Marifoon zonder marifoon certificate

communicatie en navigatie apparatuur

Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor McBoaty » 18 Jan 2023, 22:00

Ik heb vorig zomer een nieuwe boot gekocht en daar zit een werkende marifoon in. Ik gebruikte nooit marifoons maar nu er 1 in zit vind ik dat wel grappig.
Echter schijnt de boete heel aardig te zijn als je geen marifoon certificate bezit las ik laatst ergens. :shock:
Het lijkt me ook niet zo moeilijk om dat te halen maar hoe erg wordt daar op gecontroleerd eigenlijk?
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor Berto » 18 Jan 2023, 22:57

Boete is € 250 volgens google als je wel een marifoon hebt maar geen certificaat.

Tsja, geen idee hoe vaak ze controleren, maar als ze je pakken is het toch zonde van het geld.

Geloof ook dat ze je een boete kunnen geven als hij niet op het juiste kanaal staat voor het betreffende gebied.
Berto
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor gewoonmich » 19 Jan 2023, 04:42

Marifoon certificaat is binnen een dag te halen. In de ochtend een cursus, in de middag examen. Examen is goed te doen.
Waarom zou je dus het risico lopen?

Verder moet de marifoon een MMSI nummer hebben die meegezonden wordt tijdens zenden. Dat nummer krijg je als je het certificaat gehaald hebt. Nu gebruik je waarschijnlijk het nummer van de vorige eigenaar.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor vwillems1979 » 19 Jan 2023, 09:30

gewoonmich schreef:Marifoon certificaat is binnen een dag te halen. In de ochtend een cursus, in de middag examen. Examen is goed te doen.
Waarom zou je dus het risico lopen?

Verder moet de marifoon een MMSI nummer hebben die meegezonden wordt tijdens zenden. Dat nummer krijg je als je het certificaat gehaald hebt. Nu gebruik je waarschijnlijk het nummer van de vorige eigenaar.


Je bedoelt natuurlijk een ATIS code met daarbij een callsign ipv MMSI. Een MMSI wordt bijvoorbeeld gebruikt voor AIS.

Gr,
Vincent
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor vwillems1979 » 19 Jan 2023, 09:37

McBoaty schreef:Ik heb vorig zomer een nieuwe boot gekocht en daar zit een werkende marifoon in. Ik gebruikte nooit marifoons maar nu er 1 in zit vind ik dat wel grappig.
Echter schijnt de boete heel aardig te zijn als je geen marifoon certificate bezit las ik laatst ergens. :shock:
Het lijkt me ook niet zo moeilijk om dat te halen maar hoe erg wordt daar op gecontroleerd eigenlijk?



Waarschijnlijk staat er in die marifoon al een ATIS code geprogrammeerd. Deze code met de callsign staat waarschijnlijk nog op naam van de vorige eigenaar. Deze codes zijn te wisselen van eigenaar. Echter, het zou zo kunnen zijn dat deze code is overgezet naar een andere marifoon (dit zou je moeten uitzoeken bij de vorige eigenaar). Als dat zo is dient er bij agentschap telecom een nieuwe atis code te worden aangevraagd. Deze zou vervolgens in de marifoon moeten worden geprogrammeerd (als dat mogelijk is, sommige marifoons zijn maar 1 keer te programmeren).

En uiteraard kun je zo een code zonder marifoon basis certificaat niet aanvragen.

Mocht je over de rivieren willen gaan varen raad ik sowieso aan om een marifoon certificaat te gaan behalen. Dit verhoogt naar mijn inziens de veiligheid op de rivieren vele malen
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor aadbloem » 19 Jan 2023, 10:58

vwillems1979 schreef:Je bedoelt natuurlijk een ATIS code met daarbij een callsign ipv MMSI. Een MMSI wordt bijvoorbeeld gebruikt voor AIS.
Gr,
Vincent

Inderdaad de ATIS code is persoonlijk en je gebruikt nu dus de marifoon met de persoonlijke ATIS code van de vorige eigenaar. De vorige eigenaar had dit niet zo mogen verkopen. Ergens is in de wet vastgelegd dat je geen zendapparatuur mag verkopen aan een persoon die niet de juiste papieren heeft om de apparatuur te gebruiken. De ATIS code staat op je "zendvergunning" die je pas aan kan vragen wanneer je geslaagd bent voor het examen Marifonie. De marifoon heeft geen MMSI code. Zodra je je zendvergunning hebt ga je met je marifoon naar de dealer van het merk en laat je je eigen ATIS code erin programmeren, mits de marifoon niet te oud is...

Ik heb een tijdje geleden een ICOM handheld gekregen van een schipper die stopte en George Kniest Almere programmeerde gratis mijn eigen ATIS in de handheld. Een andere niet-dealer vroeg €48 voor 5 minuten werk. Het is een kwestie van een computerprogrammaatje op je peecee of laptop, dan kan je het zelf ook maar daar is moeilijk aan te komen.

In alle jaren dat ik vaar heb ik maar éénmaal controle meegemaakt en dat was een jaar of twee na de ATIS plicht. Was prachtig mooi weer en een mega politieboot met wat PTT ambtenaren erop van de "radiocontroledienst" waren een dagje aan het controleren op plassengebied Rhederlaag of iedereen inmiddels een ATIS in de marifoon had. Elke boot met zo'n witte stok was een de beurt. "Kunt u even zenden"
:o
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor Kwokko » 19 Jan 2023, 13:38

aadbloem schreef:Elke boot met zo'n witte stok was een de beurt. "Kunt u even zenden" :o

Daarom heb ik geen "witte stok" ,maar een handheld.
Blijf je i.i.g. gevrijwaard van dergelijke "razzia's".
Kwokko
 

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor vwillems1979 » 19 Jan 2023, 14:09

Ik heb dan ook geen witte stok van glasvezel, maar gewoon een nette rvs spriet :)
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor McBoaty » 19 Jan 2023, 15:24

Zodra je je zendvergunning hebt ga je met je marifoon naar de dealer van het merk en laat je je eigen ATIS code erin programmeren, mits de marifoon niet te oud is...

Is deze nog enigszins gangbaar?
https://photos.google.com/album/AF1QipM ... 63Ls6iAS2A
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Marifoon zonder marifoon certificate

Berichtdoor vwillems1979 » 19 Jan 2023, 15:42

McBoaty schreef:Is deze nog enigszins gangbaar?
https://photos.google.com/album/AF1QipM ... 63Ls6iAS2A


Ik krijg een error 404 page not found bij het openen van je link
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten