Bougies eruit halen

communicatie en navigatie apparatuur

Bougies eruit halen

Berichtdoor Mariska » 02 Sep 2022, 19:28

Mijn motor is in het water gevallen. Heb hem binnen 5 min uit gehaald maar hij doet het niet
..hoe kan ik de bougies losmaken? Mvg Mariska
Mariska
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Sep 2022, 19:21
ligplaats: Alkmaar
info: Polyester boot met mariner 2 pk

Re: Bougies eruit halen

Berichtdoor Oeverloos » 02 Sep 2022, 20:03

Met een bougie sleutel of een pijpsleutel.
Bij een Mariner/Mercury 2,2 pk 2 takt is de maat 21 mm.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Bougies eruit halen

Berichtdoor eagle » 02 Sep 2022, 20:11

Heel belacgrijk!
Liep de motor, of stond hij stil toen hij te water ging?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Bougies eruit halen

Berichtdoor Oeverloos » 03 Sep 2022, 10:43

Misschien kun je het gereedschap setje vinden
dat bij de motor mee geleverd werd.
Daar zit ook een passende bougie sleutel in.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Bougies eruit halen

Berichtdoor broekerhaven » 03 Sep 2022, 15:07

De tijd die het kost om dit bericht te typen en kijken/bedenken hoe de bougies eruit moeten , is al te lang...
Ook met alleen de bougies eruit halen ben je er niet , en zo te lezen is je technische kennis niet zo groot.
Niet vervelend bedoeld en vat het niet verkeerd op , maar je motor is inmiddels overleden of gaat dat zeer snel doen mocht deze toch nog weer gaan lopen na een paar uur..
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Bougies eruit halen

Berichtdoor benE » 03 Sep 2022, 16:24

Carburateur zit ook vol water.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Bougies eruit halen

Berichtdoor Beemer » 03 Sep 2022, 17:41

broekerhaven schreef:………. maar je motor is inmiddels overleden ………

Ja, zeer waarschijnlijk wel, indien draaiende te onder gegaan.
Indien niet draaiende in het water gevallen dan is deze motor beslist te redden. Roep er wel een “handige buur” bij. Bougies eruit. Laat buurman het carter 1of 2 keer met wat olie vullen en weer aflopen. Carburateur demonteren en doorblazen (let op voor mogelijk kleine wegspringende onderdelen e.d; advies: niet in schuurtjes doen maar aan goed verlichte keukentafel). En maak vooraf voldoende foto’s opdat je later weet hoe alles weer in elkaar moet!
Ontstekingsonderdelen droogmaken (droog blazen met perslucht). Ontstekings unit is veelal goed waterdicht en zal een zwemparadijs wel overleven.
Grote kans dat je motortje dadelijk weer goed loopt. Indien een viertaktmotor dan na 1 warm te zijn geweest opnieuw olie verversen.
Succes
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Bougies eruit halen

Berichtdoor broekerhaven » 03 Sep 2022, 20:14

Water is zwaarder dan olie, dat zakt gelijk naar beneden in het lager, dit komt er niet zomaar uit met paar keer verversen.
Dit zijn allemaal kaal staal onderdelen welke direct beginnen te roesten net als cilinderwanden, klepstelen en zittingen enz enz welke geen directe smering krijgen.
De corrosie begint direct wanneer de motor boven komt.
Ook de carburateur is een gevoelig onderdeel welke niet door een handige buurman te redden is als je het juist wil doen.
En dit is allemaal als de motor niet draaide toen deze zonk, draaide deze wel dan is het einde.
Bij een 2tact is het hetzelfde verhaal alleen zitten daar minder onderdelen in.
Maar ook daar moet je wel weten wat je moet doen.
Ook voor de ontstekingsdelen volstaat even droog blazen ook niet, je komt niet onder het vliegwiel en ook hier slaat de corrosie direct toe.
Het klinkt raar maar het beste is de motor te laten liggen onder water tot je weet wat te doen of je dat je deze direct naar een monteur kan brengen.

Ik krijg zeker 2x per seizoen een motor binnen die te water is gevallen met het aanhangen ervan en die krijgt dan gelijk een speciale procedure .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Bougies eruit halen

Berichtdoor Beemer » 03 Sep 2022, 21:46

broekerhaven schreef:Water is zwaarder dan olie,………..
Maar ook daar moet je wel weten wat je moet doen.
volstaat even droog blazen ook niet, je komt niet onder het vliegwiel en ook hier slaat de corrosie direct toe.
…….. het beste is de motor te laten liggen onder water…..
die krijgt dan gelijk een speciale procedure .


Wat een doemdenken.
1. Uiteraard is water zwaarder dan water. Maar heb jij wel eens oud vet lager met water schoongemaakt? Nou ik kan je uit ervaring vertellen dat je dit lager met enkel water niet snel zult ontvetten.
2. Mogelijk krijg je wat vliegroest aan onderzijde vliegwiel bij de magneten. Ik zie het probleem hiervan niet. Contactpunten verwacht ik niet meer veel te zien, maar ook die overleven een weekje vocht echt wel.
3. Onder water laten liggen, zou toch niet mijn advies zijn. Misschien in een bak schoon water.
4. “Speciale procedure” :roll: :roll:

Met mijn simpele standaard procedure heb ik in het verleden menige motor snel weer lopend gekregen. Zelfs een te water geraakte BMW K1100LT politie motorfiets, heb hier toen nog jaren mee gereden. Ok, de ABS unit van deze fiets was niet te redden (van fabriek uit niet goed dicht gesealed :mrgreen: )

Ofwel, een handige buurman die weet wat hij doet, zou best kunnen slagen in het redden van een ‘zwemmertje’.
Ik bekijk dit beslist optimistischer :D
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Bougies eruit halen

Berichtdoor broekerhaven » 03 Sep 2022, 21:57

Prima,
Ik zeg , zet hem op.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten