Raymarine Fluxgate Kompas hapert

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Raymarine Fluxgate Kompas hapert

Berichtdoor pascall » 22 Okt 2021, 18:44

redmiller schreef:Misschien een onnozele vraag, maar als je op het mittelland kanaal vaart op de stuurautomaat; wat doe je dan verder nog? Ga je dan lekker eten of neem je een bad? Het lijkt me zo saai, of snap ik iets nog niet helemaal?


Wij varen altijd op piloot, heerlijk ontspannend, meer tijd om rond je te kijken, en uit te kijken, ieder zijn ding.
Zeker op zo'n saai kanaal als ket Kustekanaal, AR kanaal of Mittelland kanaal is het voor mij een absolute meerwaarde.
Zelf vind ik het saai om continu te corrigeren, na de vaatwasser de mooiste uitvinding die ooit gedaan is! :D

zoveel mensen zoveel wensen ;)

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Raymarine Fluxgate Kompas hapert

Berichtdoor Yep » 22 Okt 2021, 21:24

redmiller schreef:Misschien een onnozele vraag, maar als je op het mittelland kanaal vaart op de stuurautomaat; wat doe je dan verder nog? Ga je dan lekker eten of neem je een bad? Het lijkt me zo saai, of snap ik iets nog niet helemaal?


Mijn top 3 apparatuur:

- Airco
- Stuurautomasat
- Afwasmachine

Heerlijk om niet continue te hoeven corrigeren.
Ik overdrijf niet als ik zeg de SA 97% van de tijd te gebruiken (op binnen- en buitenwater).
Topapparaat.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Raymarine Fluxgate Kompas hapert

Berichtdoor Amersfow » 23 Okt 2021, 07:17

Zijn er ook automaten die op kaart kunnen varen? Dus die stuurboord tonnen lijn kan sturen?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Raymarine Fluxgate Kompas hapert

Berichtdoor broekie » 23 Okt 2021, 07:39

Ik lees mee, we (of liever ik) wil een stuurautomaat gaan installeren.
Wat ik begrijp is dat Simrad toch prefereert boven Raymarine.
Of is dat gebruikers afhankelijk van de ervaring die men met een bepaald merk heeft?
Wel zie ik dat Simrad in de beroepsvaart het merk is.

Ik zou een compleet systeem in moeten bouwen, ook de hydropomp.
Ik zoek dus een pakket, of is samenstellen beter om een meer op maat systeem te verkrijgen?

Aanbieders genoeg, wie heeft er goede ervaringen met een leverancier?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Raymarine Fluxgate Kompas hapert

Berichtdoor henkvd » 23 Okt 2021, 10:20

Even een heel ander kant uit


Voor het binnenwater neem je een heel andere piloot als je echt lekker wil varen, die werkt ook anders.

Een binnenvaart piloot heeft geen kompas, maar een gyro tol die alleen constateert wat de draaisnelheid is ( voor recht uit 0) , stel je geen koers in , maar alleen of je recht uit wil of een bocht met bepaalde draaisnelheid.
Wil je ook zee op, neem je een combi model, die voorzie je ook van een kompas en kun je ook de mode aanpast een koers varen of zoals Amersfoort wil navigatie varen .

Ideaal zou dan zijn een Radio Zeeland Seapilot 75 kan beide modes met een bochtaanwijzer met tol en een Kompas, zowel zee als binnenwater.
Alleen binnenwater bv een Radio Zeeland Sigma of Euro model

Je moet er wel een beetje de ruimte voor hebben om het in te kunnen bouwen

Nu denk je dat wordt echt heel prijzig, bij scheeps sloperijen ruim voldoende te vinden en anders marktplaats bv van Sloten Urk

Nadeel je moet een klein beetje thuis zijn in tekeningen lezen voor aansluiten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Raymarine Fluxgate Kompas hapert

Berichtdoor broekie » 23 Okt 2021, 15:35

Dit is zeker een andere kijk op de zaak waar ik van houd.
Professioneel spul voor een redelijke prijs. Hoeft voor mij niet nieuw te zijn.
Ik ga me er eens verder in verdiepen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Raymarine Fluxgate Kompas hapert

Berichtdoor Nope » 23 Okt 2021, 17:03

Amersfow schreef:Zijn er ook automaten die op kaart kunnen varen? Dus die stuurboord tonnen lijn kan sturen?


Als je daar een route langs legt, ja.
Hier 99% op de AP.
Meestal in Nav mode.
Soms op automatisch en dan stuur ik indien gewenst bij op AP44 of plotter.
In mijn stuurleiding zit een flowswitch.
Als ik aan het stuur trek gaat ie op standby.
Laat ik het stuur ff in dezelfde stand, gaat ie weer op auto mode.
Stuur wordt hoofd zakelijk even gebruikt bij in en uitvaren ligplaats.

Vanmorgen even een kleine boventallig plotter op een afneembaar houdertje achter het stuurhuis gezet.
Kan ik daar ook fishfinderen, navigeren, sturen en gasgeven.
Wel altijd de Fell Mob actief.

Heb geen airco of afwasser in de schuit.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Raymarine Fluxgate Kompas hapert

Berichtdoor Oeverloos » 23 Okt 2021, 17:42

Toen ik een ander schip kreeg in de jaren 90 heeft de werf een chartplotter van Simrad en een autopilot Simrad AP20 (vroeger Robertson) geleverd en daar vaar nu nog steeds mee.
Uit ervaring kan ik wel zeggen dat de autopilot een zwaar bestaan heeft op de Oostzee.
Ik hoor soms wat prehistorische geluiden onder uit het dashboard komen en dan pas ik de koers wat aan of de sea state in de software van de automaat.

Misschien is het voor sommigen interessant om wat ervaringen te delen.
Het kan zijn dat bepaalde merken anders werken, maar dit is zoals ik het ervaren heb.

Stuurautomaat voor het binnenwater:
Onderdelen van een eenvoudige stuurautomaat bestaan uit:
Stuurstand aanwijzer (rudder feedback) bij de roerkoning.
Een stuurcilinder op de roerkoning.
Electro-hydraulische omkeerbare stuurpompmotor 12 Volt van RPU160 inhoud die de stuurcilinder beweegt (drive unit)
Is verbonden met de stuurcomputer (auto pilot computer) een doos onder het dashboard.
Die is verbonden met een eenvoudige stuurautomaat (autopilot controller) op het dashboard.
Die krijgt zijn koers van het electronische magnetisch kompas. (heading sensor)
Vaak een fluxgate kompas, of een rate- sensor/mini- gyro/solid- state kompas.
Een GPS voor de chartplotter (MFD Multi functionele display)
De stuurautomaat wordt bediend door een draaiknop op het dashboard (auto pilot controller) ( een afstandbediening is er ook)
In de praktijk werkt het zo:
Het kompas geeft b.v. 130 graden aan en je drukt op de knop “Auto” van de stuurautomaat,
dan neem de automaat het over en houdt de koers op 130 graden.
Als je aan het stuurwiel draait, zul je merken dat er niets gebeurt, de besturing is overgenomen.
Wil je zelf met het stuurwiel de besturing van het schip overnemen, dan druk je op “Standby”,
en je stuurwiel reageert weer.
Met de knop op de autopilot kun je de koers veranderen en ook uitwijken (Dodge).
Als golven oplopen kun je de “sea state” aanpassen op de autopilot. Dat houdt in dat de autopilot ruimer marges aanhoudt voor deze de koers korrigeert.
Je doet dat als je merkt dat de automaat het moeilijk heeft.
Er is ook een automatisch zelflerend programma, maar de ervaring leert dat je beter uit een van de zes “sea states” kunt kiezen.
Dit is dus een eenvoudige autopilot voor het binnenwater.

Observaties:
- Als je op een kanaal vaart op de automaat, kun je een stalen damwand passeren.
Daar reageert het magnetische kompas op en je schip kan zo 90 graden de wal in karren.
Idem bij een brug of een afgemeerd of passerend vrachtschip of staal/ijzer dat zich onder water bevindt.
- het kompas zit meestal in de mast omdat het ver van het stalen schip verwijderd moet zijn.
Als het schip op de automaat vaart en je laat de mast zakken omdat je onder de brug door vaart,
reageert je kompas op je stalen dek of sowieso niet meer, geeft een exotische koers aan bij de automaat en slaat je schip links of rechts af en boort zich in een dukdalf of overvaart een sloepje met een picknick mand.
- je zet je schip op een kanaal op de automaat en moet even iets pakken of plassen of je kijkt naar iets waar je niet naar moet kijken, je schip vaart nu met 7 knopen en 150 pk als een gericht projectiel op de ingestelde koers, waar naar toe?
De stuurautomaat heeft voor de meeste pleziervaarders m.i. beperkte toepassing en je moet ook weten hoe het ding werkt.

Stuurautomaat voor ruim water:
Onderdelen van een meer professionele stuurautomaat kunnen bestaan uit:
Of:
- een stuurcilinder die de roerkoning beweegt.
- een electro-hydraulische omkeerbare stuurpompmotor 12 Volt van RPU300 (drive unit).
Op zee heb je meer pomp capaciteit nodig voor de stuurcilinder omdat deze sneller moet kunnen reageren bij hoge golven.
B.v. als pleziervaarder vaar je meestal met een kleine motorboot. Als je dan met je bootje van een golf af surft, heb je als motorboot het nadeel van je kleine roeroppervlak. Je wilt dan dat de pilot snel en alert reageert voor voldoende roerdruk, en dat kan alleen met voldoende pompcapaciteit in het systeem.

Of:
- een stuurcilinder die de roerkoning beweegt.
- een hydraulische pomp op de PTO (power take of) van de dieselmotor ( of van de keerkoppeling), die de stuurcilinder proportioneel en zijdezacht aanstuurt.
Is eigenlijk het betere systeem.
(een PTO is een aansluiting op de zijkant van alle grotere dieselmotoren en speciaal bedoeld om een hydraulische pomp op te monteren)

Verder:
Stuurstandaanwijzer (rudder feedback unit RFU)
Is verbonden met de stuurcomputer (autopilot computer), een doos onder het dashboard.
Die wordt aangestuurd door een geavanceerde stuurautomaat (autopilot controller).
Die krijgt zijn koers van een kompas (heading sensor).
De GPS voor de MFD (Multi Function Display), heette vroeger plotter.
Er zijn verschillende kompassen:
- het GPS, satelliet kompas ( hoe groter hoe beter) op de stuurhut is dus niet magnetisch en als het signaal wegvalt gaat het systeem op eigen slimheid normaal verder.
- een Gyrokompas ( een electrisch aangedreven, cardenisch opgehangen, draaiende tol, de kleinste gyro weegt 8 kg, is niet magnetisch werkend) dat ergens onder in het schip staat, zoals henkvd hierboven schrijft, gebruikt door de professionele vaart of super jachten.
- electronisch magnetisch kompas met rate- sensor/mini- gyro/solid- state kompas en snelle chip in de mast.
De stuurautomaat kan bediend door een draaiknop (autopilot controller) maar meestal een FU (follow up) besturing, dat is een hendeltje op het dashboard of op je stuurstoel waarmee je het schip stuurt.

Observaties:
Op ruim water vaar je altijd op de automaat.
Is onmisbaar en moet absoluut solide zijn.
Als er deining staat of bij significante golfhoogte en je stuurt zelf, dan kun je dat, in mijn ervaring met een motorvlet, maar hooguit een half uurtje volhouden.
Op grote schepen zal het ongetwijfeld anders zijn.

Als je een stuurautomaat wilt op je schip, begin met het vaargebied of je eventuele toekomstige vaargebied.
Een ervaren installatiebedrijf weet dan wat voor onderdelen in aanmerking komen.

Medeforummer Pascall schreef hierboven dat hij een koppeling tussen de plotter (MFD) en de stuurautomaat niet nodig vindt.
Dat vind ik ook. Je kunt dan niet automatisch het schip een van te voren gemaakte route laten varen en de “goto” functie kun je ook niet gebruiken, maar in de praktijk gebruik je dat helemaal niet.
Je zet een koers voor en past die aan in de loop van de tijd, aan de vlaggetjes van de visnetten, de zeilers, de tonnen, etc.

Overigens ben ik op heel wat plezierboten te gast geweest waar geen hond wist hoe die schermpjes allemaal werken.
En als je het wist, ben je het volgend jaar vergeten.


Mvrg. Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 23 Okt 2021, 18:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Raymarine Fluxgate Kompas hapert

Berichtdoor Amersfow » 23 Okt 2021, 18:01

Interessant zeg! Dat je het op de hand maar een half uur vol houd is niet helemaal waar. Heb op een zeilboot uren op zee in aardige golfslag gestuurd. Er zitten 2 automaten op, maar de grote die op het roer werkt doet het niet. Dus de automaat met eigen roertje is te zwak onder zeil. Wel te gebruiken bij weinig wind of op de motor. Wel makkelijk, niet helemaal noodzakelijk. De schipper heeft een keer 13 uur aan 1 stuk met de hand gevaren. Dat is wel afzien. Kwam uit Engeland en de bemanning was volledig zeeziek.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Raymarine Fluxgate Kompas hapert

Berichtdoor Nope » 23 Okt 2021, 18:04

CPU is RPU
En zoveel mensen, zoveel wensen/methodes.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten