Pc Navigo

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Yep » 26 Jan 2023, 13:54

Nope schreef:Zolang de subscription nog actief is.


Even gecheckt.
Klopt, alleen nieuwe Navionics kaarten en Navionics kaarten met een verlenging (tegen omstreeks half tarief overigens) hebben de DtoD functie.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor gewoonmich » 26 Jan 2023, 17:32

Tonny schreef:
Ik leer steeds meer bij ;)

Is dit wat je bedoelt met Multiplexer? Deze kan blijkbaar met mijn huidige apparatuur en stuurautomaat communiceren (SeaTalk).

https://shop-nl.stentec.com/hardware/multiplexer/p-1a/1420--multiplexer.html


Klopt dit is wat ik bedoel en gebruik. Onze Raymarine stuurautomaat en diepte meter communiceert ook met Seatalk en de marifoon met AIS communiceert met NMEA. Multiplex kan al deze protocollen aan en stuurt dit dan via Wifi of USB aansluiting naar PC waar WINGPS pro opdraait. Echter is mijn ervaring met WiFi slecht. Deze viel soms even weg. Heb deze nu met USB aangesloten en heb geen problemen meer.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Tonny » 26 Jan 2023, 18:54

Je moet wel even alle parameters van je boot checken. Standaard staat het bij Navionics op 10 m hoogte.


Ik heb de parameters ingegeven die ik kon, hoogte staat niet in het menu..........

[url]Afbeelding[/url]

Neemt niet weg dat de gegevens van bruggen, sluizen, frequenties, etc. niet echt bevredigend zijn.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Nope » 26 Jan 2023, 20:40

Ik vind het helemaal niks.
Alles goed ingesteld, vaar altijd buiten.
Laat maar zitten.

Gelukkig heb ik maar 8 vaste hoofdroutes, waar ik zo op het meest dichtbijzijnste routepunt kan aanhaken.
Simrad met Navionics en C-map in gebruik.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Tonny » 26 Jan 2023, 20:59

Ik ben inmiddels sowieso afgestapt van het Raymarine verhaal en ben nu bezig met het verkennen van de mogelijkheden van een Windows PC met Touch-screen schermen en bijbehorende software. Dit zal zeker op minder dan de helft van de kosten van Raymarine komen en volgens mij ook efficiënter werken op de binnenwateren. Ik heb inmiddels een paar afspraken gemaakt om volgende week demonstraties te krijgen van PC-Navigo en winGPS-6 navigatiesoftware.

Hierbij alvast de voor/nadelen zoals ik die nu heb kunnen vaststellen:

PC-Navigo:
Voordelen:
- Redelijk geprijsd: EUR 449,- inclusief kaarten Europa.
- Kan route genereren.
- Inmiddels zijn de problemen van 2022 voor 99% opgelost ??!
- Heeft een redelijke geprijsde AIS-Transponder voor "slechts" EUR 590,-, waardoor deze zeker interessant is (nu al in Antwerpen verplicht, maar straks op de Rijn zeker ook en in de toekomt zeker ook op andere grotere vaarwegen).
- Wordt ook veelvuldig door de beroepsvaart gebruikt dus moet wel professioneel zijn, toch?
- Geeft gegevens van sluizen, bruggen, frequenties, etc. op de route in een split-screen rechts op het scherm weer, telkens er een genaderd wordt./
- Jaarlijkse updates zijn redelijk geprijsd: EUR 90,- inclusief kaarten.
Nadelen:
- Kan geen stuurautomaat aansturen (hier ben ik nog mee bezig want PC-Navigo kan blijkbaar wel NMEA 0183 gegevens genereren voor de AIS, dus......)

winGPS-6
Voordelen:
- Kan route genereren.
- Kan wel de stuurautomaat aansturen (via een Multiplexer voor EUR 419,- extra). Of dit op de binnenwateren nodig is is nog de vraag........
- Er kan ook een AIS-Transponder aangesloten worden, of dezelfde AIS-transponder van PC-Navigo ook werkt is mij niet bekend anders wel een veel duurdere AIS-transponder nodig dus.......
- De weergave op de kaart is mij nog niet bekend, maar ik krijg daar volgende week een demonstratie van.......
Nadelen:
- Redelijk duur: Software EUR 299,- + EUR 609,- voor de kaarten van slechts NL, B, D en F (niet heel Europa dus) = samen EUR 908,-
- Updates ook veel duurder.

Even afwachten op de demonstraties en dan ga ik beslissen.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Pc Navigo

Berichtdoor aadbloem » 26 Jan 2023, 21:15

Over AIS transponders: Je hoeft nooit speciaal de AIS transponder van Navigo voor Navigo aan te schaffen. Er zijn meer lager geprijsde AIS transponders en voor zover ik weet geven alle AIS transponders hetzelfde gestandaardiseerde NMEA protocol af: Serieel RS485 doorgaans 1x op een lage bitrate, 1x op een hoge bitrate en 1x op USB.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Amersfow » 26 Jan 2023, 22:18

Doet me denken aan RS-232. Waarbij het getal stond voor het aantal pogingen dat je moest doen het werkend te krijgen :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor RuudM » 26 Jan 2023, 22:50

Wij gebruiken een watcheye transponder. Deze heeft een usb aansluiting.

Wij koppelen deze aan eenlaptop met pc navigo.

Werkt goed.

We koppelen de windows pc weer aan een ipad via wifi en draaien pc navigo op een ipad (600 nits) goed zichtbaar met daglicht.

Jammer dat onze boot niet in het water ligt anders zou ik het je kunnen laten zien.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor aadbloem » 27 Jan 2023, 16:05

RuudM schreef:Wij gebruiken een watcheye transponder. Deze heeft een usb aansluiting.
Wij koppelen deze aan een laptop met pc navigo.

Het koppelen van de transponder via USB aan de laptop ten behoeve van Navigatie wordt afgeraden door de fabrikant(en) van de transponder.
Deze werkwijze heeft al menige USB poort defect gemaakt, doorgebrand. De oorzaak is te vinden in de massa van de laptop (230v) en de massa van de transponder (12v) alsmede de +5v die door het USB kabeltje aan elkaar verbonden worden. Het wordt aanbevolen om USB alleen te gebruiken om de transponder (thuis of in de winkel) te configureren. Voor Navigatie met plotter of computer beter via een RS485 koppeling realiseren. RS485 is namelijk een een potentiaalvrije koppeling (zonder massa!!). Dit vrijwaart je apparatuur van zwerfstromen en daarbij voorkomende hoge spanningspieken.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Pc Navigo

Berichtdoor Nope » 27 Jan 2023, 22:18

Nou dat.
Kwam ik achter toen ik in de Digital Yacht AIT een update en aanpassing moest doen.
Aan de laptop die aan het net hing en …..gone.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten