Pagina 4 van 5

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2021, 16:18
door henkvd
Prachtig wat ze doen, maar vergeefse moeite, Ghost Busters zoeken is best lastig.

Je kan er alleen wat mee als je de melding echt kan traceren ( als die er al is )

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2021, 17:06
door kajoe
eens lopen ze toch eens in een vuik bij een controle .ev zo telecom wel de zaak kunnen uitpeilen net als marifoons waarvan de spreeksleutel blijft openstaan ,

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2021, 17:10
door RuudM
Goedemiddag Rob,

Wij hebben ook wel eens dat wij in Amsterdam liggen. ergens in het haven gebied.
mijn analyse was/is dat als het langere uit heeft gestaan (AIS) blijkbaar even moeilijk is om de juiste positie te vinden.

ik ben benieuwd naar de uitkomst.

gr Ruud

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2021, 18:04
door henkvd
RuudM schreef:Goedemiddag Rob,

Wij hebben ook wel eens dat wij in Amsterdam liggen. ergens in het haven gebied.
mijn analyse was/is dat als het langere uit heeft gestaan (AIS) blijkbaar even moeilijk is om de juiste positie te vinden.

ik ben benieuwd naar de uitkomst.

gr Ruud


Die optie valt af, onmogelijk, je AIS zend niet eerder dan dat hij een goede GPS fix heeft, gaan fix, niet zenden.
Een fix is een fix, en de nauwkeurigheid is dan beter dan 100 mtr.



@ Rob , rondvaartboten, het kan, maar jaarlijks krijgen die een AIS keuring ( zo als alle beroeps), waar MMSI check er één van de aandachtspunten is, in bedrijfstellen alleen door gecertificeerde firma, ook die kan fouten maken, niets is onmogelijk, maar groot wordt de kans niet.

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2021, 20:38
door R.C.Grootveld
henkvd schreef:rondvaartboten, het kan, maar jaarlijks krijgen die een AIS keuring ( zo als alle beroeps), waar MMSI check er één van de aandachtspunten is, in bedrijfstellen alleen door gecertificeerde firma, ook die kan fouten maken, niets is onmogelijk, maar groot wordt de kans niet.

Locaties waren allemaal aanlegplaatsen voor rondvaartboten . .
Politie is ter plaatse geweest en heeft alle op dat moment aanwezige schepen gecontroleerd en konden geen foutief signaal vinden.

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2021, 20:50
door henkvd
Als je wil, je MMSI in een PB, heb wel een lijntje bij AT die hier veel meer inzicht in heeft, AT monitort zelf ook, vandaar dan moet er meer boven water te krijgen zijn.

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2021, 10:08
door R.C.Grootveld
Update:

Ik ben inmiddels gebeld door politie Amsterdam, zij hebben op de bewuste locaties alle MMSI uitgelezen en konden geen foutieve signalen vinden.
ZIj bevestigden dat dit soort spookmeldingen vaker gebeuren, maar dat ze er geen echte verklaring voor hebben en er praktisch verder weinig aan kunnen doen.

En interessante verklaring over een hele andere boeg kreeg ik begin deze week van een maritiem officier uit mijn relatiekring:
Pleziervaart werkt met AIS-B, beroepsvaart met AIS-A. Er is voor het uitzenden van AIS berichten een vast aantal zg time-slots beschikbaar (256, goh waar ken ik dat getal van :D ) en elke Xponder zoekt een vrij slot.
Echter, in drukke gebieden als Amsterdam met z'n vele schepen is dat aantal te klein.
Als nu een AIS-A schip zijn bericht wil sturen en in dat slot is een AIS-B schip bezig zijn bericht uit te zenden, dan wordt het AIS-B bericht weggedrukt resp. afgebroken.
Hier kunnen dus verminkingen in ontstaan (bitjes die flippen noemen we dat in de ICT sector) met als gevolg dat bv het MMSI nummer verminkt.
En aangezien de berichten niet voorzien zijn van een CRC, wordt dit dus niet gedetecteerd.

Zij maken het zelf ook mee in drukke gebieden, vooral daar waar groot en klein in grote getale door elkaar varen.

Daarom is hun beleid:
AIS ... leuk en handig spul, maar vertrouw er niet op!
Als voorbeeld noemde hij een case waarbij de radar een bepaald schip 500m naast de AIS positie toonde.
Op de vraag aan een stagiair, welke hij nu het meeste vertrouwde kwam het (foute) antwoord AIS.
Nee dus ... Altijd afgaan op je eigen (gecertificeerde) apparatuur, nooit op apparatuur van anderen waarvan je niet weet wat voor spul dat is.
Mede om die reden heeft AIS (nog) geen juridische waarde

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2021, 10:14
door henkvd
Dat aantal slots ligt een stukje hoger dan de 256, voor beide kanalen bij elkaar een kleine factor 20, ( 4500 ) berichten zijn wel voorzien van een checksum.

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2021, 22:25
door R.C.Grootveld
henkvd schreef:Dat aantal slots ligt een stukje hoger dan de 256, voor beide kanalen bij elkaar een kleine factor 20, ( 4500 ) berichten zijn wel voorzien van een checksum.

Heb je een bron van die info, want ben zeer geinteresseerd.

Checksum is overigens wat anders als CRC en volgens mij minder betrouwbaar.

Re: Vesselfinder .... hoe betrouwbaar

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2021, 23:10
door henkvd
CRC gaat gewoon niet, het is geen twee weg communicatie, ook niet nodig een cheksum is voldoende. Dat betekend simpel weg alle karakter waardes bij elkaar optellen en de uitkomst als checksum meegegeven ,bij decoderen, is dan vast te stellen of het bericht klopt, klopt die niet, helaas af keuren, niets meer meedoen, er komt vanzelf weer een nieuw volgend bericht.

Nu komen we bij het "hobby project" MT, Vesselfinder en soortgelijke sites, uiteindelijk zijn de ontvangst stations gewone amateurs, die een ontvangertje neer zetten en de boel online naar die sites zetten, daar is verder 0 controle op juistheid.
Heb je al eerder een PB gestuurd, met wat meer gegevens is er meer duidelijkheid te krijgen.

En je bent met je probleem zeker niet uniek, het komt veel vaker voor, allemaal glitches, er pas echt wat aan te doen, als je langere tijd achter elkaar, echt kan zien dat je MMSI op de verkeerde plaats echt in de lucht is, en daar is geen sprake van.