vwillems1979 schreef:Je bedoelt natuurlijk een ATIS code met daarbij een callsign ipv MMSI. Een MMSI wordt bijvoorbeeld gebruikt voor AIS.
Gr,
Vincent
Inderdaad de ATIS code is persoonlijk en je gebruikt nu dus de marifoon met de persoonlijke ATIS code van de vorige eigenaar. De vorige eigenaar had dit niet zo mogen verkopen. Ergens is in de wet vastgelegd dat je geen zendapparatuur mag verkopen aan een persoon die niet de juiste papieren heeft om de apparatuur te gebruiken. De ATIS code staat op je "zendvergunning" die je pas aan kan vragen wanneer je geslaagd bent voor het examen Marifonie. De marifoon heeft geen MMSI code. Zodra je je zendvergunning hebt ga je met je marifoon naar de dealer van het merk en laat je je eigen ATIS code erin programmeren, mits de marifoon niet te oud is...
Ik heb een tijdje geleden een ICOM handheld gekregen van een schipper die stopte en George Kniest Almere programmeerde gratis mijn eigen ATIS in de handheld. Een andere niet-dealer vroeg €48 voor 5 minuten werk. Het is een kwestie van een computerprogrammaatje op je peecee of laptop, dan kan je het zelf ook maar daar is moeilijk aan te komen.
In alle jaren dat ik vaar heb ik maar éénmaal controle meegemaakt en dat was een jaar of twee na de ATIS plicht. Was prachtig mooi weer en een mega politieboot met wat PTT ambtenaren erop van de "radiocontroledienst" waren een dagje aan het controleren op plassengebied Rhederlaag of iedereen inmiddels een ATIS in de marifoon had. Elke boot met zo'n witte stok was een de beurt. "Kunt u even zenden"