4G Internet

communicatie en navigatie apparatuur

4G Internet

Berichtdoor Tonny » 15 Feb 2023, 22:02

Vorig seizoen hebben we zeer succesvol gebruik gemaakt van een SIM-kaart met 250 Gb data per maand voor de MIFI router voor HD TV kijken, internet surfen, navigatie downloaden, etc. Dat koste EUR 75,- per maand voor gebruik in Europa en was per maand opzegbaar. Een paar dagen voor het einde van ons vaarseizoen lagen we in Antwerpen en werkte de kaart ineens niet meer. Het bleek dat de provider failliet was. Balen ! De leverancier van die kaart heeft ons nog een vervangende kaart opgestuurd maar die kwam jammer genoeg pas aan in de Jachthaven in Antwerpen toen wij alweer vertrokken waren. We hebben dan 3 dagen geen internet aan boord gehad en geen TV kunnen kijken. Er gebeuren ergere dingen in de wereld.........

Maar nu zit het nieuwe seizoen er langzaamaan aan te komen en ben ik op zoek naar een nieuwe SIM kaart voor de MIFI router. De vorige leverancier heeft mij een "prijsje" gemaakt voor een alternatieve kaart: EUR 350,- per maand voor 200 Gb :o :o :o :o
TV kijken gebruikt ongeveer 2 Gb per uur , daarbij komt internet surfen, dagelijks ophalen van navigatie info, radio luisteren via internet (NPO radio 2, Q-Music, etc. ook in Frankrijk en Duitsland......)
We willen van België, naar Frankrijk, naar Luxemburg, naar Duitsland en dan naar Nederland. Dus de SIM moet bruikbaar zijn in die landen. En daar wringt de schoen, elk "onbeperkt" abonnement heeft een limiet in het buitenland.

Wie kent er een oplossing?
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: 4G Internet

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Feb 2023, 14:51

Open deur:
Minder TV kijken en minder radio luisteren en de omgeving waarin je verkeert op je in laten werken...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: 4G Internet

Berichtdoor aadbloem » 16 Feb 2023, 14:58

R.C.Grootveld schreef:Open deur:
Minder TV kijken en minder radio luisteren en de omgeving waarin je verkeert op je in laten werken...

Verder een gratis email abonnement bij VNF dan heb je dagelijks stremmingen en openingen in je e-mail. Kwestie van lezen. Tot Luxemburg in ieder geval gratis VNF navigatie-informatie op je gewone Smartphone, kost slechts weinig mB. Na Luxemburg wat informeren bij mede-schippers en na Koblenz 2x gas geven en je bent weer bij Lobith.
:D :D
Wij kijken ook al jaren rond voor een internet abo om ZiggoGo te kijken maar nog nooit wat serieus gezien. Die internet jongens willen helemaal niet dat je in het buitenland TV gaat kijken. Ze balen nu al vanwege die Eurpese wetgeving, je gewone bundel(s) geldig in heel de EU. Ik zie nog niet snel een betaalbare oplossing verschijnen. WiFi is ook wel regelmatig beschikbaar in jachthavens. In Verdun niet maar daar kan je dichtbij Bar le Duc gaan liggen, het WiFi password is al jaren barleduc.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: 4G Internet

Berichtdoor Tonny » 16 Feb 2023, 19:03

Open deur:
Minder TV kijken en minder radio luisteren en de omgeving waarin je verkeert op je in laten werken...


Wij gaan 4 maanden varen, dan wil ik 's avonds toch wel TV kunnen kijken en overdag de radio kunnen aanzetten op mijn favoriete (thuis) zenders. We leven nu eenmaal in een wereld waarbij we steeds "connected" willen zijn en de online informatie ook gebruiken, dagelijks emails versturen, het nieuws checken via internet, etc. Met de router heb je geen geklooi met trage wifi, waar je sowieso geen TV op kunt kijken en die alleen in bepaalde havens beschikbaar is en niet onderweg als we aan het varen zijn of ergens "wild" liggen.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: 4G Internet

Berichtdoor bas » 16 Feb 2023, 19:09

Als ik naar de genoemde bedragen kijk en naar de databehoefte dan zou ik eens informeren of starlink wat voor je is / zou kunnen zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: 4G Internet

Berichtdoor Tonny » 16 Feb 2023, 20:00

Voor Starlink heb je weer nieuwe hardware nodig (een schotel en een speciale router). Maar starlink werkt alleen stilstaand, dus niet op een boot die in het water nu eenmaal beweegt. Daarom heb je op een boot ook een actieve satelliet antenne nodig voor satelliet ontvangst die de satellieten blijft volgen, ook als de boot schommelt in het water. Die kost rond de EUR 6.000,- en daar moet je ook plaats voor hebben met vrij zicht, bovendien zijn die "bollen" ook niet echt mooi, vind ik. Wanneer Starlink zoiets gaat aanbieden weet ik niet. Starlink werkt(e) ook alleen op de postcode waarop je het hebt aangeschaft/geregistreerd, dus is niet iets dat je overal mee naar toe kan nemen. Maar dat zou in de toekomst nog veranderen........
We kijken dus voorlopig nog naar een betaalbare oplossing voor de MIFI router want die werkte vorig jaar prima en de hardware hebben we al, inclusief een buiten antenne die er voor moet zorgen dat we tot 20 km van een zendmast goede ontvangst hebben. Zoals iedereen wel weet staan die dingen veel dichter bij elkaar en zul je bijvoorbeeld alleen op het IJsselmeer of langs de kust geen ontvangst hebben.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: 4G Internet

Berichtdoor bas » 16 Feb 2023, 22:09

Nee, ik denk dat je starlink en Vsat door elkaar heen haalt. Wij (zeevaart) draaien nu sinds kort proef met starlink op zee en dan gewoon met de camperantenne. Soort van platte antenne formaatje snijplank van net geen 700 euro en vooralsnog werk dat prima op zee. Abbo is 100 euro per maand maar daar heb je verschillende varianten in. Zonder meer geld maar wij zijn er goed te spreken over en je hebt nog maar met 1 provider te maken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: 4G Internet

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Feb 2023, 23:34

Tonny schreef:Wij gaan 4 maanden varen, dan wil ik 's avonds toch wel TV kunnen kijken en overdag de radio kunnen aanzetten op mijn favoriete (thuis) zenders. We leven nu eenmaal in een wereld waarbij we steeds "connected" willen zijn en de online informatie ook gebruiken, dagelijks emails versturen, het nieuws checken via internet, etc. Met de router heb je geen geklooi met trage wifi, waar je sowieso geen TV op kunt kijken en die alleen in bepaalde havens beschikbaar is en niet onderweg als we aan het varen zijn of ergens "wild" liggen.

Tja, de één heeft daar nu eenmaal meer behoefte aan als de ander. Zo hebben wij de TV eruit gesloopt tgv een boekenrek (je weet wel, zo gebundelde stapel papier met letters er op, ze bestaan nog [net als echte kranten] :lol: )
Dat beetje internet wat ik nodig heb doen we gewoon door de telefoon in de hotspot stand te zetten en dan kom ik met m'n KPN abo een heel eind.
En traag internet in havens . . . als je daar met TV kijken tegenaan loopt, ben je zélf één van de veroorzakers :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: 4G Internet

Berichtdoor pascall » 17 Feb 2023, 05:53

Hier nog een, geen tv en radio aan boord, heerlijk die rust!
Ongewild krijg je het nieuws mee waar ik niet op zit te wachten, alleen maar ellende!
Een ding heb ik goed in mijn oren geknoopt, waar je geen invloed op hebt moet je ook geen energie in steken!
Van het nieuws wat je ziet of hoort brengt alleen maar frustratie en frustratie kost energie :roll:
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: 4G Internet

Berichtdoor Tonny » 17 Feb 2023, 09:53

Nee, ik denk dat je starlink en Vsat door elkaar heen haalt. Wij (zeevaart) draaien nu sinds kort proef met starlink op zee en dan gewoon met de camperantenne. Soort van platte antenne formaatje snijplank van net geen 700 euro en vooralsnog werk dat prima op zee. Abbo is 100 euro per maand maar daar heb je verschillende varianten in. Zonder meer geld maar wij zijn er goed te spreken over en je hebt nog maar met 1 provider te maken.


Was een ouder bericht waar ik de gegevens gevonden had, blijkt nu. EUR 100,-/mnd had ik ook al ergens gelezen. Is dat maandelijks opzegbaar want in de wintermaanden heb ik het niet nodig? En heb je daar nog iets anders bij nodig om wifi op de boot te krijgen of is dat plug- en play?
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten