Nieuw dashbord

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Yep » 07 Nov 2021, 14:41

Thanks!!!
Dat is een plausibele verklaring.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Wolf1 » 07 Nov 2021, 15:28

ErikHa schreef:NC word meestal toegepast als de veiligheid in het geding is. Denk maar na wat er gebeurd in geval van een gammel contact ergens in de keten.

Gr. Erik

B.v. de Hoofd motor die uit de automotif gedachtegang vaak energized to run is.
Hoe doe jij dit eigenlijk bij je nieuwe dashboard ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1854
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Yep » 07 Nov 2021, 18:38

Wat bedoel je met 'B.v. de Hoofd motor die uit de automotif gedachtegang vaak energized to run is.'?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Wolf1 » 07 Nov 2021, 19:55

Zo uit het blote hoofd wordt de Deere gestopt door een elektrisch klepje op de HDpomp ?
In de Automotief gedachte staat daar spanning op, om de motor te laten lopen !
In de scheepvaart willen we dat niet en zit er een soort gelijk klepje maar nu in een normaal open uitvoering en zetten we daar spanning op om de motor te laten stoppen.
Dit vereist dan wel weer een aparte stopknop.
Wil je de motor laten stoppen met de standaard startsleutel, heb je mijn printje nodig dat een ingestelde tijd spanning geeft als 15 van het contactslot spanningsloos wordt !
Comprende Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1854
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Yep » 07 Nov 2021, 20:01

Comprende.
Ik heb een aparte stop- en startknop.
Deze drukknoppen (moment) laat ik elk een eigen relaistje aansturen (met blusdiode) waarna de prik via de JD kabelboom het motorruim ingaat.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Wolf1 » 08 Nov 2021, 11:29

Yep schreef:Ik heb een aparte stop- en startknop.
Deze drukknoppen (moment) laat ik elk een eigen relaistje aansturen (met blusdiode) waarna de prik via de JD kabelboom het motorruim ingaat.

En dan nog een contact schakelaar, je gaf het zelf al eens aan "smaken verschillen".
Gr.Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1854
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Yep » 08 Nov 2021, 12:48

Klopt, gewoon aan/uit, simpel.
Een relais erachter zorgt door doorlaat prik voor stabilisers, hydrauliek en externe dynamoregelaar, uiteraard elk van de 3 afgezekerd.
En los daarvan worden de motorgebonden functies bedient door het contactslot..
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Wolf1 » 08 Nov 2021, 17:05

Yep schreef:Klopt, gewoon aan/uit, simpel.
Een relais erachter zorgt door doorlaat prik voor stabilisers, hydrauliek en externe dynamoregelaar, uiteraard elk van de 3 afgezekerd.
En los daarvan worden de motorgebonden functies bedient door het contactslot..

Snap er weer eens helemaal niets van, is de dynamo regelaar, en het start en stoppen dan geen motor gebonden functie ?
En wat is er dan op tegen om de 15 van het contactslot de relais van de voeding van weet ik veel wat, te laten verzorgen
Wolf1
We komen zo wel aan 20 kantjes geleuter !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1854
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Yep » 08 Nov 2021, 17:42

Als ik het maar snap ;-)

Contactslot stuurt een relais aan met 3 paar contacten voor dynamoregelaar, stabilisers en hydrauliek.
Deze 3 apparaten krijgen prik van de serviceaccu's.
Alleen het relais wordt gevoed door de motoraccu's.
Serviceaccu's en motoraccu's dienen strikt gescheiden te blijven.

Comprende?

By the way:
Een motoraccudynamo heb ik niet meer.
De motoraccu's worden geladen door een Victron ladertje.
Die accu's hebben toch niets meer te doen dan een paar keer starten.
In de plaats van die motoraccudynamo heb ik al een tijdje een 2e 24V, 80A serviceaccudynamo.
Werkt prima.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuw dashbord

Berichtdoor Yep » 08 Nov 2021, 20:55

Yep schreef:Het vreemde is dat ik op aangeven van een ander een weerstand van ca. 50 ohm heb gemeten bij onderstaande opzet.
Ik ga de komende dagen meten wat die weerstand doet bij zakken waterpeil.

Afbeelding


En duidelijkheid.
De gever heeft toch behoefte aan een interface GX 140 Tank.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten