Welke meters vinden jullie belangrijk?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Welke meters vinden jullie belangrijk?

Berichtdoor sinty » 09 Jun 2022, 21:06

Dan is het weer iets anders ? Ik heb geen gloei bougies ford lehman. wordt toch nog spannend wat het nu is
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Welke meters vinden jullie belangrijk?

Berichtdoor heuvels » 09 Jun 2022, 21:28

Om op je ampere meter terug te komen... als je die er tussen uit wilt hebben omdat je denkt dat je te veel spanningsverlies hebt, moet je kijken waar de draden van de meter naar toe gaan. Ik vermoed van de dynamo naar de meter en vandaar naar de plus van de accu. Dat kan je dan vervangen door een dikke draad van dynamo naar accuplus.
Vooral als je een flinke afstand hebt van dashboard naar dynamo kun je winst behalen.
Een shunt voor een amperemeter ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding
Twee dikke bouten voor bekabeling tussen dynamo en accu, twee kleinere schroefjes voor naar de amperemeter.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Welke meters vinden jullie belangrijk?

Berichtdoor sinty » 09 Jun 2022, 21:53

Dank je voor de info en hulp. Hetgeen waar ik een beetje mee zit dat is dat de amperemeter niets doet en dan zal er ook niet geladen worden door de dynamo zoals ik het denk. Nu zitten er op alle accus eigen zonnepapanelen dus start en licht en boeg en hekschroef accus allemaal een eigen paneel met eigen regelaars dus ik heb altijd stroom in overvloed. Maar ik had in een ander topic gezegd dat mijn boeg en hekschroef van cupa niet zo erg veel power hebben vergeleken met andere boegschroeven. En ik mis denk ik de amperes van de dynamo tijdens manouvreren met b of hekschroef. En plus dat mijn amp meter niets doet zie ik het probleem daar in. Misschien zie ik het verkeerd maar wil m er toch tussen uit en misschien is het t simpelste om de draden van de amp meter los te halen en door te verbinden ?
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Welke meters vinden jullie belangrijk?

Berichtdoor heuvels » 09 Jun 2022, 22:13

Als je de oude lange bedrading laat zitten heb je niet veel winst. Beste is om daar een korte bypass voor te maken.
Als het goed is moet je ook een laadlampje hebben dat uitgaat zodra de motor loopt. In dat geval laadt de dynamo.

Zonnepanelen zijn fijn. Maar een dynamo achter de hand is ook lekker. Naast de startaccu laadt hij bij mij ook de serviceaccu's op, prettig als er geen zon genoeg is.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Welke meters vinden jullie belangrijk?

Berichtdoor sinty » 09 Jun 2022, 22:35

Klopt helemaal maar ik denk dat als de amp meter stuk is hij ook geen laadstroom doorgeeft dat is eigenlijk mijn gedachte
De stroom van de panelen krijg ik niet op zijn per stuk 150 watt en alle 4 een eigen mppt dus dat zit wel goed maar die amp meter zit me niet lekker
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Welke meters vinden jullie belangrijk?

Berichtdoor sinty » 09 Jun 2022, 22:36

Inderdaad gaat wel mijn laadlampje uit na t starten.
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Welke meters vinden jullie belangrijk?

Berichtdoor varg » 10 Jun 2022, 07:57

misschien een beetje laat...maar toch. De meter waarop ik toch wel regelmatig kijk tijdens het varen is de vacuummeter die ik na het voorfilter in de brandstofleiding heb gemonteerd. De meeste problemen bij een dieselmotor schijnen aan de brandstoftoevoer te liggen...vandaar. Het is een metertje gevuld met glycerine zodat je een mooie stabiele waarde krijgt. Afbeelding Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Welke meters vinden jullie belangrijk?

Berichtdoor heuvels » 10 Jun 2022, 09:01

sinty schreef:Klopt helemaal maar ik denk dat als de amp meter stuk is hij ook geen laadstroom doorgeeft dat is eigenlijk mijn gedachte
De stroom van de panelen krijg ik niet op zijn per stuk 150 watt en alle 4 een eigen mppt dus dat zit wel goed maar die amp meter zit me niet lekker
De meter kan gewoon defect zijn, terwijl de ingebouwde shunt gewoon de stroom doorlaat.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten