data sim vpn

communicatie en navigatie apparatuur

data sim vpn

Berichtdoor Navigo » 15 Jan 2023, 16:39

HH,

Wij hebben aan boord een pico marine setje draaien met uitlezing van verbruik/ opwekking, tankinhoud, level alarm, etc.
Nu heeft deze twee instel mogelijkheden om te communiceren.
-de pico stuurt een wifi signaal uit, rechtsreeks contact met app op telefoon. Nadeel bereik is een paar meter.
-via een router, bijvoorbeeld een net gear. Meerdere apparaten kunnen dan op de data sim van de net gear meeliften. Nadeel extra kostten icm GB van data simkaart.

Doordat ik een redelijk groot vast data abonnement heb op de mobiele telefoon wil ik eigenlijk het dataverbruik van de tv, ipads via de tethering hotspot laten lopen.
Zoals dat eigenlijk nu ook gebeurd en goed bevalt.

De net gear met data sim wil ik dan alleen gebruiken voor de pico.
Ik neem aan dat het dataverbruik minimaal zou zijn, het gaat om een keer op afstand uitlezen, een alarm doorkrijgen of zo nodig een relais bedienen.
Ik ben dus opzoek naar een data sim met VPN, het liefst prepaid. Iig een vast ip adres anders kan ik niet op afstand inloggen.

Wat gebruiken jullie? Welke provider, welke router ivm verbruik.
Wat zou jullie advies zijn? Waar moet je op letten om een bruikbaar systeem op te zetten.
Alvast bedankt.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: data sim vpn

Berichtdoor elrenegado » 16 Jan 2023, 11:30

vast IP en data sim kan je vergeten, en als je hem vind laat het even weten, want dan wil ik het ook,

Ik gebruik dynamic dns om extern in te loggen op het netwerk van de boot,
dynamic dns past zich aan als je pub ip wijzigt, moet je router het wel ondersteunen overigens.

Verder gebruik ik o.a. google home voor aansturing van ap[paraten, dat werkt perfect zonder vast ip.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: data sim vpn

Berichtdoor RuudM » 16 Jan 2023, 22:23

Wij gebruiken een teltonika rut240 modem met sim met vast ip.hiermee kon ik een io module aansturen waar het e.e.a. Aangekoppeld was.

Gaan nu over naar een cerbo en deze is benaderbaar via de vrm portal en volgens mij heb je dan geen vast ip adres meer nodig. Je kan via de cerbo dan ook op afstand met een normale data sim de cerbo bedienen.
@aquanaut of yep, klopt het wat ik zeg?

Sta namelijk op het punt om het vast ip abo testoppen en over te gaan naar een normaal sim kaartje

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: data sim vpn

Berichtdoor Yep » 16 Jan 2023, 23:39

RuudM schreef:Gaan nu over naar een cerbo en deze is benaderbaar via de vrm portal en volgens mij heb je dan geen vast ip adres meer nodig. Je kan via de cerbo dan ook op afstand met een normale data sim de cerbo bedienen.
@aquanaut of yep, klopt het wat ik zeg?


Correct, VRM app op je PC en/of telefoon en klaar.
Tevens komen daar dan ook evt. ingestelde alarmen binnen (en evt. ook via e-mail).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: data sim vpn

Berichtdoor RuudM » 17 Jan 2023, 00:02

Yep,

Dank! Zijn we op de goede weg!
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: data sim vpn

Berichtdoor Navigo » 17 Jan 2023, 12:25

HH,

Ruud M als ik vragen mag?
Welk abonnement heb jij, van welke provider.
Bij normaal gebruik hoeveel bytes gebruikt je systeem dan per maand?

Alvast bedankt

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: data sim vpn

Berichtdoor RuudM » 17 Jan 2023, 14:16

ik heb via onze hardware leverancier een vast ip-abo van 1500mb. provider is KPN.

Normaal gebruik je alleen maar als je connectie maakt, modem wel even goed configureren zodat deze niet automatisch gaat updaten. dit kost wel veel data

Zonder vast IP adres is het veel betaalbaarder.

wij betaalden hiervoor € 22,- per maand
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten