Update:
Ik ben inmiddels gebeld door politie Amsterdam, zij hebben op de bewuste locaties alle MMSI uitgelezen en konden geen foutieve signalen vinden.
ZIj bevestigden dat dit soort spookmeldingen vaker gebeuren, maar dat ze er geen echte verklaring voor hebben en er praktisch verder weinig aan kunnen doen.
En interessante verklaring over een hele andere boeg kreeg ik begin deze week van een maritiem officier uit mijn relatiekring:
Pleziervaart werkt met AIS-B, beroepsvaart met AIS-A. Er is voor het uitzenden van AIS berichten een vast aantal zg time-slots beschikbaar (256, goh waar ken ik dat getal van
) en elke Xponder zoekt een vrij slot.
Echter, in drukke gebieden als Amsterdam met z'n vele schepen is dat aantal te klein.
Als nu een AIS-A schip zijn bericht wil sturen en in dat slot is een AIS-B schip bezig zijn bericht uit te zenden, dan wordt het AIS-B bericht weggedrukt resp. afgebroken.
Hier kunnen dus verminkingen in ontstaan (bitjes die flippen noemen we dat in de ICT sector) met als gevolg dat bv het MMSI nummer verminkt.
En aangezien de berichten niet voorzien zijn van een CRC, wordt dit dus niet gedetecteerd.
Zij maken het zelf ook mee in drukke gebieden, vooral daar waar groot en klein in grote getale door elkaar varen.
Daarom is hun beleid:
AIS ... leuk en handig spul, maar vertrouw er niet op!
Als voorbeeld noemde hij een case waarbij de radar een bepaald schip 500m naast de AIS positie toonde.
Op de vraag aan een stagiair, welke hij nu het meeste vertrouwde kwam het (foute) antwoord AIS.
Nee dus ... Altijd afgaan op je eigen (gecertificeerde) apparatuur, nooit op apparatuur van anderen waarvan je niet weet wat voor spul dat is.
Mede om die reden heeft AIS (nog) geen juridische waarde