Namen bij AIS weergave

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor aadbloem » 25 Mrt 2022, 09:51

Quota schreef:Misschien heel naïef, maar waarom zou je je AIS uit willen zetten?

(beroeps)schippers willen zo nu en dan overtredingen onzichtbaar maken. AIS is (nog) geen wettelijk bewijs maar een schipper kan toch aangesproken worden wanneer hij bijvoorbeeld veel te hard vaart op water waar beperkingen gelden. Dan kan de AIS net even 'uitgevallen' zijn. :o
Ik heb een keer meegemaakt dat een snel varend leeg vrachtschip zijn AIS niet aan had staan in het julianakanaal op een stuk waar beperkingen gelden. Toen hij daarop aangesproken werd door een andere beroepsschipper reageerde hij quasi boos dat het wel aanstond. Nou dus niet, ik zag ook geen positie van hem terwijl hij mij opliep en de tegemoetkomende beroeps zag ik wel in beeld.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor quichot » 25 Mrt 2022, 10:03

Quota schreef:Misschien heel naïef, maar waarom zou je je AIS uit willen zetten?

Mijn serviceset is 100% solar. En dat gaat prima. Maar als ik afgemeerd lig vind ik het niet nodig om apparaten bij te hebben staan die ik niet gebruik.
En niks te verbergen? Ach, ik overnacht nog wel eens aan walletjes waar dat formeel niet mag. Dat hang ik patrouillevaartuigen in de buurt liever niet aan hun neus.

Aad, de AIS-verplichting werd gekoppeld aan de toezegging dat er niet mee mocht worden opgespoord en gehandhaafd. Of, en in welke mate dat verwaterd is weet ik niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor SimondeDanser » 25 Mrt 2022, 10:54

quichot schreef:Mijn serviceset is 100% solar. En dat gaat prima. Maar als ik afgemeerd lig vind ik het niet nodig om apparaten bij te hebben staan die ik niet gebruik.


Waar jij het hier over hebt is het al of niet uit zetten van het apparaat. Maar daar ging het niet over. Het ging over de zin of zo je wilt de noodzaak van het op "silent (stil)" zetten. In silent stand blijft het apparaat gewoon aan staan maar het zendt alleen je eigen positie niet meer uit.

Overigens zetten de Russische superjachten waar nu jacht op wordt gemaakt sinds de oorlog in Oekraine ook hun AIS veelvuldig uit of op silent terwijl het voor hun wel een verplichting is om te allen tijde een accurate positie uit te sturen via AIS.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor bas » 25 Mrt 2022, 15:46

Bootjes zijn betrekkelijk makkelijk te koppelen aan een naam en adres. Het dievengilde hoeft dan enkel op marinetraffic o.i.d. te kijken waar je uithangt om ongestoord je huis leeg te kunnen halen. Als mijn huis leeg zou staan tijdens mijn afwezigheid zou dat een reden zijn om de AIS op silent te zetten zolang er geen verplichting is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor aadbloem » 25 Mrt 2022, 18:30

quichot schreef:Aad, de AIS-verplichting werd gekoppeld aan de toezegging dat er niet mee mocht worden opgespoord en gehandhaafd. Of, en in welke mate dat verwaterd is weet ik niet.

Weet je nog die dikke beroeps die een sloepje mangelde in het A'dam-Rijnkanaal? De bemanning kon nog net op de wal springen toen het gemangeld werd. Video heeft hier ergens gestaan.
Die beroepsvent zette meteen zijn AIS uit, zijn pad was op Marinetraffic zichtbaar tot het ongeluk en daarna poetste hij de plaat naar Duitsland. Vent stond mooi op het filmpje dus uiteindelijk is hij wel gepakt maar stug volhouden: Ow sorry, niks van gemerkt :twisted:
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor SimondeDanser » 25 Mrt 2022, 22:13

bas schreef:Bootjes zijn betrekkelijk makkelijk te koppelen aan een naam en adres. Het dievengilde hoeft dan enkel op marinetraffic o.i.d. te kijken waar je uithangt om ongestoord je huis leeg te kunnen halen. Als mijn huis leeg zou staan tijdens mijn afwezigheid zou dat een reden zijn om de AIS op silent te zetten zolang er geen verplichting is.

Hier heb je zeker een punt. Ik ga mijn silent schakelaartje heroverwegen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Mrt 2022, 22:25

aadbloem schreef:Weet je nog die dikke beroeps die een sloepje mangelde in het A'dam-Rijnkanaal? De bemanning kon nog net op de wal springen toen het gemangeld werd. Video heeft hier ergens gestaan.
Die beroepsvent zette meteen zijn AIS uit, zijn pad was op Marinetraffic zichtbaar tot het ongeluk en daarna poetste hij de plaat naar Duitsland. Vent stond mooi op het filmpje dus uiteindelijk is hij wel gepakt maar stug volhouden: Ow sorry, niks van gemerkt :twisted:

Van Breukelen (plaats incident) naar Duitsland vergt toch wel een paar schuttingen en het lijkt me sterk dat zo'n schip zonder AIS door een sluis komt zonder daar op zijn minst op gewezen te worden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Mrt 2022, 22:26

bas schreef:Bootjes zijn betrekkelijk makkelijk te koppelen aan een naam en adres.

Hoe dan?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Mrt 2022, 22:31

aadbloem schreef:AIS is (nog) geen wettelijk bewijs

En als de datastream die de AIS-A systemen uitzenden net zo (on)betrouwbaar is als die van AIS-B, zal dat ook niet gebeuren ook.
Ik zou vorig jaar in Amsterdam gelegen hebben, maar ben daar al minstens 10 jaar niet geweest.
Is tot op de bodem uitgezocht door de diverse instanties, maar was op niets anders terug te voeren dan: Fout in de data transmissie, ofwel het zg Spook-Bitje (zoals we dat in de IT sector noemen)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Namen bij AIS weergave

Berichtdoor bas » 27 Mrt 2022, 01:55

Hoe dan?

Thuishaven is 9 van de 10 keer de woonplaats van de eigenaar. Met een beetje mazzel is het een brave schipper met naam en telefoonnummer achter het raam en zetten ze de rest van de benodigde info zelf op facebook o.i.d.. zo niet even posten op een zaterdag bij de jachthaven en achter de eigenaar aan rijden naar zijn huis. Of je zoekt een rijke stinkerd uit die zijn boot achter zijn huis heeft liggen. Staat er ergens een kadasternummer ingehakt dan is het ook vrij makkelijk op te vragen voor een paar centen.

Zomaar een paar tactieken die ik hier snel verzin, het gilde zal er nog wel een arsenaal aan doortrapte technieken achteraan kunnen plakken en als ze willen doen ze het toch wel maar probeer het zelf niet makkelijker voor ze te maken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten