Samrt battery sense

communicatie en navigatie apparatuur

Samrt battery sense

Berichtdoor jkb » 04 Mei 2020, 09:42

Victron heeft een smart battery sense. Daarover schrijft deze firma: "Smart Battery Sense is een draadloze accuspannings- en temperatuurmeter voor Victron MPPT-zonneladers. Accu’s laden sneller op als de accuspannings- en temperatuurmeter wordt gebruikt; de laadefficiëntie wordt verbeterd en de levensduur van de accu verlengd."
En:
"Door de spanning bij de aansluiting van de accubank te meten worden problemen als gevolg van spanningsverlies door kabelweerstand voorkomen – waarbij de juiste laadspanning wordt gegarandeerd.
Bij loodaccu’s wordt de temperatuurmeting gebruikt om de laadspanning aan te passen: koude accu’s hebben een hogere laadspanning nodig, terwijl warme accu's een lagere laadspanning gebruiken. Bij lithium accu’s wordt de temperatuurmeting gebruikt om het opladen uit te schakelen als deze te koud is: het opladen van lithium accu’s rondom het vriespunt veroorzaakt permanente schade aan de cellen.
Deze Smart Sense werkt o.a. samen met een Victron MPPT 75/15 laadregelaar voor zonnepanelen. "

Victron schrijft over die regelaar o.a.: "Een zonnelader verzamelt energie van uw zonnepanelen en slaat deze op in uw accu's. Met de nieuwste en snelste technologie maximaliseert SmartSolar deze energie-oogst door intelligente aansturing, zodat een volledige oplading in de kortst mogelijke tijd wordt gerealiseerd. SmartSolar houdt de accu in goede conditie en verlengt zo de levensduur."

Is dat nou echt zinvol om nóg een "accu verbeterend" apparaat toe te voegen? Nu levert mijn zonnepaneel van 330W bij 24V met goed zonlicht vaak al wel flink wat ampères op, terwijl de accu's al vol zijn. Ik vraag me wel eens af of de MPPT regelaar van Victron er dan voldoende voor zorgt mijn accu's alleen druppellading krijgt of nog liever alleen onderhoudslading, zoals bij de nieuwste acculaders.

Het wordt langzamerhand een heel energiestation: Multiplus acculader, MPPT regelaar, Batterybalancer, Battery sense, accumonitor.
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Samrt battery sense

Berichtdoor elrenegado » 04 Mei 2020, 10:17

Aquanaut, kom er maar in :D

Ik weet dat mijn mppt regelaar van victron inderdaad geen, of nauwelijks laadstroom doorliet als mijn accus volgeladen waren.
m.a.w. hij doet idd ook onderhoudsladen zoals jij dat noemt.
Zo'n temp sensor kan zeker een goede toevoeging zijn, zeker als accus in de motorriumte staan en opwarmen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Smart battery sense

Berichtdoor jkb » 05 Mei 2020, 09:10

Dank voor je antwoord. Jammer dat ik het tikfoutje in het topic onderwerp niet heb gezien. Ik weet niet hoe dat achteraf nog aan te passen.
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Smart battery sense

Berichtdoor jkb » 05 Mei 2020, 09:13

O ja, nog een vraag. Hoe sluit je de smart sense aan bij 2 12V accu's in serie? Op 24V ? Of op 1 accu?
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Samrt battery sense

Berichtdoor elrenegado » 05 Mei 2020, 11:52

wat ik zo snel zie is hij geschikt voor 12/24/48v.
Dus je kan hem gewoon als 24v aansluiten als je een 24v systeem hebt
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Smart battery sense

Berichtdoor Rob Art » 05 Mei 2020, 20:40

jkb schreef:O ja, nog een vraag. Hoe sluit je de smart sense aan bij 2 12V accu's in serie? Op 24V ? Of op 1 accu?

Je plakt hem op één van de 2 accu's en sluit hem aan op 24V. Daar is de Smart Sense geschikt voor.

De Smart Sense zorgt er voor dat je temperatuur gecompenseerd gaat laden, wanneer zou ik dit apparaatje toepassen, als je accu's met hoge stromen gaat laden en als de accus al in een relatief warme omgeving staand, dan kon het wel eens interessant zijn.
Voor een installatie waarop alleen een MPPT regelaar 75-15 zit, vind ik het een beetje overdreven.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Samrt battery sense

Berichtdoor aquanaut » 06 Mei 2020, 08:11

Goedemorgen,
Even offline geweest vanwege drukte,....
Victron acculaders laden altijd temperatuur- en spanning- gecompenseerd.
Dit houdt in dat de lader zijn programma en spanningen aanpast op de actuele batterij spanning en temperatuur.

De spanning wordt gemeten via de batterij terminals en de temperatuur via ofwel een temperatuur sensor ofwel de interne sensor in de behuizing.
Als je met lange bekabeling werkt en/of de lader staat in een andere ruimte als de accu's kan de lader niet goed de spanning en temperatuur bepalen.
Wat vaak voorkomt en ook eerder is genoemd is de MPPT die ergens in de stuurkast hangt en de accu's laadt welke warm opgesteld staan in een MK.

In tegenstelling tot wat Rob hiervoor aangeeft is het niet alleen van belang met welke stroom er geladen wordt maar de spanning is des te belangrijk.
Als je dus een koud opgestelde MPPT een warme accu laat laden kan het gebeuren dat de absorptiespanning te hoog wordt voor de warme batterij wat de levensduur nadelig beïnvloed.

Om te zorgen dat de lader de juiste informatie krijgt over de batterijtemperatuur en spanning is er de Smart Battery Sense welke de temperatuur en spanning ter plaatse meet en doorgeeft aan de lader.
Een BMV712 (met temperatuursensor) kan overigens de zelfde functie vervullen.

Dus zet je de MPPT klam naast de batterij met korte kabels en dezelfde omgevingstemperatuur heeft een Smarty Battery Sense geen toegevoegde waarde.
Verschilt de temperatuur dan kun je ervoor kiezen de temperatuur compensatie uit te zetten via de Victron Connect App of het toepassen van de sensor.

Op dit moment werkt de sensor alleen voor MPPT's (met Bluetooth) maar zal later over de gehele lader lijn worden toegepast, mits de lader Bluetooth heeft.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Samrt battery sense

Berichtdoor quichot » 06 Mei 2020, 09:31

aquanaut schreef: Als je dus een koud opgestelde MPPT een warme accu laat laden kan het gebeuren dat de absorptiespanning te hoog wordt voor de warme batterij wat de levensduur nadelig beïnvloed.


Mark, bij mij hangt de MPPT in de MK, dus daar vraag ik dit niet om.
Maar meer algemeen: is het niet zo dat aan boord van de meeste jachten de netto vaartijd per week (dus warme MK) in verhouding tot de continue laadtijd van zonnepanelen gedurende het vaarseizoen (dus lang licht) verwaarloosbaar kort is? Temeer als je ervan uitgaat dat de dynamo tijdens het varen ook laadt?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten