Ocean Signal Epirb1 of Plb1?

communicatie en navigatie apparatuur

Ocean Signal Epirb1 of Plb1?

Berichtdoor Yep » 25 Jul 2021, 12:40

De grote plas steek ik niet over.
Kustwateren worden wel bevaren.
Ik twijfel tussen deze 2 versies.
Wie helpt me met deze keuzestress?
Thanks!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Ocean Signal Epirb1 of Plb1?

Berichtdoor henkvd » 25 Jul 2021, 12:55

Epirb heb je minimaal Marcom B of gelijkwaardig voor nodig, voor de PLB1 is dat niet nodig ( bediening certificaat marifoon voldoende) en heeft van Ocean Signal als enige ook een Epirb functie.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ocean Signal Epirb1 of Plb1?

Berichtdoor Yep » 25 Jul 2021, 13:15

henkvd schreef:Epirb heb je minimaal Marcom B of gelijkwaardig voor nodig, voor de PLB1 is dat niet nodig ( bediening certificaat marifoon voldoende) en heeft van Ocean Signal als enige ook een Epirb functie.


Ahh, dank Henk.
Dan wordt het de PLB1.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Ocean Signal Epirb1 of Plb1?

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2021, 13:18

Behalve de al genoemde Marcom certificering moet je er ook rekening mee houden dat een PLB slechts een zeer gering bereik heeft.
Hij werkt door een GPS positie door te sturen via AIS.
In het water liggend houdt het bereik met 1á 2 mijl op.
Aan boord, dus enkele meters hoger, zal dat met een mijl of 5 ophouden.
Ook is de levensduur van de batterij veel korter dan die van een EPIRB.
Enkele uren versus minimaal (ik meen) 72 uur. Maar dat laatste weet ik niet 100% zeker.

Je zult dus net binnen het AIS bereik van een ander schip of een walstation moeten zijn om alarm te kunnen slaan

Aan de andere kant is een EPIRB voor kustreizen op zee wel een beetje overkill.
Tijdens kustreizen zal men doorgaans constant in het VHF bereik van een kuststation, dan wel van andere schepen zijn en is een EPIRB, hoe veilig en verstandig ook, niet echt noodzakelijk.
Alarmeren zal per VHF (bijna) altijd mogelijk zijn.
Als je dan doorgeeft dat je ter indentificatie een PLB aanzet hebben de hulpdiensten iets om op te richten.

Ik zou dus inderdaad voor een PLB gaan.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ocean Signal Epirb1 of Plb1?

Berichtdoor Yep » 25 Jul 2021, 16:30

Thanks!
Maar dan heb ik het in gedachten mis.
Ik dacht dat PLB1 alarmeert via de sateliet (https://oceansignal.com/products/plb1), Link via satellite to Emergency Services.
Het is net of jij reageert met de MOB1 (https://oceansignal.com/products/mob1/) in gedachten....
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Ocean Signal Epirb1 of Plb1?

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2021, 16:37

Oh, wacht.
Nee, ik reageer niet met MOB1 , maar met PLB.
Zonder 1, dus.
Ik heb glad over die 1 heen gelezen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ocean Signal Epirb1 of Plb1?

Berichtdoor Yep » 25 Jul 2021, 16:39

Ik zie dat PLB zonder 1 niet op de OS site staat.
PLB1 is dus eigenlijk een soort eenvoudige EPIRB1.

Note: Ik schaf ook de MOB1 aan voor het zelfreddende stuk met AIS/DSC.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Ocean Signal Epirb1 of Plb1?

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2021, 17:44

Yep schreef:PLB1 is dus eigenlijk een soort eenvoudige EPIRB1.

Ja, zo kun je het goed samenvatten.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten