Pc Navigo

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Yep » 25 Jan 2023, 20:35

Volgens mij ook.
Maar dat check ik nog even.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Tonny » 25 Jan 2023, 21:29

Ik zie dat iedereen zo zijn voorkeuren heeft. Maar nu eens een vraag over de praktijk: Laat eens een route genereren met je systeem van "Maastricht Marina" naar "Antwerpen Willemdok" en maak daar eens een foto van en zet het hier op het forum. Dat is slechts een heel korte route. Dan kunnen we de verschillende systemen eens naast elkaar zien.

Neem voor de bootgegevens de mijne: 14,3 m L X 4,35 m B, 3,85 m H, 1,2 m Diep.

Eens kijken hoe dat er bij Navionics, PC-Navigo, winGPS, etc. uitziet.

Vandaag heb ik een half uur aan de telefoon gehangen met iemand van B-Bit in Lelystad. Die leveren zonlicht leesbare schermen, PC's op 12 Volt en verschillende navigatie software en kaarten. Zijn advies was toch heel duidelijk PC-Navigo........ Echter is een koppeling met de stuurautomaat niet mogelijk.

De winGPS-6 (huidige versie) zou dan weer redelijk duur zijn (alleen de kaarten al ca. EUR 750,-). Ik begrijp van "gewoonmich" dat daar echter wel de stuurautomaat mee aangestuurd kan worden? Maar kan dat ook met een ouder systeem zoals de Autohelm?
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Tonny » 25 Jan 2023, 21:38

En met de huidige kaarten heb je wel 'Dock to Dock'.


Ik lees in "Scandinavië", dat lijkt mij dan toch meer open water? De vraag is of dit ook op de binnenwateren werkt, volgens Navionics kunnen ze slechts 100 waypoints aan, daar ben je op de binnenwateren al snel over heen........ (de reden waarom "Marcel" geen route kon plannen van Maastricht naar Antwerpen.......).
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Pc Navigo

Berichtdoor RuudM » 25 Jan 2023, 22:28

Tonny,

Faytech uit leerdam levert ook touchscreen daglicht schermen (1000 nits)
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor gewoonmich » 26 Jan 2023, 07:39

[quote="Tonny"
De winGPS-6 (huidige versie) zou dan weer redelijk duur zijn (alleen de kaarten al ca. EUR 750,-). Ik begrijp van "gewoonmich" dat daar echter wel de stuurautomaat mee aangestuurd kan worden? Maar kan dat ook met een ouder systeem zoals de Autohelm?[/quote]

Weet niet hoe Autohelm werkt. We hebben een Raymarine. Maar wanneer je Autohelm over NMEA 1833/2000 beschikt dan lijkt het me dat je stuur automaat kan werken. Je moet overigens wel alles op je multiplex aansluiten en deze sluit je dan weer aan op je laptop/pc
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Amersfow » 26 Jan 2023, 09:21

Een stuurautomaat vind ik super handig. Op een vaste koers laten varen. Maar waarom 'm alles laten doen? Mijn neef heeft dat, die vaart uit Amsterdam weg en laat de boot naar Spakenburg varen. Kan zelf in de kajuit gaan zitten. Wat een lol zeg, blijf dan in de haven liggen, hoef je helemaal niets te doen en kost ook minder diesel :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Tonny » 26 Jan 2023, 10:07

Maar wanneer je Autohelm over NMEA 1833/2000 beschikt dan lijkt het me dat je stuur automaat kan werken. Je moet overigens wel alles op je multiplex aansluiten en deze sluit je dan weer aan op je laptop/pc


De Raytheon ST6000+ stuurautomaat die ik heb beschikt over " SeaTalk" of NMEA 0183. Wat moet ik me voorstellen bij die multiplex? En waar is dat te koop? Om de nieuwe Raymarine schermen aan te sluiten zou ik ook een converter nodig hebben (EUR 155,-) van "SeaTalk" naar "SeaTalkNG" en natuurlijk een hoop hele dure kabels. Wat SeaTalkNG is daar ben ik nog niet achter maar volgens Raymarine kun je daar geen PC op aansluiten......
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Tonny » 26 Jan 2023, 12:00

Om toch wat meer te weten te komen over de Navionics kaarten heb ik de "Navionics Boating App" gedownload. Route ingegeven van Maastricht naar Antwerpen en onderstaand is het resultaat: een route van 3 X de werkelijke afstand........ Er zijn op het Albertkanaal (de kortste route ca. 100 km) echt geen restricties voor een jacht van 14,3 m. Als ik inzoom, zie ik ook geen gegevens bij bruggen en sluizen, geen frequenties, etc.

[url]Afbeelding[/url]
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Tonny » 26 Jan 2023, 12:47

Wat moet ik me voorstellen bij die multiplex?


Ik leer steeds meer bij ;)

Is dit wat je bedoelt met Multiplexer? Deze kan blijkbaar met mijn huidige apparatuur en stuurautomaat communiceren (SeaTalk).

https://shop-nl.stentec.com/hardware/multiplexer/p-1a/1420--multiplexer.html
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Amersfow » 26 Jan 2023, 13:43

Je moet wel even alle parameters van je boot checken. Standaard staat het bij Navionics op 10 m hoogte.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten