door Marie Christina » 25 Jul 2021, 13:18
Behalve de al genoemde Marcom certificering moet je er ook rekening mee houden dat een PLB slechts een zeer gering bereik heeft.
Hij werkt door een GPS positie door te sturen via AIS.
In het water liggend houdt het bereik met 1á 2 mijl op.
Aan boord, dus enkele meters hoger, zal dat met een mijl of 5 ophouden.
Ook is de levensduur van de batterij veel korter dan die van een EPIRB.
Enkele uren versus minimaal (ik meen) 72 uur. Maar dat laatste weet ik niet 100% zeker.
Je zult dus net binnen het AIS bereik van een ander schip of een walstation moeten zijn om alarm te kunnen slaan
Aan de andere kant is een EPIRB voor kustreizen op zee wel een beetje overkill.
Tijdens kustreizen zal men doorgaans constant in het VHF bereik van een kuststation, dan wel van andere schepen zijn en is een EPIRB, hoe veilig en verstandig ook, niet echt noodzakelijk.
Alarmeren zal per VHF (bijna) altijd mogelijk zijn.
Als je dan doorgeeft dat je ter indentificatie een PLB aanzet hebben de hulpdiensten iets om op te richten.
Ik zou dus inderdaad voor een PLB gaan.