 Feb 2023, 20:27

Die limiet van 5Gb per dag is op de telfoonabbonememten met "onbeperkt" data. Je had meer "soortgenoten" dus dat liep de spuigaten uit en daarom is er een limiet op gezet. Vandaar ook dat je goedkope aanbieder failliet is gegaan en de huidige prijzen voor echt onbeperkt flink duurder zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: 4G Internet

Berichtdoor chaea » 21 Feb 2023, 22:08

bas schreef:Die limiet van 5Gb per dag is op de telfoonabbonememten met "onbeperkt" data. Je had meer "soortgenoten" dus dat liep de spuigaten uit en daarom is er een limiet op gezet. Vandaar ook dat je goedkope aanbieder failliet is gegaan en de huidige prijzen voor echt onbeperkt flink duurder zijn.


En omdat mensen unlimited simkaarten thuis plaatsten, waardoor het dataverbruik gigantisch was. Je kan nog steeds unlimited tot 5 G en daarna iedere keer 1 g opnemen, dit om zulke praktijken te voorkomen.
Wat wellicht een optie kan zijn, tenminste bij KPN, is het delen van data. Ik mag 50 g pmnd overmaken naar een 2 KPN abo, en zover ik weet kan je die gewoon opmaken zonder beperking.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: 4G Internet

Berichtdoor Tonny » 22 Feb 2023, 10:44

chaea schreef:Wat wellicht een optie kan zijn, tenminste bij KPN, is het delen van data. Ik mag 50 g pmnd overmaken naar een 2 KPN abo, en zover ik weet kan je die gewoon opmaken zonder beperking.


Gisteren heb ik contact gehad met KPN over die abonnementen, dan moet ik er 3 of 4 nemen, van elk EUR 34,50/mnd (maandelijks opzegbaar). Dat delen is inderdaad mogelijk, de aansluitkosten van EUR 25,- wilden ze eventueel wel laten vallen. Is dus een optie maar niet echt goedkoop.

Ik heb nog een paar mogelijkheden:
- Vodaphone 400 Gb NL + EU, EUR 119,-/mnd + EUR 50,- aansluitkosten, maandelijks opzegbaar. Ook niet goedkoop. En ik weet nog niet of in de EU die 400 Gb ook gelden. Daar heb ik wat informatie over opgevraagd.
- In elk land een unlimited kaartje kopen en de kaartjes steeds wisselen. Op een gegeven moment heb ik dan ook 3 of vier kaartjes, zal ook al boven de EUR 100,-/mnd liggen en is niet echt comfortabel natuurlijk. Wel is het dan mogelijk om de beperkte Gb in het buitenland in een van de landen, waar ik dan geen kaartje voor hoef, op te maken, maar dat betekend nog meer kaartjes wisselen en instellen.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: 4G Internet

Berichtdoor chaea » 22 Feb 2023, 13:51

Dat is vreemd, ik hen 1 abbo van 34,95 en 1 van 12 euro.
Die van 12 is zonder internet, maar ik kan daar 50 g per maand heen sturen/ delen wat ik ook maandelijks doe
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: 4G Internet

Berichtdoor jade » 22 Feb 2023, 18:31

Hier ook een abonnement (onbeperkt)van de KPN ik betaal €33 per maand, mijn vriendin heeft een goedkoop abonnement, zet elke maand automatisch 20gb over naar haar.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten