Klokjes in plaats van een zoemer

communicatie en navigatie apparatuur

Klokjes in plaats van een zoemer

Berichtdoor Wrijfhout » 02 Jun 2022, 20:49

Er zijn twee redenen waarom ik een zoemer (motoralarm) ongeschikt vind.
Ten eerste de heel persoonlijke reden; Ik ben te doof om het kreng te horen. Dat krijg je na te veel jaren in de machinekamer. De andere reden is n.m.m. veel belangrijker. Wanneer de zoemer gaat, of het lampje als alarm gaat branden is er iets mis. Hoe ernstig is dat? Wat is er aan vooraf gegaan? Een groot deel van die antwoorden kan je ondervangen door een manometer c.q. een temperatuurmeter aan te brengen. Dan zie je geleidelijk wat er aan de hand is. Dan zie je als het ware de ellende aankomen.
Met dit in gedachte wilde ik mijn zojuist aangeschafte bootje optuigen.
Het bootje is voorzien van een 2 cilinder Vetus motor. M2D5.
Mooi. Zowel het onderdelenboek als de handleiding gedownload. dan ben je voorzien van alle benodigde informatie . Oh ja? Dat zullen we nog weleens zien.
Het standaard dashboard kent geen meters; oliedruk en temperatuur worden bewaakt door een lampje en een zoemer. Niet mijn voorkeur, vandaar de ombouw.
Een stelletje VDO meters gekocht en gemonteerd. Koelvloeistof temp. Uitlaat koelwater temp. en oliedruk. Wel mooi dat dit allemaal wordt bewaakt.
Die oliedruk dat wordt een verhaal.
Een sensor gekocht die zowel een G als een WK aansluiting heeft. Ik weet niet beter of de G gaat naar de meter en de WK kan je naar een alarm verbinden. Dat leek mij wel wat, maar eerst moest ik zorgen dat deze sensor voorzien was van de juiste draad.
Volgens het onderdelenboek gaat het om een M10 x 1K draad.
Dan kom je op internet en je bestelt zoiets. Krijg je M10 x 1 gestuurd ondanks dat het toch duidelijk om 1K ging. Op zich kan dat allemaal wel eens fout gaan, maar in een telefonisch overleg kwam het er op neer dat ik toch wel erg weinig verstand van dit soort zaken had. Mijn vraag of hij dan uit kon leggen wat het verschil tussen 1 en 1K was werd gevolgd door een pijnlijke stilte. (1K is de conische variant en bepaald geen onbelangrijke!)
Geweldig!
Uiteindelijk wel de goede sensor met de juiste draad. Oh ja, dat had ik nog moeten vertellen. Het gaat om 1/8" NPT draad. Huh? Jazeker ondanks het onderdelenboek dat M10 x 1 K vermeldt gaat het om 1/8"NPT.

Mooi, eindelijk het goede spul en nu aansluiten. G naar de meter en Wk naar het alarm. Ja toch? Nee dus, de manometer slaat vol uit bij stilstaande motor. Dan die WK maar aan aarde verbonden. Dat bleek de oplossing te zijn.

Zomaar een verhaaltje om anderen te behoeden voor de door mij ingeslagen dwaalsporen.

Groet, Ruud
Wrijfhout
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 30 Sep 2021, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Klokjes in plaats van een zoemer

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jun 2022, 11:04

Wrijfhout schreef: G naar de meter en Wk naar het alarm. Ja toch? Nee dus, de manometer slaat vol uit bij stilstaande motor. Dan die WK maar aan aarde verbonden.
Dat bleek de oplossing te zijn.
Groet, Ruud

Denk het niet, ik Weet niet wat je allemaal aan elkaar geknoeid hebt maar G is echt de gever voor de meter !
Wat betreft de draadsoort je kan gewoon bestellen wat je hebben wilt, ook 1/8"x 27G. En geen National Pijp Thread
Afbeelding
Zomaar een antwoord !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Klokjes in plaats van een zoemer

Berichtdoor aquanaut » 03 Jun 2022, 11:20

Als je het WK contant aan min moet leggen om de meter te laten werken heeft de gever waarschijnlijk geen massa.
Deze massa moet hij via het blok krijgen.
Door de WK aan min (massa) te leggen leg je de gever (IN DRUKLOZE SITUATIE!!) aan massa en zal de meter keurig 0 bar aangeven in plaats van volle schaal.
Echter als je nu start, en er komt oliedruk dan verbreekt het WK contact de verbinding met massa (jouw min dus) en zal de meter weer volle schaal aangeven.
Je meter kent in deze situatie dus maar twee standen:

0 bar (bij geen oliedruk) en maximale uitslag bij wel oliedruk.

Op zich best grappig maar waarschijnlijk niet wat je voor ogen had.

Oplossen is simpel door de behuizing van de gever aan massa te leggen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Klokjes in plaats van een zoemer

Berichtdoor Beemer » 03 Jun 2022, 17:30

aquanaut schreef:.................... heeft de gever waarschijnlijk geen massa.
Deze massa moet hij via het blok krijgen. .................
Oplossen is simpel door de behuizing van de gever aan massa te leggen.
Aquanaut


Persoonlijk denk ik dat veel problemen met oliedrukmeters en -alarmen een gevolg zijn van een slecht massacontact van de gever (drukmeter en/of alarmen) met het motorblok.

Fabrikanten van gevers gaan er van uit dat de schroefdraad verbinding van de gever in het blok een voldoende massacontact geeft. In praktijk valt dat contact nog wel eens tegen, bijvoorbeeld door overdadig gebruik van afdichtingstape op de schroefdraad e.d.

Inderdaad, zelf een extra massa draadje van blok naar gever (eventueel met waterslangklem vastzetten) maken, kan soms een noodzakelijke oplossing zijn.
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Klokjes in plaats van een zoemer

Berichtdoor Wrijfhout » 03 Jun 2022, 22:16

Beste Wolf. Je kunt je de vraag besparen met "Ik weet niet wat je aan elkaar geknoeid hebt." Ten eerste had je kunnen lezen dat ik de G wel degelijk naar de meter heb verbonden, ten tweede zit ik er niet op te wachten om afgezeken te worden terwijl ik een bijdrage probeer te leveren. En gek hè dat die NPT perfect past.
Laatst gewijzigd door Wrijfhout op 03 Jun 2022, 22:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wrijfhout
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 30 Sep 2021, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Klokjes in plaats van een zoemer

Berichtdoor Wrijfhout » 03 Jun 2022, 22:19

@aquanaut, er is geen gebrek aan massa. Om te voorkomen dat het huis onvoldoende verbinding maakt met het blok heb ik tape achterwege gelaten. Verder heb ik in de door mij gekozen oplossing wel degelijk een functionerende drukmeter; ruim 2 bar bij 1500rpm.
Wrijfhout
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 30 Sep 2021, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Klokjes in plaats van een zoemer

Berichtdoor Navigo » 03 Jun 2022, 23:21

HH,

Zo in eerste gedachte en afgaand op je verhaal;
lijkt het alsof je een massa vrije gever heb gemonteerd.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Klokjes in plaats van een zoemer

Berichtdoor Wolf1 » 04 Jun 2022, 09:11

Navigo schreef:HH, Zo in eerste gedachte en afgaand op je verhaal;
lijkt het alsof je een massa vrije gever heb gemonteerd.
Navigo

Een massa vrije zender in combi uitvoering is zeldzaam en heeft 3 aansluitingen !
In NPT en BSP (gasdraad) zit wel degelijk verschil en past niet perfect, maar voor een wrijfhout blijkbaar goed genoeg !
Om een oorzaak achter het vreemde verhaal te kunnen vaststellen zal meneer Wrijfhout met een zender nummer moeten komen, staat op het zeskant !
Wrijfhout had ook gewoon de weerstand kunnen meten tussen de min van de accu en het huis van de zender.
Zal beslist meer als 200 Ohm zijn !
En nog een suggestie voor de gehoorgestoorde Wrijfhout als het nu ooit zover komt dat het gaat werken zoals het hoort, kan hij op het WK contact nog een zwaailicht aansluiten !
Zomaar een paar opmerkingen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Klokjes in plaats van een zoemer

Berichtdoor Navigo » 05 Jun 2022, 00:47

HH,

Dus blijft voor mij de eerste gedachte en de vraag heeft hij een gever met daadwerkelijk een G en Wk aanduiding gemonteerd, of denkt hij dat het een Wk contact is?
Als je de Wk als massa gaat gebruiken om uitslag op de meter te krijgen dan lijkt het toch sterk op een massa vrije gever!

Dus wachtten we verdere info maar even af.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten