OpenCPN betaalde versie

communicatie en navigatie apparatuur

Re: OpenCPN betaalde versie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Mei 2022, 17:05

Rob Art schreef:Hoi Rob,

Ik ben momenteel weer eens aan het stoeien met Open CPN, weet jij waar ik de juiste kaarten voor België en Duitsland kan vinden? De kaarten van NL heb ik gevonden en werkt prachtig, maar bij VisuRIS kom ik er niet goed uit.
Nu alleen nog de AIS gegevens er in ziente krijgen, maar ik vermoed dat ik daar nog een Driver voor nodig hebt.

Links naar de diverse ENC bronnen vind je hier

AIS gegevens:
Lastig te zeggen, ik weet niet van welke bron die komen, maar die komen gewoon via de USB binnen, ik heb zelf een transponder en daarvoor moest ik ook sw installeren (waarmee ik ook de transponder kan bekijken)
In OpenCPN moet je bij "verbindingen" (oid) de ingang (COM#) instellen.

Succes - Rob
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Rob Art » 08 Mei 2022, 21:16

Bedankt voor de link Rob.
AIS signalen komen inmiddels ook binnen. Ik had niet de juiste software van mijn transponder geïnstalleerd en een verkeerde bauterate.
Open CPN bevalt erg goed, hebben nu 2 weken rond het IJsselmeer mee gevaren en kunnen testen. AIS gegevens vanuit de transponder is een mooie aanvulling.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art

ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Mei 2022, 22:52

Dank voor je feed-back, graag gedaan.

Mij bevalt OpenCPN ook heel goed, temeer daar wij (zoals eerder gesteld) met name op de grote rivieren (en dus tussen de beroepsvaart) varen.
En daarbij is het me opgevallen dat andere schepen en posten je gewoon bij je naam oproepen en niet, zoals je vaak hoort: Dat jaggie . . . (als ze je al oproepen).

Buiten de grote vaarwegen, zoals bv de Drentse Hoofdvaart, heb je er niet zoveel aan.

Wat ik wel leuk vind is de track modus, die levert een bestand aan wat je zo in Google Maps kunt laten zien; leuk voor een on-line verslag oid
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 12 Mrt 2023, 23:28

Even de OpenCPN topic wat niet leven inblazen met een vraagje:
Bij de ENC kaarten, beschikbaar gesteld door de VNF, van de franse Moezel (ENC_ROOT_MOSELLE_ED2_24) vind ik bij toeval in de genoemde map een hele verzameling tiff foto bestanden van bruggen en sluizen. Is er een manier om die tiff-foto's bij de kunstwerken, al dan niet klikbaar, in beeld te krijgen?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor henkvd » 13 Mrt 2023, 10:03

AIS data is geen probleem, dat werkt gewoon.

Driver alleen voor je USB serial converter, die als je Win10 hebt moet geschikt zijn om met Win10 te werken, anders vind je geen werkende driver, koop dan een nieuwe serial converter die wel met Win10 werkt, bv die van Eminent.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Katwijk
info:

Vorige

Terug naar Elektronica