OpenCPN betaalde versie

communicatie en navigatie apparatuur

OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Apr 2022, 19:23

Ik ben voornemens om van de zomer voor het eerst met OpenCPN te gaan navigeren. Ik heb versie 5.6.0 geinstalleerd op mijn laptop met Windows10.
Binnenkort wil ik hier zeekaarten van O-charts bij kopen.
Nu zag ik op een ander forum dat er iemand een probleem had met OpenCPN op een Android apparaat. De eerste vraag die hem daarop gesteld werd is of hij gebruik maakt van een gratis of van een betaalde versie. Ik wist in het geheel niet dat er ook een betaalde versie van het programma is.
Wat ik er zoal van gezien ziet er goed uit. De gratis versie heeft alle mogelijkheden die ik nodig heb. Ik heb niet zulke hoge eisen qua het aan elkaar knopen van allerlei apparatuur. Ik wil er vanzelfsprekend wel goed mee kunnen navigeren. Het enige wat er op aangesloten zit is mijn AIS transponder. En dat lijkt goed te werken.
Aangezien hier vast ervaringsdeskundigen zijn met wellicht al vele jaren ervaring met het programma heb ik de volgende vragen:
1. Klopt het dat er betaalde en gratis versies van het programma zijn?
2. Zo ja, wat zijn de belangrijkste verschillen?
3. Is er naar jullie mening een noodzaak om met een betaalde versie te gaan werken?
4. Wat zijn de ervaringen in zijn algemeenheid met het programma onder Windows? Draait het stabiel of is het storingsgevoelig?
5. Indien het storingsgevoelig is, is er dan wellicht een eerdere versie te adviseren die wel stabiel is? Zo ja, welke?
5. Zijn er nog zaken waar ik in het bijzonder rekening mee moet houden als ik met OpenCPN ga werken?

Alvast dank voor jullie input.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Apr 2022, 21:45

Uitgaande van PC gebruik:
1: Nee, althans voor zover ik weet (zie 1)
2: NVT
3: NVT
4: Ik heb het aan boord draaien op een Windows 10 Laptop en ik heb nog nooit een crash of stall gehad (zie 2)
5: NVT
6-1: De volgorde van opstarten van je transponder en de applicatie
6-2: Ja, capaciteit van je PC, door de grafische toepassingen vergt het nogal wat resources. Mijn implementatie werkte pas echt goed na geheugenuitbreiding tot 4GB en het vervangen van de harddisc door een SSD

Opmerkingen:
(1) Ik zie in de playstore inderdaad een betaalde versie, maar op de site wordt daar niet over gesproken
(2) De oorzaak van instabiliteit wordt iha niet veroorzaakt door de sw zelf, maar door de verkeerde (lees: illegale) installatie.
Sw dient geïnstalleerd te worden en dat is (itt wat velen denken) echt iets heel anders dan de directory van je buurman over te zetten via een USB
Ik ken diverse mensen die altijd gezeik hadden met hun PC maar als ik dan vroeg of ze in legale installatie hadden, was het antwoord vaak 'nee, natuurlijk niet, daar ga ik geen geld aan uitgeven'

Ik gebruik OpenCPN al een aantal jaren, in de eerste instantie alleen met een AIS ontvanger, sinds 3 jaar met een transponder.
Met een vaargebied wat met name door de beroepsvaart wordt gebruikt (NL, B, D) zou ik niet meer zonder willen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor aadbloem » 26 Apr 2022, 21:51

Ik gebruik (onder andere) OpenCPN op een Windows laptop voor navigatie in Nederland, Belgie, Frankrijk en Duitsland op de grotere vaarwegen. Ik download de benodigde ENC-kaarten bij de betreffende overheden. ENC-kaarten worden (EU verplicht) beschikbaar gesteld voor vaarwegen vanaf een bepaald tonnage, 1000 ton dacht ik. Volgens mij is er geen betaalde versie behalve dan de Android versie waarvoor een kleine bijdrage wordt gevraagd om Google verplicht te spekken voor de PlayStore: OpenCPN App is available at Google Play for a small fee. OpenCPN werkt prima, een aanrader is wel een SSD harddisk want OpenCPN is disk-intensief.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 26 Apr 2022, 21:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Apr 2022, 21:55

Dank voor de snelle en uitgebreide reactie. Hier heb ik wat aan. Dit geeft me in elk geval vertrouwen dat het bij mij ook goed zal gaan.
Feitelijk heb je dezelfde configuratie als ik. De 4GB en SSD heb ik ook al in mijn laptop zitten, dus dan moet het helemaal goed komen.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Apr 2022, 22:06

aadbloem schreef:Ik gebruik (onder andere) OpenCPN op een Windows laptop voor navigatie in Nederland, Belgie, Frankrijk en Duitsland op de grotere vaarwegen. Ik download de benodigde ENC-kaarten bij de betreffende overheden. ENC-kaarten worden (EU verplicht) beschikbaar gesteld voor vaarwegen vanaf een bepaald tonnage, 1000 ton dacht ik. Volgens mij is er geen betaalde versie behalve dan de Android versie waarvoor een kleine bijdrage wordt gevraagd om Google verplicht te spekken voor de PlayStore: OpenCPN App is available at Google Play for a small fee. OpenCPN werkt prima, een aanrader is wel een SSD harddisk want OpenCPN is disk-intensief.

ENC kaarten zijn volgens mij meestal voor de binnenwateren. Ik weet dat ze gratis de downloaden zijn. Maar wat ik geprobeerd en gezien heb vind ik ze niet geweldig. Met name het vaak ontbreken van diepten vind ik een groot gemis. Ook het feit dat er behoudens het vaarwater zelf nauwelijks wat op staat vind ik maar niks. Dan moet je op Google maps gaan kijken waar je nu feitelijk bent, want aan de vaarkaart kan je het niet zien. De kaarten van Zeeland zijn nog redelijk, maar wat ik van bijv. Duitsland heb gezien dat kan me niet echt bekoren.
Maar ik heb OpenCPN toch het meeste nodig voor het varen op zee. En dan kom ik met ENC kaarten sowieso niet ver. De zeekaarten van O-charts koop je per land, dus dan heb ik gelijk ook de hydrografische kaarten van de grote rivieren.
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor ErikHa » 26 Apr 2022, 23:42

Op de Nederlandse ENC's vind je alles wat je nodig hebt, kwestie van OpenCPN goed configureren bij de diverse instellingenmenu's. Er is van alles aan en uit te zetten. Dieptes staan er helaas niet in, behalve voor Zeeland en, ik meen, Rotterdam.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Apr 2022, 08:55

ErikHa schreef:Op de Nederlandse ENC's vind je alles wat je nodig hebt, kwestie van OpenCPN goed configureren bij de diverse instellingenmenu's. Er is van alles aan en uit te zetten. Dieptes staan er helaas niet in, behalve voor Zeeland en, ik meen, Rotterdam.

Ik heb het allemaal gezien, maar ik blijf het geen fijne kaarten vinden. Het zal wel komen omdat ik altijd gewend ben geweest om met hydrografische kaarten van zowel Nederland als diverse andere landen te werken. En voor het Nederlandse binnenwater gebruik ik altijd nog de papieren ANWB kaarten ondanks dat ik ze ook digitaal heb (ja, ik weet het dat is ouderwets maar die liggen nu eenmaal zo voor het grijpen in de kast). Het zal met de leeftijd te maken hebben, maar ik vind deze kaarten qua uitstraling en informatie toch fijner in het gebruik dan de ENC kaarten die ik tot op heden heb geprobeerd. Wellicht dat ENC kaarten op dat vlak nog wat ontwikkeling nodig hebben.
Maar met de omschakeling naar OpenCPN zal ik mezelf er toch toe dwingen om de ENC kaarten in de praktijk te gaan gebruiken. Wellicht dat als ik er beter aan ben gewend dat ik er gaandeweg anders over ga denken. Een mens is tenslotte nooit te oud om te leren. l
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor ErikHa » 27 Apr 2022, 09:14

Als je alles aan op de ENC heb je teveel informatie op je scherm. Kijk hier eens naar http://opencpn.columbusgoes.digital/Kaa ... arten.html. In plaats van de lettertoetsen zit er ook ergens in een menu een grafische interface om de opties aan/uit te zetten.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Apr 2022, 10:49

Tja, en zo heeft iedereen zijn mening.

Ik denk dan ook niet dat het met leeftijd te maken heeft, maar met je instelling.
Ik ben van het "Less is more" type, ofwel: Wat ik niet direct nodig heb om te varen, hoef ik ook niet te zien*

En dat vind ik juist het mooie van OpenCPN: Daarbij kun je zelf in zeer grote mate bepalen wat je wel of niet wilt zien.

Als voorbeeld haal ik de hierboven genoemde dieptes aan: Ik hoef niet te weten hoe diep het daadwerkelijk is (daar heb ik andere kaarten voor), alleen of het diep genoeg is voor mij.
OpenCPN doet dat met tinten en als ik op de rivieren (Rijn/Waal) vaar, zie ik dus precies waar en hoe de vaargeul loopt en dan valt het op hoe mooi die in vrijwel perfecte geometrische bogen loopt.
Logisch, want de grote schepen varen met stuurautomaten die een bepaalde radius aansturen en dan is een geometrisch zuiver verlopende bocht wel makkelijk.

*Om die redenen heb ik ook een relatief eenvoudig dashboard; schakelaars/zekeringen, meters etc die ik niet nodig heb om te varen, zul je daar niet vinden, zitten netjes georganiseerd elders.
Een filosofie die al in de jaren 80 in de luchtvaart is geïntroduceerd, gevolgd door de spoorwegen in de jaren 90, alleen in de pleziervaart lijkt het tegenovergestelde te gebeuren.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor Rob Art » 01 Mei 2022, 22:41

R.C.Grootveld schreef:Ik gebruik OpenCPN al een aantal jaren, in de eerste instantie alleen met een AIS ontvanger, sinds 3 jaar met een transponder.
Met een vaargebied wat met name door de beroepsvaart wordt gebruikt (NL, B, D) zou ik niet meer zonder willen.


Hoi Rob,

Ik ben momenteel weer eens aan het stoeien met Open CPN, weet jij waar ik de juiste kaarten voor België en Duitsland kan vinden? De kaarten van NL heb ik gevonden en werkt prachtig, maar bij VisuRIS kom ik er niet goed uit.
Nu alleen nog de AIS gegevens er in ziente krijgen, maar ik vermoed dat ik daar nog een Driver voor nodig hebt.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten