Er zijn twee redenen waarom ik een zoemer (motoralarm) ongeschikt vind.
Ten eerste de heel persoonlijke reden; Ik ben te doof om het kreng te horen. Dat krijg je na te veel jaren in de machinekamer. De andere reden is n.m.m. veel belangrijker. Wanneer de zoemer gaat, of het lampje als alarm gaat branden is er iets mis. Hoe ernstig is dat? Wat is er aan vooraf gegaan? Een groot deel van die antwoorden kan je ondervangen door een manometer c.q. een temperatuurmeter aan te brengen. Dan zie je geleidelijk wat er aan de hand is. Dan zie je als het ware de ellende aankomen.
Met dit in gedachte wilde ik mijn zojuist aangeschafte bootje optuigen.
Het bootje is voorzien van een 2 cilinder Vetus motor. M2D5.
Mooi. Zowel het onderdelenboek als de handleiding gedownload. dan ben je voorzien van alle benodigde informatie . Oh ja? Dat zullen we nog weleens zien.
Het standaard dashboard kent geen meters; oliedruk en temperatuur worden bewaakt door een lampje en een zoemer. Niet mijn voorkeur, vandaar de ombouw.
Een stelletje VDO meters gekocht en gemonteerd. Koelvloeistof temp. Uitlaat koelwater temp. en oliedruk. Wel mooi dat dit allemaal wordt bewaakt.
Die oliedruk dat wordt een verhaal.
Een sensor gekocht die zowel een G als een WK aansluiting heeft. Ik weet niet beter of de G gaat naar de meter en de WK kan je naar een alarm verbinden. Dat leek mij wel wat, maar eerst moest ik zorgen dat deze sensor voorzien was van de juiste draad.
Volgens het onderdelenboek gaat het om een M10 x 1K draad.
Dan kom je op internet en je bestelt zoiets. Krijg je M10 x 1 gestuurd ondanks dat het toch duidelijk om 1K ging. Op zich kan dat allemaal wel eens fout gaan, maar in een telefonisch overleg kwam het er op neer dat ik toch wel erg weinig verstand van dit soort zaken had. Mijn vraag of hij dan uit kon leggen wat het verschil tussen 1 en 1K was werd gevolgd door een pijnlijke stilte. (1K is de conische variant en bepaald geen onbelangrijke!)
Geweldig!
Uiteindelijk wel de goede sensor met de juiste draad. Oh ja, dat had ik nog moeten vertellen. Het gaat om 1/8" NPT draad. Huh? Jazeker ondanks het onderdelenboek dat M10 x 1 K vermeldt gaat het om 1/8"NPT.
Mooi, eindelijk het goede spul en nu aansluiten. G naar de meter en Wk naar het alarm. Ja toch? Nee dus, de manometer slaat vol uit bij stilstaande motor. Dan die WK maar aan aarde verbonden. Dat bleek de oplossing te zijn.
Zomaar een verhaaltje om anderen te behoeden voor de door mij ingeslagen dwaalsporen.
Groet, Ruud