Digitale kaarten voor Raymarine

communicatie en navigatie apparatuur

Digitale kaarten voor Raymarine

Berichtdoor Tonny » 17 Dec 2022, 19:31

Ik loop wat vooruit op ons bezoek aan de "Boot Düsseldorf", waar we heel wat informatie hopen te vinden.

We hebben twee verouderde Raytheon kaartplotters, zelfs nog zwart wit, die we gaan vervangen. Er zijn ook geen digitale kaarten meer bij. Afgelopen zomer, toen we onze boot opgehaald hebben in Sneek hebben we gebruik gemaakt van een Laptop met de "Waterkaarten App", maar dat was werkelijk een tussenoplossing met kabels, een lader, een losse GPS antenne en bovendien zeer slecht leesbaar bij de buitenstuurstand. Bovendien hebben we gemerkt dat de Waterkaarten app nog in een ontwikkelingsfase is en vol zit met fouten (de opgegeven routes waren meermaals door ons niet te bevaren en soms werden we omgeleid waar het niet nodig was). Nu zit ik te denken aan een Multifunctional Display van 9 inch binnen en een 12 Inch buiten van Raymarine (de opvolger van Raytheon) omdat de andere instrumenten (snelheidsmeter, dieptemeter, stuurautomaat, GPS antenne, etc.) allemaal van Raytheon, daar waarschijnlijk het beste bij passen en simpel aan te sluiten zijn (hoop ik......). Echter vind ik de digitale kaarten (Lighthouse, C-map of Navionics) die compatibel zijn met Raymarine maar waardeloos want die zijn eerder bedoeld voor navigatie op zee en hebben, voor zover ik het via Internet heb kunnen beoordelen, allemaal geen informatie over sluizen, doorvaarthoogtes van bruggen, marifoon frequenties, etc. En dat is toch net wat we direct willen kunnen zien tijdens het varen en ook willen gebruiken voor de routeplanning. Wat is de ervaring van andere gebruikers van professionele digitale navigatie?
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Digitale kaarten voor Raymarine

Berichtdoor jkos » 17 Dec 2022, 20:58

Bedoel je de “echte” professionele apparatuur of wat de doorsnee watersporter gebruikt?
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Digitale kaarten voor Raymarine

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Dec 2022, 22:02

Ik gebruik al sinds 2006 een Raymarine C80 Classic (zoals die tegenwoordig wordt genoemd) icm Navionics kaarten.
Dat die alleen voor 'op zee' zijn, bestrijd ik, ik heb de 'Europese Binnenwateren' (ik meen de 45XG) en die dekt alle binnenwateren van West-Europa.
Ben er al mee door Belgie, Frankrijk, Duitsland en (natuurlijk) Nederland gevaren.

Brughoogtes staan er gewoon evenals de VHF kanalen van bruggen en sluizen.

Sinds een paar jaar draait er ook een laptop mee met OpenCPN (Gratis!) en ENC kaarten (ook gratis!) voor de (active) AIS.
Komend seizoen ga ik kijken of ik dat ook op de tablet aan de praat krijg en of dát bevalt.

Routeplanner (dwz in de zin van 'geef mij een route van A naar B') heb ik nog nooit gebruikt en heb ik ook geen behoefte aan.
Maar ons vind je dan ook vooral op de grote rivieren en daar zijn de routes beperkt en de hoogtes zelden een probleem.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Digitale kaarten voor Raymarine

Berichtdoor gewoonmich » 18 Dec 2022, 09:07

Kijk eens op de site van Stentec als je toch alles wilt vervangen. Ik heb WinGPS 5 pro (https://www.stentec.com/nl/wingps/wingps-5) draaien op een 2 in 1 laptop. We plaatsen deze dubbel geklapt in een houder en gebruik dan alleen het touch screen. We hebben een Lenovo Yoga en dit scherm is zelfs met volle zon nog goed leesbaar. Maar je zou ook een los scherm met een mini pc kunnen inbouwen. Deze heb je zelfs op 12 of 24VDC.

Heb onze stuurautomaat, dieptemeter, AIS en GPS aangesloten via een Multiplex. Uitbreidings mogelijkheden zijn dan bijna oneindig. Multiplex is achter dashboard weggewerkt en kan via WiFi communiceren met laptop, alleen deze viel soms weg. Heb hem nu via USB aangesloten en dat werkt prima zonder uitval.

Je kan eenvoudig routes maken met de WinGPS 5 pro. De stuurautomaat volgt dan deze route.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Digitale kaarten voor Raymarine

Berichtdoor Tonny » 18 Dec 2022, 10:40

Bedoel je de “echte” professionele apparatuur of wat de doorsnee watersporter gebruikt?

We zitten te denken aan een 9 en een 12 inch van dit model: https://www.raymarine.com/view/index-id=4954.html
Dus niet iets voor de beroepsvaart of zo.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Digitale kaarten voor Raymarine

Berichtdoor Tonny » 18 Dec 2022, 11:33

ik heb de 'Europese Binnenwateren' (ik meen de 45XG)

Die kaarten zijn blijkbaar alleen voor de oudere instrumenten. Ik denk dat we de mogelijkheden toch zullen moeten bespreken met Raymarine tijdens de "Boot Düsseldorf".
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Digitale kaarten voor Raymarine

Berichtdoor Tonny » 18 Dec 2022, 11:41

Ik heb WinGPS 5 pro (https://www.stentec.com/nl/wingps/wingps-5) draaien op een 2 in 1 laptop.

Die kaarten en software zien er goed uit, maar we willen eigenlijk gewoon de bestaande instrumenten er uit en nieuwe er in (eventueel de openingen in de dashboards aanpassen) maar zeker niet alles opnieuw gaan bekabelen. We hebben sowieso een binnen- en een buitenstuurstand en dat maakt het allemaal nog ingewikkelder. Een losse laptop of tablet steeds van binnen naar buiten meenemen en aansluiten is niet wat we zoeken.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Digitale kaarten voor Raymarine

Berichtdoor jkos » 18 Dec 2022, 20:29

Kijk eens bij Periscal of Tresco, dan ga je echt de professionele kant op.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Digitale kaarten voor Raymarine

Berichtdoor jkb » 18 Dec 2022, 20:54

Sinds afgelopen seizoen heb ik een Raymarine Axiom9 . Met Navionics navigatie (wel duur). En een EMtrak 920 (of 921 weet ik niet uit mijn hoofd) AIS transponder. Voornaamste reden: goed afleesbaar in het zonlicht. Hoewel hiervoor anders opgemerkt geeft een normale tablet te weinig lichtopbrengst in de zon. Mijn eerste indrukken waren dat de Axioma + Navionics meer iets is voor zeilers op zee. Maar na mijn tocht door België van oost naar west ben ik toch blij met het apparaat. Altijd go ed zichtbaar en weten waar je bent. Routes uitzetten naar een plaats of haven gaat ook goed maar over grote afstanden of op rivieren teveel waypoints. Je kunt ook routes uitzetten in Boating en dan overbrengen wat de Axioma maar dat heb ik nog niet geoefend. De Axiom kan voor mijn doel veel te veel. Ik hoef er geen radar, dieptebeelden, motorinstrumenten enz op. Je kunt wel een tablet synchrone via WiFi mee laten lopen. Kan handig zijn. De GPS functie werkt binnen niet goed. Dus apparaat bij de buitenstuurstand of vlak bij het raam of een externe gps ontvanger aansluiten.De nieuwe Axiom's hebben een verbeterde GPS maar die heb ik uiteraard niet getest. Updates van het besturingssysteem kunnen via de WiFi. Updates van Navionics in beginsel: SD kaart eruit halen en in de laptop. Heel vervelend! Maar als je Navionics (boating) op je tablet of telefoon erbij neemt, dan kun je Boating updaten en dan via WiFi met de Axioma synchroniseren en kan de SD kaart blijven zitten. Nadelen zijn de hoge oprijzen voor de aansluitkabels. Deels op te lossen met een Actisense " verdeeldoos". Een camera aansluiten kan ook, maar ook weer dure kabels en een hele dure camera. Voor de volledigheid: op mijn tablet heb ik ook de Waterkaarten app (ex Anwb Waterkaarten) omdat daar wat betreft haveninformatie net nog wat meer op staat). Mijn voorkeur, voor mijn doel, zou zijn een daglicht tablet met de Waterkaarten app. Een laptop liever niet of deze zou een touchscreen en lichtopbrengst groter dan 1000 nits moeten hebben. ). Misschien heb je hier iets aan.
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Digitale kaarten voor Raymarine

Berichtdoor Nope » 18 Dec 2022, 22:33

Mijn Simrads met Navionics en C-map doen het prima.
Externe gps op stalen schip wel aan te bevelen.

In het verleden xplore ix104 tablets gebruikt met Wingps (ook nog voor de boel naar Stentec ging).
Ook dat ging prima
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten