Voltage boven de 15v

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Voltage boven de 15v

Berichtdoor Navigo » 29 Dec 2022, 18:50

HH,

Wat zijn de instellingen dan van die Multi?
Met behulp van je gegevens accu, kun je ook opzoeken wat de max laadspanning etc is.


Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Voltage boven de 15v

Berichtdoor aquanaut » 30 Dec 2022, 11:02

elrenegado schreef:nee afgelezen op de BMV.
op een Engelse site lees ik, dat je blijkbaar innkan stellen dat voor sommige tractiesets (en ik heb een 1080ah tractie batterij) het nodig is om periodiek een absorptie lading te doen 1v hoger dan normaal... en dat komt overeen met wat ik zag... 15.33 i.p.v. 14.38.

Blijkbaar kan je dat op de muktiplus inprogrammeren en lijkt dus normaal voor deze setup.

was me alleen sinds ik de boot heb vanaf april dit jaar nooit erder opgevallen.


Steve, ik zou ff nakijken of dat inderdaad zo is, het periodiek verhogen van de absorptiespanning noemen we egalisatie laden wat voor een specifieke tractiebatterij noodzakelijk is om zuurstratificatie te voorkomen.
Binnenvaartschippers hebben het meestal over dat de accu moet "borrelen" en dat is precies wat er gebeurt bij het egalisatieladen.
In een 12V systeem kunnen de spanningen oplopen tot 17V wat in veel gevallen betekend dat er schade zal ontstaan aan 12V apparatuur.
De stand is voornamelijk bedoeld voor batterijen die voor bijvoorbeeld aandrijvingen gebruikt worden, niet voor een servicebatterij.
Het is iets anders als temperatuur compensatie wat er voor zorgt dat een koude accu met de juiste spanning wordt geladen en een warme accu niet overladen wordt.


Kan ook de temperatuurscompensatie zijn van je acculader.
Toen het een paar graden vroor was mijn laadspanning van mijn Victronlader ook ongeveer 14,7 volt zijn terwijl deze normaal 14,4 volt is bij absorptieladen.

Gr. Hans

Ja, en het advies van Victron was: haal de sensor maar los. In de zomer de sensor weer vastgemaakt en toch weer een hogere spanning. Dus maar weer de sensor losgekoppeld.


Een koude accu moet een hogere spanning krijgen om volledig geladen te worden een "normale" absorptiespanning bestaat dan ook niet omdat het helemaal afhankelijk is van de temperatuur.
De temperatuur welke je ingeeft is voor de spanning bij een accutemperatuur van 25 gr.C
De opmerking dat de sensor dan maar losgehaald moet worden en dat deze opmerking van Victron afkomstig zou zijn is onzin.

Of kwam de uitspraak van een verkoper van Victron producen.....? (zie mijn onderschrift!!)

In bepaalde gevallen (bij "trut" accu's) is het soms beter om niet temperatuur gecompenseerd te laden en de sensor te verwijderen.
Iedere kwaliteitsaccu geeft in het datasheet aan hoeveel mV/gr C de temperatuur compensatie moet zijn, dit is aante passen in de lader.
Standaard waarde in een 12V systeem is 16,2mV per gr.C waarbij de afwijking naar boven een negatieve waarde is (dus minder spanning)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Voltage boven de 15v

Berichtdoor elrenegado » 30 Dec 2022, 11:30

aquanaut schreef:
Steve, ik zou ff nakijken of dat inderdaad zo is, het periodiek verhogen van de absorptiespanning noemen we egalisatie laden wat voor een specifieke tractiebatterij noodzakelijk is om zuurstratificatie te voorkomen.
Binnenvaartschippers hebben het meestal over dat de accu moet "borrelen" en dat is precies wat er gebeurt bij het egalisatieladen.
In een 12V systeem kunnen de spanningen oplopen tot 17V wat in veel gevallen betekend dat er schade zal ontstaan aan 12V apparatuur.
De stand is voornamelijk bedoeld voor batterijen die voor bijvoorbeeld aandrijvingen gebruikt worden, niet voor een servicebatterij.
Het is iets anders als temperatuur compensatie wat er voor zorgt dat een koude accu met de juiste spanning wordt geladen en een warme accu niet overladen wordt.

Aquanaut


Hi Mark,
Zo'n accu heb ik er wel in staan.
Is een set van GNB industrial Power, Marathon Excell 1080Ah in 12v setup.
Ik heb vlak na aanschaf contact gehad met de productent/leverancier om de juiste voltages te achterhalen voor laden, om op de MPPT in te stellen.
Hun gaven ook aan dat deze set het beste aan de lader kan blijven als je niet aan boord bent, en dat hij idd moet borrelen om zijn levensduur te behouden.
Aan de multiplus heb ik nooit een wijziging gedaan qua settings, nam aan dat dit OK was.

Hoe kom ik erachter hoe dat ingesteld staat op de multi ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Voltage boven de 15v

Berichtdoor aquanaut » 30 Dec 2022, 11:47

Verbinding maken met je computer en de instellingen uitlezen.....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Voltage boven de 15v

Berichtdoor elrenegado » 30 Dec 2022, 11:50

vermoede ik al :-)
Zal de klapjap volgende keer eens meenemen, ik heb enkel een tablet op de boot...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten