Keuzestress, marifoon herprogrammeren of nieuw kopen?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Keuzestress, marifoon herprogrammeren of nieuw kopen?

Berichtdoor jkb » 14 Jan 2023, 19:45

jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Keuzestress, marifoon herprogrammeren of nieuw kopen?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 17 Jan 2023, 10:36

Ik zou me er niet te druk over maken. Als ik het goed begrepen heb gaat het om een aantal duplex-kanalen die voorheen in gebruik waren voor marifoonverkeer. Van deze kanalen die 2 frequenties gebruiken wordt 1 kanaal afgesnoept tbv. AIS. Het andere kanaal wordt geblokkeerd. Dat betekent dat je de betreffende kanalen in de toekomst niet meer voor marifoonverkeer kunt gebruiken. Deze (semi)duplexkanalen zijn over het algemeen in gebruik voor communicatie tussen wal en schip. Zoals uit het lijstje blijkt dat ik enkele dagen geleden postte zijn vele, zo niet alle walstations die het aangaat inmiddels over gegaan naar een ander kanaal. Bij mij in de buurt is sluis Maasbracht en sluis Panheel beide al over naar andere kanalen.
Als je in de nieuwe situatie je marifoon op een van de bedoelde kanalen zet zal je marifoon gewoon niets ontvangen en verzonden boodschappen komen gewoon niet aan.
Wellicht dat het voor beroepsvaart wat gecompliceerder ligt met wet en regelgeving maar als pleziervaarder ben je in NL niet marifoonplichtig. Zoals zo vaak zal de soep ook nu niet zo heet worden gegeten als die werd opgedoend en merk je er behouden het kiezen van een ander kanaal op de bedoelde plekken niets van. Wel zou het kunnen dat de nieuwe kanalen simplex zijn maar dat zijn de meeste op je marifoon en dat werkt prima als je een beetje etherdicipline in acht neemt ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Keuzestress, marifoon herprogrammeren of nieuw kopen?

Berichtdoor quichot » 17 Jan 2023, 11:29

aadbloem schreef: Verder geeft de Julianasluis in Nieuwegein, die voornamelijk door recreatie wordt gebruikt, nooit antwoord via Marifoon :D
Een bekende brug in mijn omgeving, Brug Oude Wetering op 18, antwoord ook nooit. Een paar minuutjes na mijn Marifoonoproep bel ik hem hem meestal en zeg: Ik heb al geroepen maar ik denk dat mijn Marifoon stuk is.....
"Ow sorry ja ik heb het wel gehoord, we gaan over 10 minuten draaien zodra de Arriva bus voorbij is"
:lol: :lol: :lol:

Een keer gevraagd op de Julianasluis. 'Maar we luisteren wel uit' was het antwoord. Nou dat is dan mooi meegenomen, maar hoe weet de schipper dat?
Je stipt een van mijn grootste ergernissen bij bruggen aan: laat maar darren, want het is maar een 'jachie'. Het is je baan gvd! Geef dus normaal antwoord, en kom niet aan met dat je heus wel gezien bent, of, zoals op de Zuidersluis, 'Dan kan ik wel aan de gang blijven, klaag maar bij mijn baas'.

Ooit riep ik de Volkerak aan met een specifieke vraag, dus niet: hoe laat gaat de sluis open? Stilte. Herhaal oproep. Stilte. Herhaal oproep. Stilte. Toen riep ik: hebben jullie stront in je oren? Onmiddellijk kwamen ze terug met: We houden het wel netjes he schipper? O, dus jullie horen me dus tóch, geef dan even antwoord!

Dus meelezende brugwachters, geef even draad bij een oproep, dat noemen we normale beleefdheid. Of, als je daar te beroerd voor bent, zet groenrood aan ten teken dat je gehoord bent.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten