Welke radar?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Welke radar?

Berichtdoor henkvd » 05 Mrt 2020, 18:30

Marie Christina schreef:Die was niet uit de vaart genomen, die had promotie gehad.
Tot onderzoeksvaartuig.


Is gebouwd als onderzoeksvaartuig, alleen een beetje te smal voor z'n lengte maar dat kon niet anders, gebouwd bij de sms Scheveningen en "de pijp"was niet breder om hem daar weg te krijgen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor Yep » 05 Mrt 2020, 19:28

henkvd schreef:Het leven wordt al een stuk gemakkelijker omdat je AIS hebt, je ziet daar al op wat de CPA is , dan is het op de radar zonder dat je ook een overlay hebt, ff kijken waar de echo zit ( je vaart headup) EBL er op zetten en je ziet dat de echo van de EBL streep afgaat. Om AIS en radar makkelijk met elkaar te vergelijken, zonder dat je ovelay hebt, is het wel makkelijk om een kaartplotter met AIS te hebben, dan pik je het snel genoeg op.
Als je plotter voor die gevallen ook nog headup de kaart kan weergeven ipv northup raak je ook de weg niet kwijt tussen echo op de radar en AIS target op de plotter op een zuidelijke koers.

Betreft radar, het belangrijkst is hoe hoger de antenne ( ja dat is lastig ) hoe minder last je hebt van witte kopjes, maar dat zal dan weer geen punt zijn, die wil je bij je oversteek toch al helemaal niet zien.


Eensch.
Ik heb AIS, ben daar al een tijd mee vertrouwd en ben erg benieuwd naar de combi met radar.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor Oeverloos » 05 Mrt 2020, 21:25

Wat je wel eens ziet is dat een jachtje, een eind verder op, afkoerst op een boei. Je kijkt het aan, maar toch boink.
Eén keer, zag ik, werd koers gezet naar de volgende boei en toen was het weer boink.
Op het wad in het Inschot. Maar toen zat ie de Telegraaf te lezen.
Zo’n boei moet wel magnetisch zijn, want de meesten hebben allerlei blutsen in de herfst.

Op zee met de laterale boeien net zo. Onweerstaanbaar.
En de kardinale tonnen, tegen de tijd dat je er achter bent aan welke kant van de indiepte je zit, is het beng. Ook magnetisch.

En wat ook niet helpt is dat in Zweden, waar ik rond vaar, vooral aan de oostzijde, de kardinale tonnen favoriet zijn en de Zweden zelf er aan de goeie kant langs varen. En als jij, als “ervaringsdeskundige met een ezelsbruggetje” wat langzaam van begrip bent, dan is de beperkte diepgang van een motorboot je redding.

Dan heb je nog de vlaggetjes. Overal staan stokken met vlaggetjes waar een lijn aan zit met staand want en fuiken. De meeste met een zilverpapiertje.
Als het nacht is of slecht zicht, of je zit op je AIS schermpje te turen, heb je zo van alles aan je kar hangen.
Een jachtradar kan eigenlijk niet goed genoeg zijn. Hoe minder ervaring en kennis hoe beter de radar. Ik zet hem altijd op North up, maar de schipperse zet hem op standen waar ik nog nooit van gehoord heb. Dus heel persoonlijk ja.

Als je een boot hebt, die eigenlijk voor het Snekermeer bedoeld is, en het bevalt, dan zit je zo op het wad. En als dat bevalt zit je zo op het Duitse wad en vaar je de Elbe op en vind je jezelf terug op de Oostzee. Met die zelfde boot voor het Snekermeer.
En lig je in de marina van Sønderborg samen met een wonderschone Pikmeerkruiser met een Cummings diesel en een alleenvarende verliefde heer van in de 80 die op weg is naar zijn jeugdliefde in København.
Die had geen radar maar wel een Yahama orgel in de kuip. Heus waar.

Zo’n radar is echt een aanrader.
Oh, en als je die op je boot schroeft, beter niet op de hoogte van de familie juwelen.

Mvrg.

Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 05 Mrt 2020, 22:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor pascall » 05 Mrt 2020, 21:28

Marie Christina schreef:Op zeevaart is pookje SB schip naar BB?
Euh, nee hoor.
Het komt wel voor, maar ik heb het maar op één schip meegemaakt.
Een ex hektrawler uit'65.

Voor de rest allemaal pookje rechts, schip naar SB.


Oke, hebben zij mij meerdere keren wijsgemaakt, was ook de standaard instelling van mijn stuurwerk, deze heb ik later gespiegeld naar (binnenvaartinstelling) :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor Yep » 07 Mrt 2020, 14:04

Heeft iemand ervaringen met SVB24.nl?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor henkvd » 07 Mrt 2020, 17:06

Yep schreef:Heeft iemand ervaringen met SVB24.nl?


Ja, is een grote Duitse zaak, kan je gerust bestellen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor heuvels » 08 Mrt 2020, 10:15

In Rotterdam 11 april

https://mailing.atlantiscreative.nl/t/V ... F623478121

Ray Marine voorlichting
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Welke radar?

Berichtdoor Yep » 10 Mrt 2020, 12:28

Dank voor de laatste bijdragen!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor stefan » 10 Mrt 2020, 14:13

Ik koop regelmatig iets bij SVB, vaak goedkoper dan in NL en levering gaat prima.
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Welke radar?

Berichtdoor Yep » 10 Mrt 2020, 14:32

stefan schreef:Ik koop regelmatig iets bij SVB, vaak goedkoper dan in NL en levering gaat prima.


Thanks.
Ik heb bij ze besteld.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten